Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3729 ggr
Pelle Långlös
9/29/12, 4:29 PM

Ångest av medicinen?

Jag funderar på om jag får ångest av min ångestmedicin. Kan ju vara en allergisk reaktion som liknar ångest. Tryck över bröstet och skakningar. Tog ingen medicin idag och än så länge har jag inga symptom på ångest eller för att jag är hemma idag.

Vad tror ni? Kan man få ångest av sin ångestdämpande medicin?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[twtw]
9/29/12, 4:31 PM
#1

har inga erfarenheter av mediciner men du kan testa att vara utan några dagar och om det inte blir värre behöver du väl inte

Pelle Långlös
9/29/12, 4:32 PM
#2

Ja det kommer jag att göra. Flört

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

kristina130
9/29/12, 7:21 PM
#3

Ja, visst kan du få ångest av ångestmedicin. Nu vet jag inte vad det är sör sorts medicin du menar. Själv fick jag jättemycket mera ångest av både Citalopram + Sertralin, ändå hade jag ätit Paroxetin i många år innan, de är ju SSRI-preparat allihopa och jag ville göra ett byte eftersom jag tyckte att Paroxetinet tappat effekt. Trots att jag höll ut i 3 månader med båda preparaten ( för att se om det bara var insättningssymtom ), men det blev inte bättre, bara värre och värre Hoppas att det löser sej för dej. Kram

Zadeira
9/30/12, 11:46 AM
#4

Vilken medicin äter du och hur länge har du gjot det?

När jag fick min Fluoxetin utskrivit för första gången fick jag stora förmaningar om att den under tiden som kroppen vänjer sig vid den kan ge mycket svårare ångest och djupare depression, förvärra mina självmordstankar och självskadebeteende.

Mot detta fick jag en annan ångestmedicin (Atarax) som skulle ta bort de värsta inkörnings-symtomen att ha som extrahjälp just under inkörningsperioden. Fick alltså "ångest-dämpande medicin mot min egentliga ångestdämpande medicin". Nu har det går snart en månad och jag behöver knappt Atarax alls utan Fluoxetinen har börjat göra sitt jobb.

Om du har haft denna medicinen länge och ändå upplever så stark ångest eller misstänker att medicinen ger dig mer ångest så tycker jag du ska tala med läkaren som skriver ut receptet. Kanske behövs en dos-korrigering bara? Kanske behövs andra preparat?

Sen beroende på vad det är för medicin så skulle jag aldrig sluta tvärt ett par dagar för att se om det hjälper. Många sådana preparat behöver gradvis slussas ur kroppen och bör abslut inte sluta tas "cold turkey". Då kan man få enorma problem både fysiskt och psykiskt, lite som abstinens. Men det beror ju på vad det är för medicin du tar, det har du inte nämnt.

Pelle Långlös
9/30/12, 11:55 AM
#5

Det är ett vid-behovs-medicin som heter Opamox länk till medicin finns i min andra tråd Ångest varje dag. Jag har den vid behov men de senaste veckorna har jag ätit den varje dag och en halv tablett (7,5mg) hjälpte inte utan jag fick ta mera. Så den onda cirkeln började igen.

Innan dessa veckor ökade jag på min antidepressiva medicin Venlafaxin så det ökade ångesten och det var då jag började med Opamoxen dagligen. Så i några veckor har jag ätit min vid-behovs-medicin. Nu är det andra dagen som jag inte tagit den och mår än så länge bra.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

kristina130
9/30/12, 1:30 PM
#6

Hoppas att det håller i sej, att du får fortsätta att må bra. Opamox kan säkert ge ångest när man tar samma dos varje dag, kroppen vänjer sej och man behöver mer för att må lika bra som man gjode från början. Har du dessutom höjt Venflaxinen förstår jag att du haft ångest, när jag höjde mitt Paroxetin ( som är den enda medicin som verkligen hjälpt för min ångest ) mådde jag fruktansvärt dåligt i 2-3 veckor med panikattacker samt jättemycket ångest varje dag. Men, sedan lade det sej och jag började må bättre.

Annons:
Pelle Långlös
9/30/12, 1:31 PM
#7

Ja det fick jag. Förut har jag försökt att sluta med medicinerna men mått dåligt inom en månad. Då har jag inte haft ångest när jag höjde medicinerna men denna gång blev det det.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

vallhund
10/3/12, 2:46 AM
#8

# 5 Det är ett besodiazepin, i Sverige saluförs det som Oxascand/Sobril http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19900202000113&DocTypeID=7&UserTypeID=2

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

PiganX
10/3/12, 4:23 PM
#9

Jag började med Fluoxetin idag, och min läkare har förvarnat mig om det Zadeira skrev i inlägg #4, att det kan ge svårare ångest och djupare depression, förvärra mitt självskadebeteende och mina tankar på att försvinna. Så som svar på din fråga så jo, nog kan man få ångest av sin ångestdämpande medicin.

Upp till toppen
Annons: