Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3454 ggr
PiganX
10/16/12, 11:19 PM

Antidepressiv medicin

Har ätit Fluoxetin (20mg) i snart 3 veckor, och jag håller på att gå sönder inuti känns det som. Har ångest dygnet runt och även en del ångestattacker, ofta när jag är utomhus bland folk. Och har ingen ork alls, jag gör inte mycket annat än sitter här eller ligger i sängen. Hoppas verkligen att den börjar funka snart..

Ni som äter/ätit antidepressiv medicin, hur länge tog det för er innan den började funka?

Annons:
Deaadwalking
10/17/12, 3:09 AM
#1

mellan 5-6 veckor tog det för mig när jag åt fluoxetin :/

PiganX
10/17/12, 7:55 AM
#2

Fan vad jobbigt.. Den här ångesten tar död på mig.

kristina130
10/17/12, 1:02 PM
#3

Vet inte om det är hög eller låg dos du har, men jag har ätit andra SSRI-preparat ( det är ju det du har ), och det kan ta upp till 6 veckor innan man märker effekt. Ångesten blir värre i början, precis som du skriver. hoppas det ger med sej, Har det inte blivit bättre om max 8 veckor bör du nog byta preparat, inte alltid det första hjälper. Men vi hoppas, jag håller tummarna!!!

Wide Awake Dreamer
10/17/12, 9:26 PM
#4

Jag slutade med mina Citalopram just pga biverkningar liknande de du beskriver, kände knappt igen mig själv. Men jag hann inte ta dem mer än någon månad, och det är nog lite för kort tid för att märka någon positiv effekt. Verkar klara mig utan medicin just nu faktiskt, behöver man den kan det ju dock vara värt att stå ut några veckor till. Men det är ju inte så kul att bli sämre när man som minst behöver det. Känns det för jobbigt tycker jag du skall ta upp det med din läkare.

Zadeira
10/17/12, 9:40 PM
#5

Just Fluoxetin kan ta 4-6 veckor innan man märker någon positiv förbättring, så jag kan inte ge dig något annat råd än att försöka bita ihop och tänka att om du märker negativa biverkningar så har medicinen börjat gå in i ditt system och då kommer det med största sannolikhet att vända.

Om du tycker att den extra ångesten är väldigt jobbig så tycker jag du ska höra av dig till den som skrev ut ditt recept på Fluoxetin och berätta det. Be om att få extra ångest-dämpande just till fluoxetinet har fått sin rätta effekt. Jag fick Atarax utskrivet tillsammans med Fluoxetin just för att lindra den där extra ångesten som Fluoxetinet gav mig.

För mig tog det runt 4 veckor innan Fluoxetinets negativa biverkningar vände och började påverka mig positivt.

sudniF
10/17/12, 10:15 PM
#6

Jag fick aldrig någon större skillnad av flouxetin, trots 4 månader och 60 eller om det var 80 mg.

Sen tvärtslut, inte så bra men med läkare som glömmer så Obestämd

Hoppas verklgien att det vänder för dig strax och att du kommer bli hjälpt av medicinen!!

Annons:
PiganX
10/17/12, 10:25 PM
#7

#3 Det är en tablett jag tar på morgonen, 20mg. Så dosen är inte särskilt hög. Tack, jag håller också tummarna.

#4 Skönt att du inte känner att du behöver medicin nu, jag är glad för din skull!

#5 Jo, jag försöker absolut att tänka positivt, och att ångesten bara är biverkningar. Är lätt att glömma bort ibland att det faktiskt blir bättre på ett eller annat sätt. Ska till BUP imorgon, så får prata med min läkare då och se vad hon säger.

#6 Synd att det aldrig blev nån skillnad för dig. Och tack så mycket, jag hoppas också det! Är så jobbigt att testa nya mediciner och vänta på att det ska funka.

emmaaaaa
10/20/12, 10:41 AM
#8

Äter också flouxetin 20 mg och har gjort det i ca 2 veckor.

Och jag håller med dig, ångesten är fan outhärdlig. Just nu känns det som att den håller på att äta upp mig bokstavligen. 
Hoppas det blir bättre för dig, kanske vill du uppdatera när du får någon positiv förbättning?

kram.

Be kind, allways  

PiganX
10/20/12, 11:30 AM
#9

#8 Jag gör det om jag kommer ihåg!

emmaaaaa
10/20/12, 11:41 AM
#10

#9 schysst :)

Be kind, allways  

lilli-l
10/24/12, 5:35 PM
#11

Jag äter Cipralex..och jag har gjort uppehåll ibland, men när jag börjar med den, då tar det bara någon dag så känner jag mig bättre på en gång! En medicin med minimala biverkningar och jättebra!

Inte går man upp heller i vikt, som med andra antidepp!

Carpe Diem….Fånga dagen

PiganX
10/24/12, 8:50 PM
#12

#10 Har ju ännu en hel del ångest, men jag känner faktiskt att jag är lite mer stabil nu och kan (nästan alltid) kontrollera den. Så det går ju iallafall framåt!

#11 Åh, det lät ju bra att den funkar så bra för dig! Men biverkningar, hur medicinen funkar etc är ju ganska olika för alla. Glad

emmaaaaa
10/25/12, 6:58 AM
#13

#12 Åh, vad skönt för dig! Kul att höra Glad

Be kind, allways  

Annons:
lilli-l
10/27/12, 10:00 AM
#14

#12 Skrattande Skönt att det går åt rätt håll för dig!

Carpe Diem….Fånga dagen

Zadeira
10/27/12, 10:12 AM
#15

Hur går det för dig nu? Märker du någon positiv förbättring?

PiganX
10/27/12, 10:19 AM
#16

Absolut! Kan ju ha att göra med att det hänt en del positiva saker i mitt liv också, så kan ju inte veta om det kommer att hålla i sig och fortsätta lika stadigt. Men just nu är jag iallafall otroligt glad!

Zadeira
10/27/12, 10:36 AM
#17

Vad skönt att höra! Det är bara att försöka hålla kvar i de bättre känslorna. Man måste låta sig bli ledsen coh nedstämd fortfarande, men inte låta det få grepp om en igen utan kunna bli ledsen för att sen känna sig okej och gladare igen.

PiganX
10/27/12, 11:25 AM
#18

Precis! Jag försöker så gott jag kan. Hur går det för dig då?

Upp till toppen
Annons: