Receptfria "lyckopiller"?
Det finns en del preparat mot oro och nedstämdhet att köpa på hälsokost och/eller apotek.
Har någon provat dessa?
Jag provade själv att dricka Johannesörtste i 6 månader för 25 år sedan och det fungerade inte. Har sedan ätit flera olika antidepp-preparat varav Fluoxetin fungerade bäst.
I a f undrar jag om ni provat något receptfritt antidepp.läkemedel som ni kan rekommendera.
Jag hittar olika preparat av passionsblomma, rosenrot, läkevänderot, humle, mm, men vet inte alls om och hur de fungerar. (Brukar läsa omdömen osv, men hittar inga om dessa olika preparat…)
- Redigerat 2021-08-22 19:42 av Grodan
#0: Jag tycker mitt mående har haft en mycket högre lägstanivå sen jag började med yoga. Vet inte om det är kombinationen av endorfiner som kickas igång med den fysiska aktiviteten i kombination med meditation och mindfulness som ger effekten men jag mår hur som helst bättre och känner att jag har ett jämnare humör och mående. Nu när jag tänker efter har jag inte upplevt de där riktigt svarta dagarna alls sen jag började med daglig yoga.
Tillägg: Just ja, jag följer gratis videoserier på YouTube så den enda investering jag gjort för yogan är yogamatta.
// Harley
- Redigerat 2021-08-22 20:23 av Herveaux
#1 Jag har faktiskt rattat in några yogavideos på yt, men inte blivit något mer än då och då…
Det kan låta som ett skämt, men kan ändå vara värt att testa mörk choklad. Det har en uppiggande effekt (inte i sig ångestdämpande) på många. Eftersom det är billigt kan det vara värt att testa. En del märker inget alls. Andra (jag) kan inte somna om de äter det för sent på dagen.
Kan rekommendera att meditera. Är man inte så van att meditera kan man ta hjälp av någon ljudbok. Har testat många av Rolf Janssons olika böcker inom området. Lindra din Depression, Utmattningssyndrom är några titlar.
- Redigerat 2021-12-05 02:35 av Vixxen
#4 Tycker inte om choklad, och verkligen inte mörk…
Provat pumpafrön och mandlar + andra nötter och det funkar lite faktiskt…
- Redigerat 2021-12-05 09:28 av Grodan

#5 Det ska jag prova.
Stolt ägare till tre La permer
#7: 👍😻👍
För mig funkar koffein rätt bra. Jag blir piggare på dagen och förutsatt att jag har tagit "rätt" dos så sover jag bättre på natten och jag får mindre ångest.
Låter kanske bakvänt men jag har någon halvflummig teori att kroppen och psyket liksom orkar med bättre, jag blir mer aktiv och blir då också naturligt tröttare på ett bra sätt. Den där "sega" ångesten jag har ibland blir också bättre.
Jag tar koffeintabletter på morgonen, 50-100 mg/dag oftast. Beror lite på hur jag mår och vad jag ska göra.
Ska väl tillägga att jag äter en del psykofarmaka, koffeinet är bara lite extra utöver min vanliga medicin.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
För mig har tyvärr ingenting receptfritt någonsin fungerat. Tillfälligt kan ju något så enkelt som en mysig film eller en kramstund med hunden hjälpa - men det är ju ingenting som hjälper med min extrema ångest på djupet liksom. Det är tyvärr bara medicin på recept som hjälper.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag kan föreslå Sedix som är receptfritt på apoteket. Hjälper även vid insomningsbesvär