Ångest och träning?
Jag har sedan sommaren 2011 "fått" olika stressrelaterade diagnoser.det började med diagnos stressrelaterat, som sedan blev depression och ångest, vidare till utmattningssyndrom (utbränd) med djup depression och hög ångest och nu det senaste är det tal om PTSD och fibromyalgi. Enligt mig själv så var det med fysiska symtom allting började, som sedan också ledde till ångest. Depression är något jag inte alls känner igen mig i. Under hela denna tid har jag försökt att träna så gott det går. I vintras försökte jag på gym, men den smärtan efteråt och var allt annat än träningsvärk. Ont så jag kunde skrika rakt ut. Saken är den att jag tror (och enligt naprapat, var dock längesedan jag var där) att jag bär på enorma spänningar. Jag har efter träningen ett par ggr "krampat". Dessutom så förknippar jag träning = ångest innan, under och efter. Dessutom med enorm smärta. Så, kan det vara så att jag "spänner och "låser mig psykiskt"" och därför ger inte mig träningen någonting? Nu har jag cyklat försiktigt 2-3 km om dagen i lugn takt på träningscykeln här hemma, tänkte börja så denna gången. Så igår kom benkramper och skakningar i benen som ett brev på posten. Dessutom samma fruktansvärda smärta efteråt. Jag har ju under detta år blivit mycket stillasittande osv. Så jag förstår ju att man inte blir tränad över en dag igen. Men det är så många frågor som jag undrar över, för sanningen är den att jag kan inte hantera/klara av träningen om jag inte får veta varför jag krampat eller skakar. Skakningarna kan dessutom komma lite när som, är detta ett sätt för muskler att djupt slappna av? Tacksam för svar, finns det någon mer därute som är i liknande situation? Eller vet vart jag kan vända mig? Får tyvärr ingen hjälp här längre. Sjukgymnasten ger mig övningar (som jag gör) och säger åt mig att lära mig hantera smärtan. Kuratorn skickar hem mig med boktips och ber mig ringa om jag vill komma igen, så har det varit ett par ggr. Så, vad gör man åt dessa enorma spänningar när man står här helt själv rädd som ett litet barn?
www.torpartanten.blogg.se
Är det verkligen ingen som känner igen sig eller kan dela med sig av erfarenheter eller tankar?
www.torpartanten.blogg.se
Hmm.. Detta kommer säkert inte vara mycket till hjälp med det är iallafall ett svar. När jag har ångest så tycker jag att träna hjälper. Har själv också fått kramper efteråt och det gör väldigt ont, men jag kan ta det. Allt för att få bort ångesten. Dessutom tror jag inte mina kramper beror på ångesten? Jag har aldrig ens tänkt så långt, det har inte funnits i mitt huvud. Jag har fått höra att det är värmeskillnaden (kallt när man går, varmt när man joggar) som orsakat mina kramper men jag har faktiskt ingen aning.
Vad menar du med krampning?! Jag gav upp gymmet pga att jag hade alltid ångest, innan ,då och efter. Jag fick ångest utav min träningsvärk, jag kunde inte förstå att det var normalt med lite värk efter träning! En dag när jag sprang på bandet blev jag blek och svimfärdig, då var det droppen för mig, jag psykar mig själv att min kropp är inte för träning, för att jag mår verkligen inte bra utav att stressa upp mig mer än vad jag redan är!! Sista tiden får jag stora spänningar i kroppen som gör att jag känner att jag inte kan röra mig normalt! Jag blir så spänd på armar,ben,magen och käken att jag skakar ibland! Hur känns det för dig när du krampar?! Mvh akimar
Kramper kan bero på rent kemiska brister. Har du provat med rejäla magnesiumtillskott? Hur har du det med saltbalansen?