Etiketterbehandlingmediciner
Läst 1498 ggr
Zadeira
2012-09-10, 09:19

Vad har jag att vänta mig?

Har efter besök på psykakuten fått remiss till psykiatriker på grund av depression, självskadebeteende, ångest och ätstörningar.

Nu sitter jag och oroar mig över hur det går till. Jag hatar läkartider, besök på sjukhus och undersökningar, så sitter givetvis och oroar mig redan innan jag ens fått tiden dit. Inbillar mig givetvis det värsta. Blir alltid så nojig, rädd och panikslagen över att inte veta alls vad jag har att vänta mig, att inte veta hur saker går till och vad som kommer att hända vid såna besök. Och så kommer ångesten och jag börjar ångra att jag tog steget att söka hjälp, vill bara sluta ta min medicin och avboka tiden hos öppenvården och acceptera att jag aldrig blir bra.

Ni som tagit steget, kan ni ge några lugnande ord om hur det går till när jag kommer till psykiatrikern första gången? Vad har jag att vänta mig vid första besöket? Vad händer? Hur går det till? Vad görs för undersökningar? Hur läggs det upp? Vad händer när jag är där?

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

linaku
2012-09-10, 12:55

Hej! Första gången jag skriver här men tror jag kan komma med lite hjälp ändå då jag själv haft en del problem.

För det första så tycker jag det är jävligt starkt av dig att söka hjälp! Det kommer att bli bättre, men du måste ge det tid. Om du inte skulle gå dit nu så kommer du antagligen behöva det ännu mer om några veckor igen. Så, när du har gått dit, känn dig jävligt duktig, du har gjort första framsteget till att bli frisk!

Har själv gått hos psykolog och det dom gör när man kommer dit är att man helt enkelt får berätta hur man mår. Man behöver inte slänga sig ur allting utan det räcker med ett "sådär" först om man inte får ur sig mer. Pyskologerna är trevliga, dömmer inte och lyssnar. Det kommer gå bra!

Zadeira
2012-09-10, 13:29

Det är inte psykolog jag kommer till utan psykiater, och vad jag förstått är det väldigt olika saker. Psykiatern är ju läkarutbildad och kommer vad jag förstått utreda mig både fysiskt och psykiskt, vilket en psykolog inte gör…

Mina egengjorda armband hittar du här https://www.etsy.com/shop/zadeiradesign

eller på instagram under användaren @zadeiradesign

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

HannaM
2012-09-10, 22:58

Du kan förvänta sig att få dra hela din historia. Även svara på avad du vill ha hjälp med.

[A91]
2012-09-11, 12:51

Du kommer få svara på frågor. De är vana vid att folk är nervösa och har ångest, du behöver inte oroa dig det kommer att gå bra. Jag vet precis hur du känner, jag får fortfarande ångest när jag ska till läkaren. Sjukhus och läkare är något av det värsta jag vet, och då har jag ändå gått sedan jag var 12.

Men det krävs inte mycket av dig, de ställer frågor och du svarar på det du vill/kan.

Lycka till!!

Upp till toppen