Etiketterbehandlingmediciner
Läst 11429 ggr
Zadeira
2012-09-08, 14:23

Fluoxetin och Atarax

Var igår nere på psykakuten för mitt första möte med psykvården, efter flera års depression (med självskadebeteende och ångest) som nu dessutom lett till ätstörningar.

Fick prata med en doktor som efter en timme skrev ut Fluoxetin och Atarax, samt skickade remiss till öppenvården (psykiater) som ska följa upp inom en-två veckor och sen bestämma vilka steg vi tar därifrån.

Min pojkvän reagerade väldigt över att de var så snabba med att skriva ut mediciner "bara sådär". Ingen ordentlig undersökning, inget ordentligt utredande samtal utan bara "du verkar ha lidit av depression länge och nu även ätstörning. Vi sätter in Fluoxetin och Atarax och ser vad som händer."

Är det något ni har erfarenhet av? Att de så snabbt sätter in mediciner innan fysisk undersökning (där problemet egentligen kan sitta ju) och innan man fått ett ordentligt samtal och blivit utredd? Tänk om jag inte behöver medicinerna egentligen, utan det hade räckt med samtalsterapi? Är det inte dumt då att akut sätta in mediciner som kan göra allt mycket värre de första veckorna innan man ens vet om det faktiskt behövs?

Fick tydlig information om medicinen och vad den kan göra med humöret osv, men har ni som ätit dessa mediciner något råd eller något ni kan dela med er av er erfarenhet av dem?

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

[tramstrasa]
2012-09-08, 18:17

hej

Det är väldigt tråkigt att du har dessa problem och vissa läkare är snabba med att skriva ut onödiga piller. Hade en läkare som smällde ett recept på imovane (mycket beroende framkallande och starka sömnpiller) och sa till mig att när du får mening med livt dvs skaffar man och barn så kommer din ångetst att försvinna. Förvånad

Är förvändat att du inte fick seteralin först för den är lite mildare i biverkningarna i början än vad fluxetin är, fluxetion fungerade dock bättre för mig än seteralinet. Dock tror jag att det är viktigt att du pratar med psykiatrin och hör vad dom tycker ofta om man har allvarliga problem, vilket faktiskt självskadebeteende är så brukar medicin vara ett komplement till samtalsterapi tills personen blivit lite mer stabil. Fluxetion fungerar så att ditt humör jämnas ut och du dippar inte lika hårt när du väl dippar. När du sen blivit bättre så rådfråga din teraput om du kan börja trappa ner du kommer även få en läkare genom psykiatrin som är mer inriktad på det och kan mer än en vanlig husläkare om depression.

Atarax är en ganska "harmlös" lugnande som inte är beroendeframkallande dock kan du bli resistent mot den så att den inte fungerar om du tar den ofta under en längre period.

I slut ändand är det du själv som väljer om du vill ta tabletterna eller inte du kan alltid börja på öppenvården utan att ta tabletterna och sedan rådfråga dem om dom tycker att du skulle behöva det.

Lycka till

/Em

Zadeira
2012-09-08, 18:45

Tack för ditt svar.

Läkaren sa att hon valde att skriva ut just Fluoxetin eftersom det inte är beroendeframkallande, och kan hjälpa mot både problemen jag har med depressionen och ätstörningen (bulimi). Det skulle enligt henne också vara en av de "mildaste" medicinerna som många med mina problem tar och blir hjälpta av. Atarax fick jag främst eftersom Fluoxetin kan förvärra min ångest, dvs de ta jag enbart vid behov och inte dagligen som förebyggande.

Jag tror att eftersom det var på just psyk-akuten så kan det ha spelat in med att de ville sätta in någon form av medicinsk åtgärd ganska direkt. Eftersom det tar tid för medicinen att ha någon form av verkan ville de sätta in det direkt så att när jag får min tid hos psykiatrikern kan utvärdera om det haft någon effekt. Dvs de vill "spara tid".

Tanken som läkaren på psykakuten sa var just att sätta in dessa åtgärder direkt och skicka en remiss så fort som möjligt till en psykiatriker som kan utreda mig vidare, både fysiskt och psykiskt. Tanken jag har är ju givetvis att medicinen ska vara ett bra komplement nu innan jag blivit så stabil att det räcker med samtalsterapi osv. Jag vill ju inte behöva fortsätta längre än absolut nödvändigt med någon form av mediciner, men vet också att jag förmodligen behöver någon form av medicinsk hjälp nu eftersom jag är så pass instabil i psyket.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

[tramstrasa]
2012-09-08, 19:09

Det låter som en väldigt bra motivering och jag förstår att hon satte in medicinerna och det låter inte som en idiot utan som någon som faktiskt har koll. Men i slutändan är det ändå upp till dig det jag skrev sist var mer för att du inte skulle känna dig tvingad av läkare och kanske ville ha en andra åsikt innan du väl började. Ingen vill ta en massa piller i onödan det tror jag inte du är ensam om.

Fluxetin är milt men kan få starkare biverkningar än andra citalopram är ett av dem med absolut mildast biverkningar. lika så seteralin har inte hört om någa antidepressiva som är beroende framkallande, vane bildande kanske men inte beroende framkallande då är det något helt annat lugnande och sömntabletter har en tendes att kunna vara beroende framkallande.

Hoppas du mår bättre snart.

Ior&jag
2012-10-01, 17:39

Hej! äter själv både atarax samt fluoxetin. Tycker att läkarens motivering låter rimlig. Skönt att du fick remiss till öppenvård så snabbt . Har själv ordat den kontakten nu efter 8 års medicinering så det är kanon att du får hjälp så fort!!

Atarax är ett antihistaminpreparat dvs användes från början mot allergiska reaktioner men hade även lite tröttande verkan, därför bra mot ångest. Fluoxetin är en av äldsta ssri preparaten och är en snäll sådan , har lång halveringstid och därmed tar det även lite tid innan den börjar verkar.

Ingen utav dessa mediciner är beroendeframkallande. Dock kan man bli fäst vid dem "psykologiskt" men ej kemiskt.

Hoppas det löser sig för dig.

Wand
2012-10-01, 21:03

När jag skrev in mig på bup så fick jag sertralin och atarax utskrivet på en gång, så jag vet hur det är, men då jag enbart känner att medicinerna verkligen hjälper så är jag glad för det. 

Atarax är dock ett lugnande medel och jag fick det för att kunna sova bättre. De funkade inte alls. Två tabletter gav ingen som helst effekt och tre tabletter gav mig istället en så stor effekt att jag i stort sett inte kunde vakna på ett dygn. Slängde bort dem rätt snabbt.

Fluoxetin är inte någon direkt farlig medicin och jag tror inte att du bör ha någon oro över den, den är dock inte så modern nu för tiden som jag har förstått det men funkar den för dig så är det ju bara bra. Det kan ta några veckor innan man faktiskt märker av någon effekt.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Zadeira
2012-10-01, 21:11

Nu har jag ätit dessa mediciner i lite mer än tre veckor. Ataraxen behöver jag inte lika ofta längre, så det är ju ett tecken på att Fluoxetinen börjat verka på rätt sätt. Inkörningsbiverkningarna var inte roliga de två första veckorna, men nu börjar jag känna positiv skillnad. Min psykiater tycker vi ska höja dosen från 20 mg till 30 mg, men jag vill ge det någon vecka till eftersom jag bara nyligen börjat märka skillnad.

Wand
2012-10-01, 21:15

Du ska göra det i din egen takt, då medicinen verkligen börjar ge skillnad så kanske du inte behöver en högre dos och då är det ju onödigt att ha höjt innan du känt av. 

Själv äter jag 150mg sertralin och 72mg concerta, mina mediciner har verkligen drastiskt förändrat mitt liv till det bättre. Min ADD, social fobi och kroniska depression har minskat i symptom och jag har mycket lättare för att lyckas ta mig igenom varje dag. Ångesten är nästan borta helt och behovet av alkohol likaså.

Därför glädjer det mig att andra kan få chansen till att må "bra" - med eller utan mediciner, för jag vet hur jäkla påfrestande det är med dåligt mående.

Hoppas allt går bra!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Zadeira
2012-10-01, 21:26

#7. Jo, jag hörde att det kan ta upp till närmre 6 veckor innan Fluoxetinet har gett sin fulla effekt när man börjar med det, så jag vill ju helst vänta hela den tiden för att se om det verkligen behövs korrigeras uppåt.

PiganX
2012-10-02, 17:27

Har inte läst tidigare svar. Men jag fick iallafall utskrivet Fluoxetin och Circadin idag, efter första möten med den här psykologen. Vi pratade i ca 45 minuter om min situation, och sen pratade hon med en annan psykolog och de kom fram till att jag skulle testa den här medicinen. Men tror nog inte att det är så ovanligt att det går så "fort".

Upp till toppen