Kost kan orsaka ångest och depression
Visste ni att depressioner och ångest kan bero på matintolerans?
Speciellt gluten känslighet kan utmärka sig som trötthet, orkeslöshet, oro och ångest. Men det är inte det enda som kan det. Ibland är den psykiska hälsan det enda som visar att något är fel.
Det beror på hur kroppen reagerar på dåligt spjälkad mat osv, det finns mer fakta om det men jag är inte jättepåläst. Väldigt enkelt kan överblivna proteiner o dyl. omvandlas till hormoner.
Tänkte att det kan vara bra att veta för alla här inne.
Jag har själv uteslutit mjölk och gluten ur min kost i en månad, och otroligt nog släppte ångesten och känslan av att jag aldrig var bra nog och att allt var meningslöst. Ett par dagar har jag varit retlig, rastlös osv, men å har jag kunnat härleda det till glukossirap gjord på vete. Om jag är glutenkänslig eller bara vetekänslig, det vet jag inte. Kornmalt i tex julmust verkae jag klara.. så jag är lite osäker.
Jag testade mjölk igen för några dagar sedan, och mycket riktigt - kvällen efteråt (efter ca 24 timmar) var jag rastlös och kunde inte sova, lätt orolig, och morgonen därpå trött och lite retlig.
Men hela den tden som gått har varit ovanligt fridfull med mycket sinnesro. Vilket det inte brukar vara då jag oftast har stress och ångest inför julen. Just nu känns allt lite meningslöst, fast å andra sidan så har jag faktiskt fuskat med att få i mig mjölk idag igen, och den förra mjölken har inte riktigt lämnat kroppen ;) Men fr.o.m. imorgon blir det ändring igen.
Kan tillägga att jag även har en ''anledning'' till min depression, nämligen en missbrukande mor. Men bara för att det finns mindre lyckosamma bitar i ens liv behöver inte det vara orsaken till att man mår dåligt. Ångest kommer ju av hur man hanterar situationen, och det är klart att det är svårt att tänka logiskt med en massa hormon och drogämnen som löper amok..
En liten stilla iaktagelse jag gjort är även att ångest och depressioner ökat ungefär samtidigt som vete, säd och homogeniserade mjölkprodukter blev allt vanligare i allmän kost iom kostcirkeln/matpyramiden. Det kan ju vara ovidkommande sammanträffande förståss.
Så om ni inte testat - prova att utesluta gluten och mjölkprodukter ett tag. Kanske det faktiskt fungerar för dig med!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vink vink* Bra skrivet. Är själv gluten. Problemet är att jag är fruktansvärt dåligt att hålla det..
:)
Helt sjukt faktiskt. Mitt nyårslöfte var i år att testa glutenfritt för att se om min inflammatoriska sjukdom sjögrens syndrom kunde bli bättre. Och nu har det bara gått 7 dagar i och för sig men 7 ÅNGESTFRIA dagar. Det hade jag inte med på önskelistan men nu när jag läser vad du skrivit och jag har googlat och lääst en del om detta så hoppas jag att det beror på omläggningen av kosten Jag har inte alltid ångest men ofta och nu känner jag ett sånt lugn, helt obeskrivligt. Hoppas detta inte är nåt tillfälligt för jag kör gärna glutenfritt resten av mitt liv om jag får må så här, kanske min sjukdom kan bli bättre på sikt också, jag har dock inte slutat med mjölk. Grattis till oss
Helt sjukt faktiskt. Mitt nyårslöfte var i år att testa glutenfritt för att se om min inflammatoriska sjukdom sjögrens syndrom kunde bli bättre. Och nu har det bara gått 7 dagar i och för sig men 7 ÅNGESTFRIA dagar. Det hade jag inte med på önskelistan men nu när jag läser vad du skrivit och jag har googlat och lääst en del om detta så hoppas jag att det beror på omläggningen av kosten Jag har inte alltid ångest men ofta och nu känner jag ett sånt lugn, helt obeskrivligt. Hoppas detta inte är nåt tillfälligt för jag kör gärna glutenfritt resten av mitt liv om jag får må så här, kanske min sjukdom kan bli bättre på sikt också, jag har dock inte slutat med mjölk. Grattis till oss
Jag tycker detta låter mycket intressant. Tror dock inte det kan lösa alla psykiska problem man har, men är osäker. Jag vet inte om jag är laktos- eller glutenintolerant - har dock en stor buk - men det kan vara spänning/stress också.
Blev dock inspirerad och gick in på vegan för att fråga om ersättningar till mjölk. Fick superbra tips. Dock vet jag inte vad man ska ersätta den näring som finns i mjölk med.
Kram o lycka till och tack för att du delade med dig av detta :)
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#3 Precis så käde jag det ''det kanske är ett sammanträffande..'' men en månad senare och väldigt punktliga setbacks när jag fått i mig fel (mår dåligt efter 12-24 timmar, utom senast när jag testade gluten, mådde dåligt fysiskt direkt och psykiskt dagen efter).. det är lite för mycket sammanträffande :)
#5 Det kan vara svårt att tro, men faktiskt.. det har löst fler problem än de jag ttrodde jag hade! Efter att jag testade gluten (för att se om det var det jag reagerat på) och kom tillbaka till det gamla välbekanta deppressions mönstret, märkte jag att koncentrationen varit mycket bättre när ag var gluten/mjölk fri. Jag började läsa böcker igen då, niu kan jag inte koncentrera mig på det igen. Ångesten försvann, surrandet i huvudet försvann, rastlösheten försvann, självmordstankarna försvann, känslan av att vara värdelös försvann.. Till och med vänner har sagt till mig att jag känts mycket stabilare och lugnare…
Men det beror så klart på om problemen kommer från kosten för just dig. Jag såg ingety som helst samband egentligen är jag testade, men var desperat nog att prova allt, dessutom har jag lätt att ändra om i kosten. Men jag hade inte väntat mig något speciellt resultat egentligen..Jag hade ju ''anledningar'' till varför jag var deprimerad, terapeuten har ju hjälpt mig med det och jag har fått piller och allt i omgångar.. :3 Men det är ju inte alla som är sjuka pga kosten, naturligtvis. Och är det inte det som är boven så hjälper det inte.. samtidigt tror jag att det påverkar många fler än man kan tro. (Och varkn mjölk eller säd är särskilt naturligt för oss att äta, det är nyligen revolutionärt sett som vi började odla och mjölka kossor. Mjölk som dricka var inte så här utspredd för 100 år sen, då konseerverade man den som fil och ost hellre, drack lite ibland kanske, bröd var inte alls så mycket vetekärnor osv, så det är ointe konstigt om många har fått en överdos och blivit känsliga, helt enkelt :) )
Det är mycket möjligt att du är känslig :) Vill tillägga att laktos är mjölksocker, men i detta fallet är det framförallt mjölkproteinet och mjölken i sig som är boven, så laktosfria produkter hjälper inte.
Det finns inga näringsämnen i mjölk som du inte kan få i dig på andra sätt. Större delen av jordens befolkning dricker inte mjölk i vuxen ålder ;) Men är du vegan samtidigt så blir det ju jobbigare. Du kan köpa tex rismjölk med tillsatt kalcium och vitamin D. Mörka grönsaker lär innehålla kalcium (tex mörk sallad), banan innehåller också mycket kalcium och mineraler. Jag tar ett kosttillskott på nässla och nypon som tillgodoser mitt grundbehov. Köper på nätet.
I kaffet har jag äggmjölk (tips från låhkolhydratare) gjord på äggula och i mitt fall lite honung, lite kallpressad rapsolja och 3dl kokande vatten. Det godaste hittils i kaffe och te. I matlöagning har jag havremjölk, som ag gör själv.
Men om du ska testa så är det viktigt att du testar ordentligt. All mjölk, gluten och vete bör tas bort under testen, så att du är helt säker på om det hjälper. Vete finns även i glukossirap, så det är nästan allt lösgodis, halstabletter m.m. Mjölkpulver finns i många chips (inte grill och lättsaltade dock), öl och julmust innehåller kornmalt osv, så läs alla innehållsförteckningar.
Sen efter ett par tre veckor när du vet om det hjälpt så kan du försöka återinföra vissa saker. Tex kanske du tål glukossirap - jag gör det inte. Eller kanske rent av mjölk.. kanske det bara är vete som är problemet så att gluten från korn funkar osv. Men de första veckorna måste man vara strikt så att man inte mssar nåt och tror att det inte hjälper :) Biverkningarna/ångesten kan komma flera dagar efter att du ätit fel också, det är därför man får ha en längre testperiod. Men det verkar som att kroppen blir glad av att slippa ämnena och belönar ganska så omgående när man först stryker det, sen blir den lille '*** kinkig och kan reagera på småsaker senare.. >_> Men det är helt klart värt att utesluta den kost som orsakar ångest och problem :)
1000 tack för alla tips :D Jag ska börja förbereda allt för en test att utesluta gluten och mjölkprodukter. Förlåt en dum fråga: men innebär det att man även bör utesluta ost?
Det där med ersättning för mjölk i kaffet lät ju superintressant.
För mig skulle det känna etiskt skönt att slippa gynna utnyttjandet av kor - man tar kalvarna från dem och stjäl deras mjölk - det känns inte bra för mig :(
När det gäller ägg ska jag kontakta en som håller höns för husbehov i en bra miljö och fråga om jag får köpa ägg av honom.
#7 Ingen orsak! Är så nyfrälst själv att det bara bubblar ;)
Mjölk, ost, creme fraishe, yoghurt, smör, även skummjölkspulver, helmjölkspulver osv ska bort när du testar. (kakaosmör är dock ok eftersom det inte är smör utan kommer från kakaobönan). Många kan tåla tex smör och så, men just när man testar är det ju bättre att inte riskera resultatet. Sen är det ju bara att försiktigt återinföra det man tror att man kanske klarar :)
Glukossirap som sagt, när man testar. Även kolla glutenfria mjölmixer så att de är mjölk och vetefria :)
Recept på äggmjölk som jag gör den: 1 äggula, en skvätt olja (drygt en halv dl, jag tar gärna rapsolja med smörsmak..xD), hionung efter smak (1tsk-1msk). Vispa ihop (eler mixa med stavmixer). Häll i 3dl kokande vatten medans du vispar. Häll upp på flaska och låt svalna.
Jag har väl inte så mycket problem med att man tar mjölken, men tycker att man kräver för mycket av korna. Deras hull är inte normalt, mjölkkor är för magra, har diarree och mår inte bra eftersom de ska prestera så väldigt mycket. Det blir ju vanligare med lösdrifter, det tycker jag är bra iaf :) Men det hade varit bättre för korna om de hade sin kalv och sen blev mjölkade mindre av överskottet till människor. De måste ju mjölkas, men vi trissar ju också upp hur mycket de har att ge. Sen förstår jag att det är ekonomiskt omöjligt för bönderna som läget är nu, mjölken hade behövt bli väldigt mycket dyrare för att det skulle fungera. Sen.. varför ska människor dricka så mycket mjölk egentligen? Vi tål det inte. Överlag konsumerar även de som inte direkt är intoleranta, för mycket mjölk för att det ska vara hälsosamt. Dessutom är den homogeniserade mjölken förstörd så att kroppen knappt känner igen den (proteinsträngarna är sönderslagna och vridna åt fel håll har jag hört).. vanlig mjölk direkt från kon hade nog fler klarat, fast ändå inte så mycket som vi dricker idag.
Vi köper ägg i 30 pack från ''gårdshöns'' :) Finns en liten butik här som tar emot och säljer från folk runt om med lite höns i trädgården. Kul att se ägg med lite skit på skalen ;) Fast nu på vintern märks det att hönsen har mindre variation i kosten, skalen är en aning bräckligare och gulan lite blekare. På våren och sommaren när de pickar i sig mer ute så blir äggen bättre. Men det är väl naturligt :)
Kakaosmör var något nytt för mig - var tvungen att googla - det testar jag gärna :)
Ska börja förbereda allt för en radikal omläggning och se om jag börjar må bättre :)
Men förberedelserna kommer att ta tid. Tid att planera och köpa hem. Tid att tillaga - det blir främst att mixa ihop mjölk av olika nötter, frön med mera :)
Kakaosmör hittar du i choklad, jag rekommenderar det inte till nåt annat (har iofs aldrig testyat) men vet att jag själv blev fundersam när jag läste på chokladpaketen :)
Du kan ju äta upp det du har hemnma (om du bor ensam så att ingen annan kan äta det, då), kanske inte är så kul att slänga mat. Fast det är iofs inte så kul att må dåligt längre än nödvändigt heller.. :P
Inne på kost.ifokus finns en del trådar i ämnet och stöd för den som vill testa :)
Det svåraste för mig var att bryta bröd frukosten. Men sallad fungerar fint. Jag köper färdigmixad bladblandning och förvarar den i en pepparkaksburk med vatten i kylen, håller väldigt bra :) ägger till små tomater, lite gurka och nåt kött/fisk/kokt ägg så har jag en bra start. Omelett är snabba, lätta mellanmål och en köttbit med rotfrukter eller ev. råris är en bra middag. Lite tips på naturligt fria maträtter. Med den basen är det sen lätt att experimentera med gratänger och mjölkersättningar osv mellan varven :)
Tack för tipsen :) Håller på att kolla på pålägg inne på vegan. Ska kika in på kost också.
Men bröd behöver du väl inte skippa? Det finns ju glutenfritt bröd. Riskakor exempelvis - supersmarrigt med jordnötssmör på :)
#11 Jag känner att jag hellre skippar brödet än går in på en ny variant :) Dels är det dyrt med glutenfritt ;) Sen är jag ju ändå inne på att fett är bättre än kolhydrater, och bröd har varit min värsta fälla. Så det är bara bra att skippa den.

Den här tråden är så bra att den förtjänar att synas igen. Kan säkert hjälpa många. Märker precis samma med mig själv. Kan få ganska rejäl ångest men märker att när jag utesluter mjölk och gluten (vet inte vilket som är boven i dramat, bägge eller en av dem) så mår jag bättre.
Har dock inte testat riktigt strikt ännu (kan få i mig mindre mängder på jobbet då och då och ibland får jag kanske i mig via "dolda namn" som jag inte är säker på vad de betyder. Och ibland äter jag produkter med vetestärkelse eller smör). Så jag vet inte hur bra jag kanske kan må. Det blir nästa steg att ta reda på.
"Every point of view is a view from a point."