Annons:
Etikettsocial-fobi
Läst 2616 ggr
ccareface
11/20/12, 1:25 PM

Mina tankar är tillbaka

Mina tankar fyllda med ångest och oro är åter tillbaka efter några månaders befrielse från dem. Det beror på skolan, jag förstår inte vad lärarna säger, och ingen verkar vilja förklara skoluppgifter för enbart mig för att få mig förstå, detta resulterar i att jag låter bli att göra uppgifterna jag får. Jag är diagnoserad med social fobi och depression. Depressionen var som värst för 1-2 år sedan ca. då jag både skadade mig och hade tankar om att inte vilja leva mer. Jag började skada mig för att min dåvarande pojkvän var , om jag får uttrycka mig så, ett svin. Mer detaljer går jag inte in på här. Det som hände då sänkte mitt självförtroende och jag fick tankar om att jag inte var värd något för någon och att livet aldrig skulle bli bättre. Min mor såg att jag skadat mig när jag för några år sedan fick åka in till sjukhus och opereras akut pga. brusten blindtarm, att vara på sjukhuset gjorde mig mer deperimerad. Hade jag inte åkt in till sjukhuset när jag gjorde det så hade jag varit död nu. Dessa tankar om skola och döden och livet och kärlek gjorde mig förvirrad och jag bestämde mig för att skita i allt. Jag hade ca 98% frånvaro i slutet av 8an och början av 9an. Gick in på IV ett år för att jobba på att få bort min sociala fobi och depression. Allt gör mig så förvirrad. Jag mådde så bra en stund, några månader, året på IV. Nu känns det som om allt är på väg ner igen. Och ingen lärare verkar ens försöka förstå mig. Jag får ångestattacker ofta, ett tag var det inga alls. Nu är det flera gånger i veckan som jag får ångestattacker och bryter ihop. I skolan har jag många gånger varit tvungen att springa till en toalett för att jag känt att jag kommer bryta ihop. Mitt självförtroende är fortfarande sisådär pga svajiga förhållanden hit och dit.. Vad ska jag göra för att inte ramla tillbaka.. Jag vill inte tillbaka dit igen, jag vill må bra, leva, ha ett jobb, ett hem..

Annons:
ccareface
11/20/12, 1:27 PM
#1

- Ska lägga till att jag har antidepressiv medicin som jag tar en gång dagligen

ccareface
11/23/12, 6:28 PM
#2

*puff*

Sofie-Marie
11/25/12, 8:56 PM
#3

Det är en svår fråga du ställer. Hur du skall göra för att inte falla tillbaka. Det gäller att se sin egen styrka och sitt eget värde. Släppa alla dömmande tankar och vara i nuet istället för att blicka både mot det förflutna och det som komma skall. Fokusera på det som är svårt NU och göra någonting åt det.

Jag föll nyligen själv tillbaka i djup depression efter ett rätt långt uppehåll. Det känns inte roligt alls men det är så livet ser ut. Det går upp och ner och man vet knappt var man har sina fötter.

Vad för antidepp tar du, om jag får fråga? Kanske att du skall rådfråga din läkare om justering? Antingen höja dosen eller byta helt. Hur länge sedan var det medicinen sattes in? För det kan ta upp mot ett par veckor innan man får effekt och kan ofta bli väldigt nedstämd på antidepressiv medicin i början av behandlingen.

Kämpa vidare! Du är värd att må bra. <3

ccareface
11/26/12, 9:04 AM
#4

#3 Jag har fluoxetin , 20 mg. Vi ska ev. höja till 30. Jag har tagit den i 2 år nästan så.

tack<3

[Chiqe]
3/6/13, 2:38 PM
#5

Hur går det för dig?

Du vet väl att det finns folkhögskola som alternativ om du inte klarar av gymnasiet?

En folkhögskola är mycket humanare än ett vanligt gymnasium. På en folkis går folk i alla åldrar och från olika bakgrund och olika mående. Många har säkert börjat där för att de mår som dig !  Man får studera i sin egen takt , man får omges av härliga människor och ingen blir dömd.

Du ska inte gå på ett gymnasium om du känner att ingen förstår dig där! Du ska vara i en BRA miljö där folk accepterar dig för den du är och för hur du mår, där det finns folk som stöttar dig!

www.folkhogskola.nu

Ta en titt där o se om det finns nåt:)

Upp till toppen
Annons: