Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 9863 ggr
catlins
2008-12-01 12:32
0

Medicinbyte

Har haft panikångest ca 15 år. Åt först cipramil men övergick för ca åtta år sedan till efexor depot 3*75 mg om dagen.

Förra veckan träffade jag min nya läkare (en äldre kunnig dam) som inte tyckte jag borde ha såna starka panikattacker som jag fortfarande kan få, när jag äter medicin. Hon tyckte, förutom att jag skulle sluta med allt som innehöll koffein stegvis, att jag skulle prova att byta efexorn mot fluoxetin (fontex).

Den här veckan har jag minskat till två efexor om dagen mån-ons, en efexor tors o idag. På söndag är det meningen att jag ska ta min sista efexor och ta min första fontex på måndag då dessa mediciner inte "går ihop". Det går alltså inte att sätta in den nya innan den andra är borta.

Nu har jag förstås läst en massa på nätet (som jag inte ska göra då jag tar åt mig av allt som står) att utsättningen av efexor bör ta låååång tid. Gäller det även när man gör ett medicinbyte tro?

Kan tilläggas att jag även äter stesolid i mindre dos.

Tacksam för svar om några har erfarenheter av liknande eller vet vad som "gäller" när man byter en medicin mot en annan.

Besök mig gärna på Ronias matte

[aspie]
2008-12-01 13:55
0

Förmodligen är det inte samma regler vid medicinbyte. Mina mediciner bytte jag direkt med.

Men du bör fråga den läkare som skrivit ut medicinen hur du ska göra vid bytet, annars kan du börja må riktigt dåligt om du har otur.

catlins
2008-12-01 16:41
0

Jo det är ju självklart på hennes rekommendationer jag gör detta, tyckte det lät så snabbt bara men nu sitter jag här iaf med en halva fontex i magen, lite lätt yrslig Obestämd

[aspie]
2008-12-01 18:28
0

Usch då, det är inte roligt med yrsel. Hoppas du snabbt ska bli bättre.

catlins
2008-12-01 18:50
0

Tack Glad

Aviendha
2008-12-01 22:39
0

Jag tror oxå att det är annorlunda med avtrappningen när det gäller ett byte. Jag bytte zoloft mot fluoxetin, och det var i princip i en handvändning. Nu kan man säkert inte jämföra våra mediciner på det sättet, men där fick jag byta rätt fort. Tror jag bytte på 5 dagar eller så. Men det kan även ha att göra med att jag mådde fruktansvärt på zoloft..

catlins
2008-12-02 03:55
0

Ja det viktiga här var iaf att inte ta de här två samtidigt eftersom de tillhör två olika typer som var "giftiga" mot varandra… ska visst finnas tre olika grupper av antidepressiva.. läskigt att jag inte vet mer egentligen när man stoppat i sig pillrena så lång tid Foten i munnen Imorgon är det dag 2 på fontex.

#5 fick du några biverkningar av fluoxetin och hur snabbt ökade du dosen, lite nyfiken bara eftersom det här är en helt ny medicin för min del.

Jag vet ju inte vad som är utsättningsbiverkningar eller biverkningar på den nya… eller hur mycket som är psykiskt tänkande… känner efter en hel del men det har gått bra än så länge eftersom jag bara varit hemma o sjukskrivit mig under övergången.

Aviendha
2008-12-02 21:23
0

Jag kände ärligt talat aldrig av fluoxetin. Inte ett endaste dugg. Jag kände mig inte bättre heller, men enligt psykolog och läkare så var jag tydligen bättre på dem, och det var positivt att jag inte kände av dem.

Började med den dos jag skulle ha på en gång. 2 tabletter (20g tror jag det var) varje dag. Kanske var det för att de ansåg att jag behövde dem, och att biverkningarna inteborde vara värre än de jag fick av Zoloft.

Slutade och då märkte jag av dem när de gick ur systemet. Som svår pms ungefär. Dvs. bergochdalbana. Sen fick jag börja igen, och då sågs det som så illa att jag inte fick någon upptrappning, utan rakt på bara. Kanske spelade det in att jag inte fått biverkningar vid start förr?

Vet inte om det hjälper dig ett jota, men en liten tröst kanske det är att en person inte kände av dem, även om vi såklart kan reagera väldigt olika, och då vi inte tar/tog den av samma anledning.

catlins
2008-12-02 22:13
0

Nä det är ju så, att alla reagerar vi olika. Om det ändå fanns en som fungerade mot allt än denna djungel.

Pratade iaf med min läkare idag och ska höja dosen imorgon, för jag har en ostadighetskänsla som heter duga, men det är utsättningeffekten av efexoren det säger hon… fast jag fick beröm oxå för hon trodde inte jag skulle våga byta när jag gått på samma medicin så länge Foten i munnen men vad gör man inte, om det kan bli bättre Glad

HannaM
2008-12-03 12:57
0

Kände precis som #7 inte av någonting av flouxetin. Inte mer än brist på intresse för sex… men annars helt verkningslösa åt alla håll.

Gjorde ett lika tvärt medecinbyte från cymbalta till paroxetin och kände inte av någonting så ibland tycker tydligen läkare att det är en bra ide att bara byta.

catlins
2008-12-03 15:22
0

#9 Mjo, det kanske är så. Sex iof har jag inte haft lust till sen jag började medicinera.. förrän nu i dagarna när jag var utan Tungan ute

Däremot jag som jämt sovit massor och lite till (pga spänningar, medicin? mm.), somnat så fort jag lagt ner huvudet på kudden, har inte kunnat sova förrän framåt småtimmarna på två nätter i rad nu. Lite läskigt när man är så van att bara slockna direkt.

O då har jag inte ens somnat när jag försökt på dagen fast jag bara fått några timmars sömt nattetid Obestämd Hoppas verkligen det är ngt övergående…

Aviendha
2008-12-03 23:40
0

Jag kände inte av minskad sexlust på fluoxetin, men verkligen på zoloft. Men när jag tänker tillbaka var det mycket mindre sex då jag tog fluoxetin, så kanske spelade det in ändå, eller så var det för att jag mådde som jag mådde, men det försvann inte helt i vilket fall för mig.

catlins
2008-12-17 13:05
0

Hej o hå,

har nu ätit fluoxetin i snart tre veckor men är inte uppe i maxdosen än. Igår sa min läkare till mig på telefonen att vi nog hade trappat ner efexoren lite för fort (en vecka)… jag är tillbaka på jobbet igen men får kraftiga panikattacker med jämna mellanrum, vill inte!!!

Frågan är ju vad som är vad, utsättningssymtom av efexor fortfarande? Insättning av fluoxetinen?

Jag är annars mer öppen och glad sen jag slutade med efexorn men det var ju udden av panikattackerna jag ville få bort, men jag kanske har för bråttom?

Rocktjejen
2008-12-17 15:54
0

Jag hade efexor i ett halvår så när jag skulle byta till mina ordinarie medicin så klarade jag inte att bara sätta ut efexorn så för mig fick det bli att 1 tablett efexor ut varje vecka och 1 tablett klomipramin in var 4:e dag tills jag var uppe i 4 ggr 25 mg. Men jag kände ändå utav utsättningen av efexorn dock blev det mildare på detta vis.

det kankse är så att Fluoxetin inte har fått full effekt ännu för dig och drärutav du känner av panikattackerna..

Hoppas att det går bra för dig framöver och att det ger effekt

catlins
2008-12-17 21:45
1

Tack!

Vad kände du när du satte ut efexorn för snabbt?

Jag har ju bytt mot Fluoxetin som sagt och dom två gick inte att äta samtidigt, därför kunde jag inte "smyga" in den medan jag sakta satte ut efexorn.

Idag skulle jag till läkaren då igen på öppenpsyk men när jag väl går in i rummet så kommer en panikattack som jag skulle sätta 110 av 100 på om det gick. Jag kunde inte vara kvar trots sambo som var med. Ut i bil och satt där i min "fosterställning". Sambo o läkare satt med mig ute i bilen och hon försökte få mig att andas rätt men det var "för sent". Hade gått för långt på attacken - länge höll den i sig oxå Gråter

Vad är det som händer med mig egentligen, blir både förvirrad och rädd. Var tvungen att ringa läkaren sen eftersom alla frågor jag hade med mig dit aldrig blev ställda.

Nu ska jag gå ner till en fontex om dagen istället för två, jag mådde bättre den veckan jag gick på en, sen är det ju svårt att säga om det berodde på den.

Har även fått stesolid utbytt mot xanor (som jag ätit flera år innan jag fick stesolid) att ta spritt över dagen för att förebygga såna besvärliga panikattacker. Fick även recept på nån antimagsyre-tablett eftersom min mage lever sitt egna liv just nu och bara det kan sätta igång en attack.

Har ju klarat att jobba i två veckor men nu blev jag helt sjukskriven en månad (som jag kan bryta när jag vill) och efter den här attacken idag vågar jag inte jobba.

Jösses vad jag skriver, undra om nån orkar läsa…

Jag har bloggat om alla dagar under de här veckorna fast i en låst blogg och som tur var hade jag skrivit ut de sidorna och läkaren fick behålla de papprena idag. Det var bla pga det som hon såg att jag mådde mycket bättre veckan med en fontex, för själv kunde jag som sagt inte ens prata idag..

Nu ska ja inte skriva mer :P

catlins
2008-12-30 17:55
0

Har klarat mig rätt så bra innanför hemmets fyra väggar och med sällskap ute i skog med djuren och tränat hund o så men så idag skulle jag iväg och fixa ett pass.

Trodde jag iaf… redan på väg från bil in till polisen började det.. gick iaf in och tog kölapp men när det var min tur gick det inte längre..(trots 2 st 0,5xanor innan) en stressad suckande sambo brevid och folk efter mig.

Detta hade inte varit ngt problem alls innan jag gjorde medicinbytet. Fattar inte vad som hänt med mig, känner mig nästan lika illa som när paniken bröt ut för femton år sen.

Ville skriva av mig igen - skitpanik!

Rocktjejen
2008-12-30 19:40
0

oj förlåt mig..jag har missat att svara på ditt inlägg..

Först prövade jag själv att sätta ut 1 efexor var 14:e dag ungefär..så när jag var nere i en 75 mg så skakade jag nått våldsamt + att jag var så instabil emotionellt + att ångesten var på topp verkligen..jag vågade mig knappast ut någonting bara korta svängar med vovven och sen ville jag inte umgås med någon heller med risk för att explodera..

catlins
2008-12-30 21:45
0

Men jag tycker utsättningsbiverkan på efexorn borde vara borta nu efter 30 dagar utan…

Man blir ju på mindre roligare humör när allt går neråt igen :( Jag vågar mig heller inte ut, vågar knappt testa saker för att jag är så rädd att få sån stark attack som jag fick hos läkaren.

Janneason
2009-01-19 16:04
0

Hej

Jag skulle byta Citalopram mot Effexor. Trappade ner på Citalopram….och började med Effexor….då mådde jag mycket bättre. Men när jag sedan åt bara Effexor….så blev det sämre. Så idag äter jag båda. Och panikattackerna kommer mer och mer sällan.

[aspie]
2009-01-19 18:44
0

Jag bytte rakt av från paroxetin till cymbalta, men fick så svåra biverkningar att jag fick byta tillbaka till paroxetin igen.

Min läkare har nu gett mig Voxra, men först var jag tvungen att avsluta med paroxetin tvärt utan att trappa ner och utan någon annan medicin mer än Xanor.

Just nu mår jag skit. Är helt knäpp och konstig i hela huvudet. Allt snurrar t.o.m ögonen och det är konstiga ljud där oxå.

Om några dagar ska jag äntligen börja med Voxra och efter vad jag läst så ger redan den första tabletten effekt och många med ångest, depressioner och t.o.m ADHD har beskrivit vilken kanonbra effekt det har på dom, så jag är förväntansfull.Flört

catlins
2009-01-20 00:15
0

Jag bytte oxå från cipramil till efexor för många år sedan.. tror jag varken blev bättre eller sämre dock. Kan man alltså äta båda samtidigt? Det trodde jag inte var så vanligt. Va skönt att höra att panikattackerna kommer mer sällan.

Spännande, hoppas du får god effekt. Är den mot panikångest oxå? Berätta gärna hur det går.

[antidepressivmedicin]
2013-03-20 17:29
0

Antidepressiv medicin

Hej!

Jag har satt upp en hemsida om antidepressiv medicin.

http://antidepressivmedicin.wordpress.com

Syftet med denna hemsida är att försöka förstå varför vissa blir hjälpta av antidepressiv medicin medan andra inte blir det. Ett annat syfte är att upplysa de som funderar på att börja med medicinen om hur man kan reagera på densamma liksom de som sätter ut medicinen kan förstå varför vissa saker händer! Oftast finns det ingen läkare som kan svara på dessa frågor! Så därför bör ”vi” dela med oss av våra egna erfarenheter…

Mot bakgrund av detta söker jag personer som känner att de vill dela med sig av sin erfarenhet med antidepressiv medicin på min sajt.
Kanske just du har en sådan erfarenhet?
Om du vill så kommer jag i så fall att lägga upp din berättelse på hemsidan under ”Andras berättelser” så att flera kan ta del av hur det är att äta antidepressiv medicin (givetvis får du vara anonym)!

http://antidepressivmedicin.wordpress.com/andra-berattelser/

Hur den verkar: insättning, utsättning, biverkningar m.m. och inte minst hur olika man reagerar på medicinen, en del blir hjälpta andra stjälpta!

Ifall du är intresserad av att dela med dig av din berättelse, så finns hjälpfrågor för ditt skrivande här: http://antidepressivmedicin.wordpress.com/maila-din-berattelse-till-mig-kontakt/

Med vänlig hälsning

Antidepressivmedicin.wordpress.com
/Linda

Svar önskas till:

antidepressivmedicin@yahoo.se

Ps: sprid detta till andra som kan tänkas vilja skriva om sin berättelse på min sajt, tack. ds