Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: allmänt-om-ångest
Läst 7241 ggr
lilli-l
0

Tvång med andningen

Finns det någon som har liknande tvång/ångestproblematik som mig? Tycker att det är så sjuka grejjer man får för sig, så det är t.o.m svårt att förklara, men det sliter på mig till tusen Gråter

Jag har haft från och till så att jag inte kan andas avslappnat, utan jag andas liksom med musklerna/nyckelbenen/ magmuskler..suck, hur ska jag beskriva..Alltså jag blir så spänd i kroppen att det värker i hela kroppen och hjärtat börjar att slå överslag för att jag inte andas avslappnat!

Det blir liksom att jag andas "nyckelbensandning" istället för nere i magen, men magen blir så superspänd och ångesten far som en orkan igenom hela kroppen och hjärnan "låser" fast sig vid andningen och till slut så håller jag på att bli galen!

Jag tar Zopiklon att sova på till natten, men vaknar jag sen vid 24-tiden eller runt där, ja, då kommer denna förbenade ångest och tankarna ramlar in på "spänd" andning och det är hopplöst att somna igen!!

Hur jäkla jobbigt kan man inte ha med sina egna tankar  Skrikandes

Går inte att styra, går inte att tänka förnuftigt, går inte att slappna AV..!

Snälla, hjälp..!!

Hoppas ni fattar något av min beskrivning, som är så fruktansvärd svår att förklara..man önskade ibland att man kunde överföra ett sätt på någon annan, så att man fick förklara genom att de får känna..

Är så trött på att slåss mot mig själv hela tiden..

Carpe Diem….Fånga dagen

makkeosv
0

Har haft exakt samma som du i ett par år.. Börjar kunna handskas med det nu men det är sjukt jävla svårt! Men håll andan enda tills du känner att du måste andas och gör så hela tiden så kommer de kanske släppa sen. Tänk på att slappna av i armar och axlar och sånt undertiden. Kolla typ på TV och ligg på rygg.

Lycka till

lilli-l
0

Åhh, så gött att någon vet hur det är!

Får du också sjukt ont i kroppen när du kommer in i denna konstiga andning? Det sprider sig en superjobbigt spänningssmärta i kroppen och just vid magen och ryggen, uppe i axlarna m.m.

Jag ska verkligen prova det du skrivit..

Det är så jobbigt när det kommer på natten och nu har jag ångest för att gå och lägga  mig på kvällarna Rynkar på näsan

Jag har haft sådär förut, men nu är det länge sedan..Jobbigt när man har en massa konstigheter som byter plats!

Alltid något som finns med och stör.

Måste nu ta Zopiklon varje kväll..är livrädd att vakna på natten, för då kommer ångesten direkt..suck!

Tack, skönt att jag inte är ensam!

Carpe Diem….Fånga dagen

sanna1968
0

hej

Jo jag förstår det du beskriver…en svår känsla. jag har inte haft panikångest på ett tag men jag har haft. Det med andningen hade jag oxå problem med, försökte ta djupa andetag medan jag typ hyperventilerade…gick inte så bra…..jag spände mig oxå…har än idag ryggvärk. Har laddat hem avslappnningsövningar….som hjälper till viss del. Det värsta jag tycker e att man tror man håller på att förlora förståndet totalt…….å ingen annan kan känna eller förstå. Gå ut å gå långa rundor har hjälpt mig att ta bort en del tankar…..jag blundar, andas djupt å säger till mig själv, lugn…..högt. har du någon du kan ringa när du får din ångest? Jag har det å det är värt hur mycket som helst……jag är för det mesta själv hemma å det skrämmer en. Jag har fått tänka så här……..känslorna e inte skadliga, bara överdrivna kroppsliga reaktioner….å att dom inte e skadliga å att inget värre kommer att inträffa, fast dom e väl så obehagliga. att försöka att inte öka ens panik genom att tänka skrämmande tankar om hur du känner……lillåt dig att känna det du känner….att inte kämpa emot , låter lätt men det är det inte…..men det har hjälpt mig…….hoppas det kan hjälpa dig

kram

sanna1968
0

Jan en enorm spänning i axlar å ner i bröstryggen, den har jag fortfarande. Försök slappna av i axlar, släpp ner ner dom. Tag ett djupt andetag, håll andan å känn spänningen i axlar…andas ut sakta å känn den avslappnande känsla det ger. Försök att inte slåss med dig själv å ditt inre, blir bara värre, jag gjorde det men efter hand då jag fattade att jag inte kommer dö…å jag försökte fokusera på en bra sak som vi alla har inom oss, så gick det bättre….så kämpa inte emot…för då blir spänningarna enorma…..å det gör så ont i hela kroppen. låter knäppt, kanske men prata med dig själv….säg högt vad du känner, lugnt….det tar tid men efter hand så känner man igen känslan å man blir inte så rädd för den……men den e förbannat jobbig

så, du e inte ensam :)

Hör av dig om du behöver det…

kram på dig

makkeosv
0

Jag har skickat ett PM till dig men du verkar inte ha läst det.

lilli-l
0

#5 Jo, jag har läst det, men det har varit så mkt runt omkring så jag har inte kommit mig för att svara Flört

Men nu ska jag svara Skrattande Har tänkt på dig emellanåt, men inte kommit längre än till tanken! Ber tusen gånger om ursäkt.

Skickar ett PM

Carpe Diem….Fånga dagen

Brunabonan
1

Usch låter jättejobbigt, förstår precis hur du känner, har samma sak, men jag har kört kbt terapi på mig själv innan jag fick remiss och det hjälpte jättemycket. jag hitdettade en bra bok som jag ska tipsa om! höj din energi av sanna ehdin. Den tar upp jättebra förklaringar till varför kroppen reagerar som den gör eller rättare sagt hur kropp, menatl, emotionell och själsligt är kopplat och allt måste ha balans. Har man ångest är dte emotionella och mentala och kanske själsliga ej i balans med fysiska och i västerlandet har vi ej så mycket fokus på de 3 förstnämnda för att vi började med att dissekera döda kroppar som läkare och forskare här och då "försvann" lite den biten med att tänka på mentala, emotionella, själslig. Men i asien tex har man tänkt på detta länge, livsenergi, det finns ju olika energi i oss människor. Fysisk energi men också annan energi, när din andra energi (du får läsa mer om detta i boken) är slut, så måste du höja den annars blir dte såhär otakt i hela kroppen. Jättebra bok! LÄS!

och och olika andningstekniker. Jag kör med en nu som är: andas in genom näsan ta in luft i magen först, sedan fyller du bröstkorgen, sedan andas du ut. Andas ut genom att först tömma bröstkorgen den här gången och sist tömmer du magen på luft. Gör man denna övning en timme varje dag i 3 veckor för vissa kanske det tar 4 månader, så kommer du att kunna andas bättre. För mig som har tungt över bröstet gjorde det nästan ont att prova andas in i bröstkorgen första gångerna, men det släppte och denna övning funkar jättebra för mig och är ett riktigt sätt att andas på. Du kan med fördel ligga ner när du gör detta. Men jag gör det sittandes och när jag är ute och promenerar! Lycka till och denna övning är jättebra för att ej heller tänka mycket på alla förvirrande tankar.

kram brown bean

lilli-l
0

Tack..Brunabönan :) Jag ska försöka att komma åt boken och läsa den!

Carpe Diem….Fånga dagen