Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 2520 ggr
[Zlarviig]
10/18/12, 8:56 PM

Dum i huvudet

JAlltså jag känner mig jättefånig, men jag vet inte varför, men jag får värsta panik attackerna när någon pratar högt ibland. Idag så satt jag i soffan och tittade på tv och sen ringde telefonen, jag vägrade svara, jag vet inte varför. Mamma blev sur och halv skrek/höjde rösten. Och då liksom kändes det som att jag fick lock för öronen och allt hon sa blev typ 10 gånger högre. Så börja jag gråta och skrika och jag kände mig jättekonstig.. Jag blev liksom snurrig och det kändes som att jag drömde. Och när mamma fråga på vilket sätt jag mådde dåligt så ville jag inte berätta. Sen har jag känt mig jättekonstig efter det, och jag gör det fortfarande. Jag har varit nära o gråta fem gånger nu och mamma skulle visa mig en grej i tidningen då fick jag som en panik känsla att mamma skulle köpa massa grejer fast vi knappt har några pengar. Nu var jag tvungen att gå och lägga mig så att de inte kan se att jag gråter. Jag får typ psyk bryt när de pratar för de pratar så jävla högt! Jag vill bara sova men det känns som att även om jag gör det så kommer det att vara likadant imorgon. Har haft så här fler gånger och en gång tappa jag känseln i hela kroppen. Jag tror även att jag har social fobi, jag vågar inte vara ensam med nån. Om någon pratar med mig får jag värsta paniken. Snälla vet någon vad det kan vara? Är det stress eller är jag bara fånig och dum?

Annons:
ivanhoe81
10/18/12, 9:04 PM
#1

jag känner igen mig, jag har social fobi (klarar knappt av att träffa mina syskon pga att det blir värsta folksamlingen då, jag får bla ira jul ensam pga det), jag brukar få ångestattacker om jag har stressigt runt mig eller känner mig orolig pga pengar etc

[Zlarviig]
10/18/12, 9:11 PM
#2

Nej precis, min kompis vill alltid att jag ska följa med henne och träffa kompisar men jag vill absolut inte träffa någon förutom henne eller kanske hennes pojkvän för då vet jag att han mest kommer att rikta sin uppmärksamhet mot henne. Jag tycker att det är helt underbart att bara vara ensam med djuren i tystnad. Vad är en ångest attack? Alltså vad händer? Får man liksom svårt att andas ellet vad? För jag känner mig verkligen dum i huvudet. Om jag skulle berätta det här för nån så skulle de antingen tro att jag gör det för uppmärksamhet eller skoja bort det eller säga att jag läser för mycket på Internet och bla bla bla…

ivanhoe81
10/18/12, 9:15 PM
#3

min ångest attack gör att jag stort sett bara ligger och skakar och gråter etc

jag trivs också bäst i ensamhet med mina djur tycker inte om när vi blir ler än 2-3st

[Zlarviig]
10/18/12, 9:25 PM
#4

Är det olika från perso till person? När jag blir stressad så gråter jag och vill bara lägga mig ner i ett mörkt tyst rum och bara slippa allt. Det gör att jag mer eller mindre ignorerar folk och då höjer de rösten och jag blir ännu mer stressad. Jag blir yr och ser suddigt och mår allmänt dåligt. Känns mer eller mindre som feber..

HannaM
10/19/12, 1:01 PM
#5

En ångestattack kan innehålla många olika sympton bland annat:

Overklighetskänsla

Domningar

Tryck över brösten

Svettning

Darrning

Illamående

Hjärtklappning

Torrhet i munnen

Rädsla för att bli galen eller dö

Yrsel

Andnöd

Spända muskler

[Zlarviig]
10/19/12, 2:33 PM
#6

#5 okej tack. Då vet jag.. alla utom en stämmer in på hur jag brukar känna mig… Så då kan det alltså bero på det… Herregud..

Annons:
mary8012
10/19/12, 11:42 PM
#7

Hej Zlarviig

Jag ville bara säga att du är inte tokig eller dum, du har förmodligen fått panikångest, vill även fråga dig hur du har mått under den senaste tiden i ditt liv? har du känt dig pressad och stressad haft mycket runt omkring dig. Man behöver inte ha alla symtom som ingår i panikångest attackerna det är olika för person till person.

Vill oxå säga att du ska inte känna dig ensam i detta vi är många som lider av detta.

Om du känner att det blir för mycket att du inte känner att du orkar mer tveka inte att gå och prata med en psykolog eller någon inom psykiatrin, för du ska inte behöva gå och må så där dåligt.

Du kanske kan få medicin eller så kanske det hjälper att bara få gå och prata med någon om det du känner. Det bästa är att du får prata med någon utomstående som inte känner dig, det känns oftast lättare för man vill ju inte göra andra ledsna eller oroliga. Krya på dig.

Mvh mary8012

[Zlarviig]
10/20/12, 12:37 AM
#8

Tack så mycket! Jo, jag har mått bra för det mesta, men jag har precis börjat om i nian för att jag skolkade hela förra året p.g.a social fobi, så nu måste jag liksom sköta mig i skolan. Min kompis som går i samma klass har jag känt sen vi var små, och jag har alltid gjort saker med henne, hon har alltid varit med, så när hon inte är i skolan så vill inte jag heller gå för det är bara henne jag kan prata med. Och när jag inte går så känns det liksom som att jag är tillbaka där jag var förut, att jag inte gick till skolan, och det känns som att jag har förstört allting. Så det är väl ganska stressigt just nu. Och min kompis har flyttat till sina kusiner, en timme bort, så vi umgås inte längre utanför skolan. Så jag är bara hemma hela tiden, jag blir isolerad. Som tur är så har jag hund så jag måste gå ut med henne. När det är lugnt och tyst och jag är ensam med djuren och inte tänker på skolan ellet annat så mår jag bra. Just nu så känner jag inte att det är så farligt att jag måste få hjälp, jag pratar ju massa hemma med mamma och lillasyster. Det är mest på kvällen när alla är trötta eller om jag är hemma som det blir lite högljutt och jag börjar få en panik känsla. Tack för att du bryr dig!

Upp till toppen
Annons: