Medicin byte
Hej, har sån ångest då jag ska göra ett medicin byte från Citalopram 20 mg till Fluoxetin 20 mg och tydligen bara så rakt av. Tycker det låter lite märkligt att bara göra ett byte så? Någon annan? Biverkningar och så?
Find the beauty in every day
Hur länge har du ätit citalopram och vad var din startdos?
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1: Hej, oj har ätit citalopram nu i ca 5-6 år. Minns ej 🤣
#2: 20mg är ju en relativt låg dos av citalopram, när jag åt den så stegrade vi gradvis tills jag låg på 60mg om dagen. Så jag skulle tippa på att det går bra att göra det bytet. Vad säger läkaren som motivation för att du ska byta och att du ska byta rakt av utan nedtrappning t:ex innan?
#3: Okej, grejen var att jag själv ville göra medicin byte då jag ökat mycket i vikt av Citalopram och då tyckte han att Fluoxetin kunde vara något istället för mig.
Men nojar som bara den att bara byta så rakt av och frågat även läkaren på nätet men de kunde inte hjälpa mig med detta och sa att jag skulle kontakta min läkare på måndag igen men tog min sista citalopram igår så kan ju inte gå utan medicin tills måndag. Brukade ta citalopram varannan dag för jag glömmer med.
Samt att känner att Citalopram inte riktigt funkar längre.
Jag har själv bytt mellan olika mediciner från ungefär den dosnivån och inte tyckt det varit otroligt jobbigt. Ibland kan jag ha fått lite huvudvärk eller illamående men oftast under väldigt kort tid. Jag har haft mycket större besvär när jag ska vänja ut benzo eller så.
Nu är det ju snart måndag, så har du nya medicinen hemma och läkaren inte sagt att du ska göra annat än att gå från ena till andra så skulle jag inte oroa mig. På måndag kan du absolut prata med din egna läkare och dubbelkolla. Under så kort tid så bör det inte hinna bli totalt kaos i bytet. :)
#6: Ja men precis har ju medicinen hemma och han tyckte jag skulle göra ett byte direkt. Är nog bara jag som nojar mig i onödan 🤣
#7: Nån obalans kan det ju hända att du känner även innan måndag, men det bör inte vara något allvarligt. Kanske lite illamående eller lite extra trötthet. Det är ju relativt vanligt. Även om det är drygt så är det ju inte farligt. :)
Jag har ingen erfarenhet av Citalopram, men äter själv Fluoxetin. Om du verkligen inte vågar byta så tycker jag du kan vänta, det är EN dag det gäller till du kan prata med läkaren och gör varken till eller från. Jag hade dock vågat byta, om de redan sagt att det går att göra så får man lita på dem. Men som alltid när man byter medicin får man ge det ett tag, all den gamla medicinen ska ur kroppen och den nya ska ges tid att verka ordentligt. Under den tiden kan måendet vara värre.
#9: Ja men precis men om jag ska vänta tills imorgon har jag inte tagit mina Citalopram på två dagar. De är nämligen slut
#10 Tror ändå inte det är hela världen eller kommer spela stor roll. Det har hänt jag gått utan min medicin i två dagar och jag har inte märkt något. Men nu tar jag som sagt Fluoxeti och inte Citalopram, det kan hända det är skillnad.
Ja alltså jag har råkat glömma flera dagar en gång då mådde jag inte så bra. Men får sån ångest av detta medicin byte.