Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3252 ggr
hittanemo
2013-03-25 19:57

Måste sluta ljuga på BUP

Har någon nåt tips för att sluta ljuga?

Har gått till bup ett antal gånger nu (sen i början av februari), vi har pratat ytligt om "hur saker är" men vi har framförallt gjort add/adhdutredning på mig. Då har allt gått bra, har varit ärlig osv. men när jag får frågor/en enkät om nedstämdhet eller depression osv så är det som att allt låser sig och hur mycket jag än vill berätta sanningen (är extremt nedstämd/deprimerad, har självskadebeteende & överväger att ta mitt liv varje dag) så gör jag inte det. Varje gång jag går hem därifrån eller är på väg dit tänker jag att nästa gång/nu ska jag berätta sanningen, nu jävlar ska jag brassa på om allt jag har känt i 1½ år (och till och från hela mitt korta liv), den ständiga ångesten och be om antidepressiva, men ändå så blir det ett "nä det går väl upp och ner men det rullar på" till svar.

Hur kan jag ändra på det här? Hur kan jag ge mig själv hjälpen jag vill ha, komma över rädslan för att verka svag och faktiskt berätta sanningen för en gångs skull?

Annons:
[jadestone]
2013-03-26 03:55
#1

Det är en väldigt svår frågas du ställer. Jag har alltid haft samma problem, men nu äntligen har spärren lossnat.

Trivs du med personen du pratar me på BUP?? Det är väldigt viktiga att man känner förtroende för personen man pratar me, eller tycker jag iaf.

Jag har gått hos olika kuratorer o doktorer o psykologer o vissa av dom har jag inte alls kunnat prata med.

Men testa att säga lite per gång o när du sitter o fyller i dessa papper dom är så förtjusta i så föreställ dej att ingen annan kommer läsa det utan att du skrivet till dej själv. Det kan funka

Jag hoppas att du kommer på ett sätt att be om hjälp vet att det är jättesvårt. Men man behöver inte vara svag för man är deprimerad och man är inte svag för man ber om hjälp.

Det är mycket mer styrka i att våga be om hjälp. Så det finns ingen anledning för att du ska känna att du är svag, även jag såg det som ett nederlag i många år att söka hjälp men till slut gick det så långt att jag inte hade något val. Det tog mej väldigt lång tid efter jag sökt hjälp att inse att jag inte var svag.

Men ta lite åt gången så kanske det släpper

Du får gärna skicka pm till mej om du vill prata av dej

Massor med kramar

hittanemo
2013-03-26 14:48
#2

tack för svaret! du har rätt i det där med att man måste trivas med personen man pratar med, jag är inte så säker på om jag gör det faktiskt… har sagt till mamma att prata med min bup-psykolog via telefon och berätta vad hon vet om vad jag känner osv. (mamma är den som vet bäst om hur jag har det), så det kanske blir enklare att prata om det när hon vet lite mer liksom.. jag vet inte riktigt hur jag tänker, men det kanske inte är lika svårt om mamma redan har pratat med henne. tack igen för svaret, kram

[jadestone]
2013-03-26 22:45
#3

Jag har känt att vissa människor som jobbar med detta känns väldigt nedlåtade. Det känns som man bli idiotförklarad när man öppnar munnen.

Du kan ju oxå skriva ner hur du känner och ge pappret till psykologen. Då får hon ju en uppfattning om hur du känner och gå till väga efter det.

Var glad för att du har en fin mamma som ställer upp för dej.

Kram

hittanemo
2013-03-27 16:08
#4

#3 själv har jag inte känt att hon har varit nedlåtande på det sättet, men jag har hört av andra att deras psykologer har varit så och jag tycker det är hemskt att barn inte får lika mycket respekt som vuxna på såna ställen. det enda nedlåtande min psykolog gör mot mig ibland är att hon tycker väldigt synd om mig, på det där obehagliga "gråt barn! du har det jobbigt!"-sättet. men det spelar inte så stor roll för mig. det där med att skriva ner var en bra idé, kanske borde prova nån gång! fast kan ju inte hålla hela konversationer på papper, men det skulle funka med dom riktigt jobbiga grejerma. tack för ditt svar! kram

[jadestone]
2013-03-29 03:11
#5

Om du skriver ner hur du känner o ger henne pappret, så bör hon veta hur hon ska få igång samtalet och ställa frågor. Då kan det va enklare att svara på frågorna oxå.

Kram

[jadestone]
2013-04-15 02:21
#6

Hej!!

Hur har det gått för dej?

kram

Annons:
hittanemo
2013-04-15 12:57
#7

#6, var på bup en gång efter jag läst alla svar, men då skrev jag ingen lapp eller så för att vi gjorde utredning på ADD så jag glömde tänka på det. Sen har jag varit bortrest så jag har inte träffat min psykolog på ganska länge. Imorgon ska jag träffa en läkare så då tänkte jag be om anitdepp, och om det blir jobbigt att fråga om det så tänker jag definitivt använda mig av lappar. Kan uppdatera imorn med hur det gick! 

Kram

Upp till toppen
Annons: