Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1710 ggr
tearsandrain
2013-02-13, 21:42

Kroniskt självskadebeteende?

Blev utskriven från psyk idag för dom sa till mig att mitt beteende (självskador och självmordsförsök), är kroniskt och därför är det ingen idé att jag är inlagd. Fick också höra att eftersom det är kroniskt så kan man ju alltid hoppas på att jag inte kommer att agera på mina självmordsimpulser. Jag har gjort ett antal självmordsförsök, det senaste för en dryg månad sedan. Efter det försöket blev jag inlagd på lpt men sedan utskriven. Hemma fungerade absolut ingenting, så jag blev inlagd igen. Men nu är jag alltså utskriven bara för att dom säger att mitt beteende, att mina impulser att ta mitt liv är kroniska så då kanske jag inte agerar på det igen nu när jag vet det? Tyckte det kändes väldigt långsökt, för jag förknippar ordet kroniskt med något som är bestående. Tog ganska illa upp, för jag är inte ens 23 år. Har kämpat i många år för att bli av med det här beteendet, det har blivit många inläggningar, många olika mediciner och flera diagnoser. Men om det är kroniskt så betyder det väl att jag alltid kommer ha det såhär? Vad är då poängen med att försöka? Vad är meningen med att ens söka hjälp? Jag är inne i en period där jag är otroligt impulsstyrd och mina anhöra är väldigt oroliga. Samtidigt är jag i stort sett likgiltig, jag orkar inte kämpa mer och det känns som om vården har gett upp om mig. Men kan ett beteende ens vara kroniskt? Det går emot allt jag lärt mig… men läkarna sög ut det sista lilla hoppet jag hade kvar tror jag.

Paimon
2013-02-14, 18:14

Va…..de här lät väldigt konstigt att dom gjort så.

Får man fråga, har du fått nån diagnos?

tearsandrain
2013-02-14, 20:49

Har fått diagnoserna adhd, bipolär och Borderline. För mig är alla dom nästan likadana och jag bryr mig inte så mycket om dom. Jag vet att två av dom är just kroniska, men att säga att ett beteende är kroniskt… Tyckte också det var konstigt och ganska jobbigt att höra faktiskt.

Paimon
2013-02-14, 23:25

Har du fått medicinering?

Men jag tycker det är väldigt konstigt att dom säger att ditt självskadebeteende är kroniskt, jag har aldrig hört nånting liknande.

Att sjukdomen är kronisk är att den är ihållande, återkommande eller obotlig, men även kroniska sjukdomar kan i vissa fall lindras eller bli av med så länge man t ex äter en medicin. Men jag undrar hur dom tänkte när dom säger att självskadebeteendet är kroniskt.

Upp till toppen