Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 5166 ggr
Kneel
0

hjälp mig

Jag trodde aldrig jag skulle drabbas av något liknande, jag har för det mesta vavrit lycklig, även om jag känt mig ensam och sånt. Jag har alltid tänkt att ångest och depressioner är något svaga drabbas av. Fy skäms på mig.

För ca en månad började det, jag började känna mig känslolös, inget kändes roligt, ingen sexlust, pojkvännen kändes inte attraktiv. jag ville inte plugga, vara med vänner eller göra någonting. Inte ens studenten som jag har sett fram emot hela mitt liv kändes rolig. Framtiden blev ångest bara. Det värsta var att det drabbade min relation, och av den anledningen har jag inte velat tala med min pojkvän. Jag älskar honom, otroligt mycket och därför är detta så svårt, för jag har inte känt någonting, inte bara för honom utan för allt. Jag tänkte på det hela tiden, tänk om tänk om vi inte är menade för varandra, att jag kommer att göra slut och att det är därför jag har ångest. Det höll i sig i tre veckor, till alla hjärtans dag av någon anledning, vi gjorde inte något speciellt då utan jag fick tillbaka alla känslor direkt och jag blev så fånigt lycklig, jag kände hur hela jag blev glad av att se honom. Vi bor inte ihop utan ses några gånger i veckan. Imorgon firar vi ett och ett halvt år. Men så i fredags igen sköljde ångesten över mig. Dubbel styrka. Jag sov riktigt oroligt den natten, mot fredagen, och det var i sömnen allt kom tillbaka. Tänk om jag har tappat känslorna för honom, tänk om jag vill göra slut, tänk om… Samtidigt kom ångesten för att ångesten skulle komma tillbaka. Jag började önska att  någon skulle rånmörda mig när jag var ute, bara för att slippa. När jag kom hem efter mitt jobb i natt började jag gråta, jag har inte slutat gråta sedan dess. Jag vill inte ge efter för mina ångesttankar, jag vill inte göra slut för jag vet att där inne finns lyckan och kärleken och attraktionen för honom. Jag vill leva med honom, han är min bästa vän och jag vet att jag älskar honom. Men det enda som dämpar ångesten är tanken på att göra slut och det är då jag börjar gråta. För jag vill inte. Kommer ångesten tvinga mig till detta? Vad finns det för hjälp att få? Är det någon som varit med om något liknande? Snälla lugna mig, detta är det värsta jag varit med om.

Virvlan
0

Jag har varit med om samma sak, det du drabbats av är en deppighet. Kan du se tillbaka i din barndom, kan de finns något där som gör att du mår dåligt idag?
Något är det som plågar ditt inre. Skriv om du vill. Känner igen mig i det du skriver. Dock är det inte fel på din kille utan när du mår så här kan du inte känna som förr.

Kneel
0

Tack. Jag har sedan jag var barn varit väldigt tystlåten och ensam, Gick hos dagmamma hos min moster, min två år äldre kusin gick också där och jag var väl som en lillasyster för henne, dvs enkel att hacka på, skylla allt på och utnyttja. Så hon skärmade av mig från de flesta kompisar jag hade och jag var för blyg och snäll för att säga ifrån och trodde mest det var mitt fel. När jag blev äldre var det likadant. Jag var för snäll, hade enkelt att bli utnyttjad (bara av vänner, alltså inget sexuellt eller något sådant) Jag blev också nere redan som nioåring och började banta eftersom jag var lite småtjock, blev aldrig mobbad för det dock. Började tycka att jag inte var värd riktiga vänner samtidigt som jag tyckte att ingen var värd att ha mig som vän och det senare höll mig på linan. Var ensam och jag trivdes med det, var väl inte lycklig men inte ledsen heller, som sagt jag tyckte det var för veklingar. Sedan träffade jag en kille, blev kär, hade något slags förhållande men han vägrade gå ut med det så jag gjorde slut på det hela, ångrade mig aldrig heller. Sedan träffade jag en till, hann inte bli kär förrän han gjorde klart att han inte ville ha något förhållande. Jag blev sårad förstås, trodde det var något fel på mig. Tills jag träffade min nuvarande kille. Jag blev inte kär i honom direkt, tyckte mycket om honom och var intresserad, tänkte på honom mycket. Men vi slängde oss in i ett förhållande snabbt, på någon vecka och han skämdes inte för att gå ut med att vi var tillsammans. Jag blev kär så småningom och fick väldigt starka känslor för honom. Jag var också lite svartsjuk eftersom han nyligen gjort slut med sitt ex (han är verkligen ingen sk. player, jag är hans andra flickvän och den andra han har haft sex med, han är 25år) så exflickvänsångesten fanns med ett tag, väldigt svag dock och bara när jag blev provocerad till det. Sedan insåg jag att han bara hade ögon för mig och var väldigt lycklig länge. Men nu för en månad sedan började detta. Jag är ung, 19 år gammal, slutar alltså skolan om ett par månader och jag vet inte vad jag ska göra sedan. Det känns som att hela livet står inför en förändring och jag är väl orolig för det, det var lite så det började. Samtidigt som han började prata om att vi ska flytta ihop och så. Jag undrar om det har något med det att göra? När ångesten inte är i närheten vill jag inget annat än att bo och leva med honom. Men det är helt annat när ångesten kommer. Men jag vill för guds skull inte förlora honom. Mitt hjärta ju. Varför kan jag inte tillåta mig att vara lycklig på riktigt? Jag har funderat på om jag ska försöka ta en kort paus bara, typ att vi inte ses på en månad. Men då är jag rädd att jag kommer tillbaka, att ångesten är kvar och att jag bestämmer mig för att det inte är värt det. För Eftersom det är detta jag är orolig för så verkar min ångest rikta in sig på att göra just detta värre. Jag vill bli av med ångesten, för alltid.

Virvlan
0

Jag kan bara prata av egen erfarenhet och har haft samma tankar. Men jag vet att det inte är på grund av min pojkvän utan att jag själv mår dåligt. Det kan finnas mycket i mitt bagage från när jag var mindre osv som gjort att jag mår dåligt idag.

Din kille är undebar och är snäll, behandlar dig på ett bra sätt. Finns ingen anledning att göra slut. Man kan inte bara vakna upp en dag och tycka att pojkvännen är pest och pina. För då måste han gjort dig något.. Vilket han inte har i detta fall.

Mitt råd är att du går till skolans kurator och pratar.

Det kommer hjälpa dig.

Kneel
0

Tack så mycket! även om jag inte önskar någon annan samma elände är det skönt att veta att jag inte är ensam om just detta.

Virvlan
0

Nej du är inte ensam. Du är ung, oroa dig inte så mycket för framtiden. Kanske ska du bara ta ett år ledigt efter gymnasiet och jobba? sen studera vidare när du funderat ut vad du vill studera till?

=)

Mona22
0

Jag känner och har känt samma.

Om ni tycker om era pojkvänner så mycket och det är eran bästa vän, prata med honom om hur ni mår. Ni är värda att vara omtyckta, inget snack om det!!
Ibland kan man vara lite deppig och man vet inte riktigt varför men oftast ordnar livet upp sig igen. Försök se framåt. det blir bättre.

Virvlan
0

har man drabbats av en djup depp perido kanske du måste ansöka om anti depp tabletter.

Allamej
0

Det låter ju mer som att du faktiskt skulle behöva en utredning… för för mig låter det inte som en vanlig depp. Och prata med din pojkvän, han behöver veta och kommer att vara ett stort stöd för dig.

Men en positiv sak, du har blivit av med en av dina fördomar iaf.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Virvlan
0

ja att dina känslor bara stängs av och på - det behöver du snacka om med psykolog