Annons:
Etikettakut-stöd
Läst 2077 ggr
Lily of the Valley
10/10/12, 11:49 PM

Misstänkt psykos

Hej!

Jag har en väninna som under lång tid har kämpat mot ångest och deprissoner, under de senaste månaderna har hon börjat höra röster och allt eftersom tiden gått blivit allt mer misstänksam emot sin omgivning. De senaste veckorna har hon isolerat sig helt går inte ut, svarar inte i telefon, duschar inte, släpper inte in mig i lägenheten och det verkar som om rösterna får allt större inflytande. Eftersom hon inte längre litar på någon och att alla är ute efter att skada/förgifta henne så släpper hon inte in någon som "en säkerhetsåtgärd".
Känner inte längre igen min vän och misstänker att hon fått en psykos, när jag nämner att hon borde träffa en läkare som kan bedömma vad det är som är fel, blir hon arg och nästan förolämpad, eftersom hon inte tycker att hon är sjuk.

Min fråga är nu finns det något sätt att hjälpa henne trots att hon inte vill ha hjälp? Hur isåfall?

Tror att hon behöver hjälp innan rösterna säger åt henne att göra något hon komer att ångra.

Annons:
sirpaj
10/11/12, 9:28 AM
#1

Hej! Det är jobbigt att se att ens vän blir så förändrad. Det kan handla om, som du själv tror, en psykos. Din vän behöver snabb hjälp. Ring till psykakuten och prata med någon där. I vissa städer finns ett mobilt team som söker upp personer som insjuknat, när anhöriga larmat. Ring och försök hitta hjälp. Din vän har inte sjukdomsinsikt just nu. Håll kontakten med din vän, var empatisk, trygg och lugn. Vid snabb hjälp finns goda förutsättningar att bli bra igen. Lycka till! Kram!

Lily of the Valley
10/23/12, 3:08 AM
#2

Lite uppdatering och en följdfråga.

Ringde till psykosteamet som skickade ut en läkare som skrev ett vårdintyg, hon blev inkörd till psykakuten med polis eftersom hon vägrade att lämna lägenheten frivilligt. Blev efter ett besök på akuten inlagd, med diagnosen depression med en svår episod av psykotiska symptom. Efter att ha vägrat ta den ordinerade medicinen, inte kunnat sova mer än 3 timmar/dygn samt vägrat äta och dricka (eftersom hon var övertygad om att de hade förgiftat den) i ungefär en vecka skrevs hon ut med kommentaren att hon inte ville ha hjälpen och att de inte kunde göra något.
När jag träffade henne idag tyckte jag att hon var sämre än sist, börjar att förstå varför hon inte har något förtroende får vården.

En fråga som nu uppstått är Vad gör man nu?

Medicinerna hon fick ordinerade var zyprexa, effexor och imovane för natten, men vägrade ta dem för att hon var rädd att de skulle mörda henne.

Upp till toppen
Annons: