Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3030 ggr
UlrikaD
2012-09-13, 15:26

Biverkningar

Jag undrar om någon som börjat med Voxra fått biverkningar?

Jag har ätit Lyrica ett bra tag men funkar inte särskilt bra, så jag skulle byta över till Voxra.

Blev så jättedålig, illamående, yrsel, rejäl panikångest osv. Läser mig till att biverkningar kan hålla på i några veckor. Fixar inte såna biverkningar ens i en dag.

Hoppade snabbt tillbaka till Lyrica igen och mår som vanligt. Pissdåligt, men inte så dåligt så jag håller på att tuppa av iallafall.

Någon annan som upplevt såna biverkningar och kan man komma över dem på nåt sätt?

HannaM
2012-09-14, 19:18

Går det att sätta in den långsammare? Har du möjlighet att få medicin för medicinen… det är ju ingen långsiktig lösning att knapra piller för biverkningar men kortsiktigt?

Äter du mycket migränmedicin nu? Jag läste in mig på imigranen nu i veckan och den var tydligen ingen höjdare att kombinera med varken ssri eller mao.

HannaM
2012-09-14, 19:20

Trappar du ut lyrican eller bara byter ut? Illamående och yrsel kan ju också vara utsättningsproblem. Så svårt att veta vad som är vad. Eller ja, för utomstående i alla fall.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

UlrikaD
2012-09-14, 20:52

Jag skulle bara byta ut rakt av.

Jag äter 1-2 immigran om dagen. Har gjort de senaste två åren.
Ska väl prata med min läkare i veckan, men tills vidare så gick jag bara tillbaka till Lyrican och alla biverkningar försvann efter 12 timmar.

HannaM
2012-09-14, 21:10

Det låter som en bra ide, både att prata med läkaren och att inte byta just nu då.

UlrikaD
2012-09-15, 01:44

Var väl därför jag undrade lite om nån annan varit med om samma biverkningar på den medicinen.

Är det vanligt tänker jag inte ens ge mig på att försöka en gång till.

HannaM
2012-09-15, 10:54

Om jag inte minns fel äter Paulina voxra, kolla med henne.

[Borttaget]
[Borttaget] 
2012-09-21, 13:58

Inlägget är borttaget

Aviendha
2012-09-21, 23:31

När jag fick voxran utskriven så fick jag också en sjukskrivning på 4 veckor tillsammans med receptet. Läkaren ryckte på axlarna och konstaterade att "du kommer behöva det". Jag klarade dock de första 4 veckorna såpass att jag inte behövde utnyttja sjukskrivningen, men ja, sen var det kört. Har sällan mått så knasigt, fysiskt som psykiskt. Jag gick på 150mg första 4 veckorna, sen var det upp till 300mg. Så det var många veckor av helvete totalt sett.

Men ja, sen en dag tog de slut. Tror att det tog 4 veckor från att jag nått min maxdos som det värsta avtog, och man kunde leva mer normalt. Sen någon vecka till så var det liksom över.

I dagsläget så känner jag av lite handskakningar, förvärrad tinitus/öronsus (har det i original) och emellanåt muntorrhet. Första året hade jag sjukt dålig aptit, glömde bort att äta. Det har rätat upp sig nu iaf. I dagsläget är jag glad att jag stod ut, för jag tänker inte på biverkningarna mer än undantagsvis och jag upplever en bättring som jag inte haft förr på SSRI.

Nu var det ju et tag sedan jag satte in den, våren 2010 var det väl och jag är en expert på att förtränga saker, men jag kan inte minnas att så mycket hjälpte mot biverkningarna än vanligt sunt förnuft - och äta regelbundet trots illamåendet. Iaf blev det sjutton resor värre att vara illamående och ha ont på fastande mage.

Jag fick byta min tidigare medicin rakt av utan uttrappning om jag inte minns helt fel, men det var ju SSRI som jag inte känt något av åt något håll någon gång så ^^ Du får nog prata med läkaren, om man knappt överlever insättningen så… Ja, det är mycket lidande man ska igenom innan man vet om det fungerar. Och hujeda mig den dag skiten ska sättas ut…

UlrikaD
2012-09-21, 23:47

Tack för ditt svar. Det där lät ärligt talat inte som någonting som jag skulle fixa i dagsläget. Synd att han inte sa nåt om det innan jag betalade 300kr för tabletterna.

Aviendha
2012-09-22, 00:33

var glad att det bara var 300, en normalstor förpackning kostar runt 1500kr, en mindre trevlig överaskning väntar en då när en ny högkostnadsperiod inleds..

Men kanske kan ni diskutera om det går att underlätta insättningen? Nu kan man ju inte göra mycket åt själva dosen, det är ju 150mg eller 300mg, och iom att det är modifierad frisättning kan man ju inte dela dem heller. Kanske kan det gå att typ ta dem varannan dag eller så?

UlrikaD
2012-09-22, 00:41

Jo, jag bad om en provförpackning, jag hämtade ut lyrican för över 1000kr sist så skulle jag byta tänkte jag inte betala lika mycket igen.

Men min läkare förstår sig tyvärr inte på biverkingar. Om man mår dåligt och av medicinen blir sämre så är hans lösning…gå och ta en promenad, eller träffa folk, gå på bio. Eller annat som gör att man vill slå honom.

Så jag vet inte om det är värt det. Kanske fortsätta att äta lyrica och låtsas som de hjälper.

Rebellkatten
2012-09-22, 10:54

Jag har ätit Voxra sen i början av juni, på 150 mg var det inga problem, blev lite ljuskänslig och bländad av solen, muntorrhet men ingen hög ångest eller så, det var bara de första veckorna. Det positiva  jag märkte var dock att jag var pigg de första två veckorna.Orkade vara glad och göra saker.

Sen höjde vi dosen till 300 mg om dagen för två veckor sedan. Det funkar asdåligt, jag blir superbländad av allt som är ljust och upplyst, typ datorskärmen, jag får mer ångest, tinnitus som jag inte hade innan och nu de senaste dagarna har mina muskler blivit till gelé, ingen muskelstyrka och att gå upp för tre trappor igår var nåt som gjorde att benen inte orkade hålla mig upprätt, höll på att ramla in i en vägg.

Idag tog jag bara en tablett, men har fortfarande problem med alla lemmar. En dag hade jag 108 i vilopuls. Jag sover kortare tid, har svårt att somna och lätt att vakna, även fast jag inte sovit färdigt än. Vaknade 4:45 i torsdags. Onödigt tidigt.

Jag brukar få en burk i taget, 30 tabletter. Men jag vet ärligt inte om jag ska försöka hålla ut på 300 mg eller om jag hellre mår lite dåligt. Att inte kunna tänka ordentligt är inget jag föredrar i vilket fall som helst.

Upp till toppen