Annons:
Etikettövrigt
Läst 1820 ggr
Ratlings
2013-04-06 14:02

Mår bättre, men vågar jag?

Hej!
För 2-3 veckor sen tog min medicin (seroquel) slut och det fanns ingen läkare i huset på vuxenpsyk så kunde inte få något nytt recept. När utsättningsbiverkningarna lagt sig mår jag ändå rätt bra och jag har gått utan medicin sen dess.

Jag tar sömnpiller för att sova (Zopiclone och propavan), vaknar utvilad och orkar såå mycket mer. Innan vaknade jag pisstrött och låg på soffan hela dagarna i stort sett då jag inte orkade annat. 

Frågan är om jag är idiotisk som inte börjar med medicinen igen, eller om jag vågar fortsätta utan den. 
Det finns ju en anledning till att jag tar medicinen, jag är bipolär och haft psykoser. Men efter flera år av trötthet och känslan av att vakna upp för att sedan tvinga sig igenom hela dagen.. Det är borta. Hittills har jag varit stabil, ingen neråt eller uppåt trippar. Jag är lite mer "paranoid" än jag annars är men det är inget som stör mig. 

Jag vet inte vad jag vill ha ut av mitt inlägg, ärlig talat. 
Erfarenheter, tips och råd kanske?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Mooniq
2013-04-06 14:07
#1

Hej, jag kan inget om dina åkommer men har ett förslag. Om du klarat denna tiden utan medicin - fortsätt.

läs sedan om GI-kost eller LCHF - där man drar ner på kolhydraterna, för många som har ångest, sömnsvårigheter Bipolär, etc upplever ett lugn på insidan när de fokuserar på protein och fett i kosten, och drar ner på kolhydrater (socker och stärkelse) speciellt snabba kolhydrater som snacks, godis, läsk, frukt, juice. 

Att vara medicinfri är en frihet som du nu upplever med mera pigghet i kropp och själ

Lycka till 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ratlings
2013-04-06 14:08
#2

#1 Tack för tipset, jag är dock ingen som hakar upp mig på vad jag får och inte får äta! 😃

// Lise
When nothing goes right, go left!

Mooniq
2013-04-06 14:14
#3

det var inte så jag menade 🙂 utan jag menade att kolhydrater kan göra dig mer ångestladdad, ge dig sömnbrist och göra dig mer okoncentrerad. om du läser på kolhydrater.ifokus så finns där flera som skriver om just när de har vissa åkommor blir mycket lugnare på insidan och livet blir sååå mycket lättare för dem.

Att äta mycket kolhydrater - speciellt på kvällen gör att man blir sockerspeedad, trött men ändå inte på ett sätt där man kan komma till ro och sova. kolhydrater ökar rastlösheten i kroppen.

att ändra lite i kosten och istället slippa vissa mediciner, så tänkte jag 

🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ratlings
2013-04-06 14:19
#4

#3 Jag tror jag förstod vad du menade, men då måste jag ju ändå tänka på hur, när och vad jag får äta vilket inte riktigt är min grej. 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

[M Y M L A N]
2013-04-07 07:12
#5

Jag tänker att det kanske blir svårt att få tillbaka ett bra mående och fungerande tillvaro om du skulle få tillbaka symtom så det är nog viktigt för dig att kontakta sjukvården så fort du märker av humörsvängningar eller förändringer i måendet som kan ha med bipolära att göra. Jag tycker att du ska informera läkaren om att du har slutat med seroquel och berätta att du mår bättre utan. För din skull bra om läkaren vet om det och du kanske behöver tätare besök i sjukvården nu när du är seroquelfri för att undvika försämringar i måendet. Viss medicin TROR jag kan vara svår att få bra effekt av när man sätter in den efter en tids uppehåll. Vet inte om seroquel är en sådan. Är du helt medicinfri nu eller har du kvar tex litium? Lycka till och hoppas det går bra för dig :)

Ratlings
2013-04-07 10:16
#6

#5 Jag är helt medicinfri. Eller ja, förutom sömnpillerna. 🙂
Det du skrev låter vettigt så jag kontaktar min läkare på måndag. 🙂

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
[M Y M L A N]
2013-04-07 10:39
#7

Det är ju alltid du som bestämmer om du vill ta medicin men bra om läkaren vet att du inte gör det. Kram o lycka till :)

Ratlings
2013-04-07 11:08
#8

#7 Ja så är det ju. 
Tack 😃

// Lise
When nothing goes right, go left!

EbbaTYK
2013-04-08 23:26
#9

Hur länge har du gått på Seroquel? Vilken dos har du haft?

Det är lätt att sluta med medicin när man mår bra då man lätt glömmer bort varför man skulle ta den från början. 

Att sluta tvärt med en sådan stark psykofarmaka är egentligen inte bra men om du mår bra nu så är det super. 

Det är aldrig optimalt att använda så stark medicin om man inte måste. Om du klarar dig utan den är det bara att gratulera. 

Men behåll kontakt med din läkare.

Ratlings
2013-04-09 05:50
#10

#9 Jo jag vet att det egentligen inte är så bra, men nu när utsättningsbiverkningarna lagt sig helt mår jag rätt så bra ändå. 
Jag har tagit seroquel i närmare 5 år, 300 mg.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: