Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1772 ggr
tearsandrain
1/26/13, 10:24 AM

Överklaga tvångsvård?

Blev för några veckor sedan inlagd på HSL (frivilligt). Skrev tidigare i veckan ut mig, för både jag och läkarna tyckte inte att dom kunde hjälpa mig här. Senare samma dag tvingade mina föräldrar mig att åka till psykakuten för att fråga om mediciner som blivit utsatta utan nedtrappning när jag skrevs ut tidigare den dagen. På akuten jobbade (naturligtvis) en av de läkare som skrivit ut mig, och då skrevs ett vårdintyg (LPT) på mig så var tvungen att bli inlagd på samma avdelning igen. Några dagar senare fick jag ett riktigt läkarsamtal där de sa att planeringen var att sätta in vissa mediciner igen så tvångsvården skrevs inte bort, trots att jag sa att många sätter in mediciner i öppenvården så varför kan inte jag göra det när dom några dagar tidigare inte tyckte det fanns anledning för mig att stanna. Nu undrar jag hur svårt det är att själv överklaga ett lpt? För jag kommer inte få hjälp av min familj som tycker det här är bra. Personligen tycker inte jag att medicininsättning är tillräckligt för tvångsvård.

Annons:
tearsandrain
1/27/13, 9:14 AM
#2

Tack för länken! Men det jag ändå inte förstår är hur läkarna kan använda saker som hände innan de skrev ut mig samma dag (som de visste), som ett underlag för att behålla tvångsvården. För då var det ju inga problem med utskrivning och inget hände på de timmar jag var hemma. Sen förstår jag inte heller hur lång tid handläggningstiden för överklagan är? Postar det här inlägget i psykologi.ifokus också!

vallhund
1/27/13, 9:31 AM
#3

Jodå det an de, eftersom det är betydligt svårare att konvertera en HSL patient till LPT, än att sätta LPT vid en nyinskrivning.

Hur du överklagar skall personalen/din KP informera dig om, det är deras skyldighet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tearsandrain
1/27/13, 9:43 AM
#4

Jo det vet jag att det är, men ingen har informerat ändå. Okej visst det är svårare. Men samtidigt är jag ju inte omyndigförklarad väl? :o för hade anhörigsamtal och blev totalt överkörd, vägrade prata med mina föräldrar i rummet men läkarna tvingade dom att stanna ändå och jag blev kallad för "flickebarnet", när dom frågade mina föräldrar om jag blev felbehandlad? Jag vet att jag är ung, men jag är ändå över 20 och inte ett nyfött barn. Och efter inskrivningen, på första samtalet med överläkaren så gick han efter fyra minuter för att en taxi väntade. Där satt jag och höll på att koka över. Är otroligt less på att bli behandlad som att jag är ett litet barn som inte förstår. Jag har aldrig blivit bättre under en inläggning. Varje gång har jag bara blivit sämre och tillslut ändå blivit utskriven, och sedan mått bättre.

Upp till toppen
Annons: