Emetofobi
Jag har under många år haft en väldigt svår emetofobi . Vilket har lätt ditt att jag under vissa perioder låter bli att äta eller äter väldigt dåligt. Just nu försöker jag återhämta mig MEN min mage har väl ballat ur lite grann. Vilket triggar igång min fobi och då hamnar jag i en ond cirkel. Iallafall, jag har ätit normalt idag (mkt mer än vad jag brukar äta Iallafall) och min mage är lite orolig. Jag har väldigt mycket gaser och det känns ibland som att det ska komma lös avföring. Vilket gör att jag får panik och står i mot ifrån att gå på toa. Är det någon mer som kan relatera? Vet inte vad jag ska göra. Går runt med ångest om dagarna. Får panik för att jag ibland tror jag är magsjuk. Ville skriva av mig.
MHV
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Veganska maträtter innehåller mycket fibrer och kan ge både gas och lösare avföring.
Skriv upp vad du äter varje dag och skriv oxå hur magen uppför sig.
Du kan själv klura ut vilka maträtter du bör undvika och framförallt är gaser och lösare avföring ett resultat av din kost.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag förstår inte riktigt varför du inte vill gå på toa om du är lös i magen?
Jag har full förståelse för din fobi, men ditt sätt att behandla din mage är rätt grymt.
Att äta för lite är inte bra, och att hålla tillbaka ett toabesök är verkligen inte bra det heller. Du misshandlar inte bara din mage utan hela ditt matsmältningssystem. Vi skall vara rädda om kroppens signalsystem, det måste fungera för att kroppen skall fungera.
Det finns terapi som du kan söka till för att bli av med din fobi, och gör det nu innan du sabbar hela matsmältningssystemet.
Nu vet jag inte vilken sorts vegankost du äter, men om den innehåller låtsaskött så kan det finnas många ämnen där som inte din mage klarar. Likaså är en del känsliga för ärtor och bönor som man ofta äter mycket av i vegankost.
Du måste helt enkelt lära dig mer om kost och olika överkänsligheter.
För att bli mer rädd om din mage råder jag dig att läsa Charmen med tarmen, en rolig och lättläst bok om hur det fungerar.
Som tillfällig lösning om du är lös i magen kan du äta Dimor Comp som även hjälper mot gaser.
Men kom ihåg att det bara är tillfälligt. Du måste framförallt bli av med din ätstörning.