Lyrica/Pregabalun
Hej har ätit lyrica i ca 6 mån är uppe i 175 mg /dag. Har fått dom för stark ångest. Min läkare tycker inte att dom har gjort den verkan hon hade hoppats på. Jag känner att ångesten har dämpats en aning men känner mig tung , slö och lite vinglig. Vi kom överens om att jag ska trappa ut den. Min fråga är om någon har erfarenhet av utsättning av denna medicin. Det verkar vara ett helvete att sluta enligt vad jag har läst på andra sajter. Känner mig orolig.
Jag har ätit Lyrica för nervsmärta. Jag hade inga problem med utsättning men det kanske är olika beroende på diagnos.
/Maria
Det är såklart bra att ångesten dämpats, men om du fortfarande blir tung och slö etc så är det som din läkare säger bäst att trappa ut och hitta andra alternativ.
Om du är orolig för utsättning så kan du alltid be läkaren att ni ska göra det i lugnare takt än vad som är "vanligast".
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag hade inga problem att sätta ut Lyrica, fick den mot ångest/depression men den hjälpte inte.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack för svar känns bättre nu när det har gått bra för er. Hoppas på att det även ska gå bra för mig tänkte trappa ner 25 mg i veckan enligt läkaren. Är det ok tycker ni???
#4: Det låter relativt rimligt, men samtidigt måste du gå efter vad som händer med dig. Känner du att nä, det här går för fort, så säg det till läkaren så går det nog bra om det tar lite längre tid. :)
Ja, det är sant jag får känna efter . Är så trött det här med in och ut. Har provat en hel del och inget verkar hjälpa.
#6: Jag har själv varit där, det är inte alltid så roligt. Men har man tur så hittar man rätt till slut!
Hoppas att nästa hjälper. Orkar inte med denna eländiga ångest. Som inte vill ge med sig .
#8: Tar du någon mer medicin mot ångesten? Ibland kan en kombination av olika läkemedel ge bättre resultat än om man ger dem bara ett i taget.
Dock tenderar väl biverkningarna snarare att bli värre än bättre om man äter fler samtidigt.
Å andra sidan har många av dessa läkemedel liknande biverkningar som tex muntorrhet, den behöver inte nödvändigtvis bli dubbelt så kraftig för att man äter två läkemedel.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har ätit antidepressiva i minst 10år flouxetin och Voxra. Funkade bra. För 2 år sedan slutade jag . Efter ca 3mån mådde jag inte bra . Bestämde så klart med läkaren att börja igen . Men det blev helt fel, bränningar i hela kroppen en brutal ångest som jag aldrig har varit med om. På den vägen är det. Har försökt återinsätta nu i 2 år. Har även provat Venlaflaxin i kombination Mirtazapin. Amitriptylin/Saroten står på tur.
Har trappat ner lyrica fån 175 mg per dag, till 125 mg per dag. Sänkte först 25 mg och stannade på 150 i två veckor. Ny sänkning med 25 mg i tre dagar nu. Vilket helvete , yrsel stickningar lite överallt på kroppen och tinnitus. Gråter från och till och mer ångest. Någon som har haft det så här ??. Hur ska man klara av detta . Försöker sysselsätta mig…men det är tufft. Undra hur dåligt man kommer må när man har nollat.
#11: har du kontakt med läkaren kring hur du påverkas? När jag satt in eller ut medicin har läkaren alltid sagt att jag ska ringa omedelbart om jag får svåra bieffekter så vi kan bestämma tillsammans hur vi ska göra.
Pratade med min läkare, hon sa att hon inte trodde att det skulle bli så jobbigt då det var en liten sänkning. Så vi skulle inte sänka varje vecka enligt plan. Vi ska hålla samma dos i två veckor. Hon är nog lite handfallen då vi har försökt med det mesta och ingenting verkar hjälpa. Så jobbigt och inte kunna leva utan bara försöka överleva dag för dag.
Hjälp håller på att sätta ut Lyrica. Håller på att sprängas av ångest. Någon som vet om man kan ta sobril/oxascand för att lindra ångesten? Eller er det en dum idé att äta en annan beroendeframkallande medicin?? Känns som att kanske släcka elden med bensin.
#14 Det är sånt du borde ta upp med din läkare.
/Maria
Absolut ska jag det. Men får inte tag på min läkare. Hon ska ringa nästa vecka. Tänkte bara om någon visste om det var en bra idé . Min läkare och alla andra jag har träffat inom psykiatrin tycker att jag ska ta oxascand. Hade jag lyssnat på dom så skulle jag vara beroende vid detta laget. I bland så kan en person som har varit med om något liknande vara en hjälp. Eller åtminstone förstå vad man går igenom.
Ring vilken läkare som helst om du är orolig, vänta inte på din specifika läkare.
Ringde psykakuten. Fick som svar att jag skulle ta Oxascand och han sade även att , så är det att sätta ut Lyrica din doktor borde har varnat dig att Lyrika är mycket svårt att sätta ut. Jag tycker inte om att ta beroendeframkallande . Vet att pregabalin/lyrica också är det men enligt min läkare inte lika mycket som Benso Finns det någon som kan rekommendera en bra läkare i Skåne?
#18: Ta så få oxascand du kan om du är rädd för att bli beroende. Ta dem bara om du känner att herregud nu går det inte längre vad ska jag ta mig till. Om du inte trivs med din läkare har du alltid rätt att be om en ny via din vanliga mottagning.
Bor tyvärr på andra sidan landet så kan inte hjälpa med tips.
Jag har ingen beroende problematik, men vet att man ska vara försiktig med sådan medicin. Mår bara så dåligt, klarar snart inte av och kämpa mer.
Om du pratat med en läkare som tycker du ska prova oxascand, så tycker jag det verkar vettigt. Du behöver ju inte ta tio för att du provar en.
Har tagit lite då och då. Men mitt mående är så dålig har pågått i två år. Ser inget slut på detta. Därför är jag rädd att ta dom. Vet liksom inte hur länge / mycket man kan ta . Läkaren säger vid behov. Men vad är vid behov när man har en ångest som slår sönder en varje dag .
Du ska absolut prata med din läkare om det. Vissa mediciner måste man ta i flera år innan det reder sig på annat sätt. Det beror så mycket på varför man har ångest. En del sorters ångest kan man jobba med på andra vis, men ibland behöver man ta medicin under en längre tid tills man får rätsida på saker och ting. Jag äter Xanor depot, vilket är ungefär den starkaste ångestdämpande man kan få, och har gjort det sedan mamma gick bort. Jag klarar mig inte utan den helt enkelt. Men är planen att äta den livet ut? Naturligtvis inte, men för tillfället är det ett måste för att jag ska orka dagen.
Beklagar för din mamma. Jag förstår och du har fullständigt rätt. Är bara så rädd för den sortens medicin.
Du ska även ha ett stort tack för att du delar med dig och svarar TACK
#25: Inga problem. Jag vet att det kan vara läskigt att ta starkare medicin, men för det mesta är det inget man får för att ta i åratal. Ibland kanske det bara behövs i någon månad eller så. Så tycker absolut du ska prata med din läkare kring hur du tänker och känner. Ibland kan det ju som sagt vara så att man bara får benzo i någon månad eller mindre.
Hej igen håller fortfarande på att trappa ut Lyrika och jag mår så dåligt. Stickningar i hela kroppen domnad tunga och mun. En brutal ångest som jag inte kan vilseleda på något sätt. Har börjat ta oxascand mer eller mindre dagligen och dom hjälper inte så bra längre fast jag inte har tagit dom mer än ca 2 veckor. Läkaren tycker jag ska höja dosen . Har gått från 10 mg till 20 mg om dagen. Är så rädd att utveckla ett beroende. Svårt att veta om det är utsättning ångest eller min egen ångest som är så brutal. Allt hopp om att det blir bättre är snart totalt borta. Hur länge ska man våga ta benso???. Jag har 25 mg Lyrika kvar att trappa ut. Jag vill verkligen inte utsätta mig för en till utsättning som denna. Men jag känner att jag måste ha någon som tar bort dom värsta topparna av denna äckliga ångest som förgör mig kan inte alls fungera med så stark ångest. Detta är så svårt. Och jag är även fysiskt sjuk har fått en tumör på hörselnerven har svår tinnitus som gör mitt psykiska mående ännu sämre. Vet inte hur jag ska klara av allt detta. Har så fin man och två söner det är det enda som jag försöker kämpa för. För min del så känns det som det kvittar. Jag lever inte utan försöker bara överleva dag för dag. 😢