Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettersocial-fobiångest
Läst 89 ggr
Anonym
Anonym
2023-05-17 12:03
1

Ångest över ett event där jag måste träffa nya människor

Hej!
Jag ska börja i en ny skola efter sommarlovet, och det känns okej. Men nu idag innan skolbytet så måste jag gå på ett event där jag måste träffa många andra personer i min ålder. Och nu inför detta så har jag haft en sådan fruktansvärt ångest och klump i magen. Jag är alltid social mot dem jag känner, men nu känns det väldigt jobbigt då jag inte känner någon person på detta event. Har ni några tips på hur jag kan minska ångesten inför detta event?

Sindri
2023-05-17 12:41
0

Försök att tänka att minst 80% av alla som är där känner likadant som du.
Det kan kännas lite lättare att veta att man inte är ensam om att känna så.

Fokusera på dig själv och inte på hur andra uppfattar dig.
Jag flyttade långt från allt invant och började i ny skola på gymnasiet, det var hemskt, men det gick över.
Du behöver kanske inte prata med någon om du inte vill eller känner för det. Är det här människor som du kommer att träffa på din nya skola? Du kan vara en tyst iakttagare och se vad det är för typer.

Maria
2023-05-17 12:42
0

En liten tröst kanske kan vara att det är många som känner samma sak.
Det är alltid nervöst att träffa nya människor när man är själv.

Nu är det ju viss skillnad på att vara nervös och att ha ångest.
Brukar du ha problem med ångest så är såklart tipset att du ska söka vård.

/Maria

Ambrosia40
2023-08-11 10:27
0

Jag vet av egen erfarenhet att man får mycket social fobi, rädsla för att träffa nya människor. Det är extremt jobbigt. Måste du gå på eventet ?

Om du kunde gör allt som DU vill, vad skulle du göra då?
Mycket av den rädsla vi har inom oss, kommer ibland från andra människor.

Men du kanske har social fobi och det behöver behandlas för att bli bättre. Kontakta psykiatrin där du bor och försök få en behandling mot social fobi.

Det funkar. Har själv haft KBT terapi och träffat en psykolog en ggr per vecka, under några månader och min sociala fobi är mycket bättre nu.

Vänligen Ambrosia40