Etikettdiagnoser
Läst 1924 ggr
CosmicRays
2013-03-28, 17:33

IPS/ADHD?

Fick diagnosen IPS (borderline) för ca ett år sedan. Har gått i DBT och  nu hos terapeut enligt DBT. Det har fått mig att se saker på ett helt annat sätt och utvecklas, men nu blir jag bara sämre. Jag vet allt om hur jag ska hantera ångest, relationer osv. Men det jag blir galen av är hur jag själv är. Jag tappar fokus, är ständigt rastlös/orolig osv fastän jag gör allt jag lärt mig, som ska hjälpa. Det hjälper i perioder som är bättre. Nu har jag en j*vligt dåligt period, och ingenting fungerar. Läst runt lite och kom över något jag fastnade för, någon som skrivit att borderline-patienter kan vara feldiagnostiseraqde och egentligen ha ADHD, då symptomen ibland kan likna varann. Och jag kan inte sluta tänka på detta - har alltid haft konsentrationsvårigheten och den där rastlösheten, bråkat som en galning med päron/pojkvänner, att jag jämt måste vidare - kan aldrig vara still. Vare sig det är att vara kvar i samma stad i en vecka eller sitta kvar tills filmen är slut. Någon som varit med om detta, eller har ADHD som kan berätta hur det faktiskt är, eller någon annan tanke om detta? OM jag har ADHD och/eller inte IPS/borderline, så borde jag ju verkligen få veta det så jag kan få rätt hjälp/medicin. En vän sa att man kunde göra test för ADHD och att det verkligen märktes då ifall man faktiskt har det. Stämmer detta? Borderline är ju så flummigt, känns som den diagnosen slängs ut på alla som inte går att placera elsewhere… Så ja, hur går man till väga för att få en sådant test? Är det svårt att få beviljat? Vågar aldrig fråga folk irll/på VUP då jag är så jävla rädd att inte bli tagen på allvar då det hänt en gång för mycket inom psykiatrin…

EbbaTYK
2013-04-08, 23:18

Borderline är en emotionellt instabil personlighetsstörning. Att feldiagnostisera Borderline med ADHD tror jag inte är vanligt. 

Du skriver att du är väldigt rastlös utan tålamod, att du alltid vill vidare och har svårt att vara på samma plats under längre tid. Det kan vara ångest även det.

Nu beskriver du inte hur du upplever ångest i vanliga fall men du skriver att du fått hjälp att hantera den. Ångest är knepigt och den yttrar sig på många fler sätt än vi är medvetna om. 

Går du fortfarande i DBT? Har du där fått träna mindfulness?

Livet går upp och ner hela tiden. Att du upplever att du blir "sämre" kanske är ett resultat av att det har gått väldigt bra och att det planar ut lite nu. 

Om du fortfarande träffar din terapeut tycker jag du ska uttrycka din oro över att du inte upplever att det går bra. Ni kanske kan träna på ett annat sätt.

P.s Om du har träffat en terapeut under ett års tid tror jag denne hade sagt till dig ifall du visade symptom på ADHD. Men jag tycker att du ska ta upp det om du funderar på det. d.s

Lycka till

Upp till toppen