Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etiketterbehandlingmediciner
Läst 10087 ggr
impish
2

Nexium

Vad jag vet så har många av oss som har problem med ångestsjukdomar av olika slag även problem med magen (reflux, IBS och liknande). Det finns en del mediciner man kan ta för att mildra problemen en aning, och de har ju självklart sina bieffekter, men det som hänt mig är något jag aldrig skulle tro var en bieffekt av min magmedicin.

För lite drygt en månad sedan fick jag medicinen Nexium (esomeprazol) 20mg utskriven mot min svåra reflux. Jag lider i övrigt av panikångest, och ibland när min mage är riktigt upprörd så kan den trigga riktigt jobbiga panikattacker och vice versa.

Efter några dagar insåg jag dock att refluxen var minst lika besvärlig som innan jag började med Nexiumen, och efter ytterligare några dagar kände jag hur ångesten tilltog och hur jag blev svagare och svagare i kroppen. Jag var helt övertygad om att magen var orsaken bakom all ångest och fortsatte med medicinen i hopp om att den skulle börja verka snart. Det gjorde den inte. Två veckor efter att jag börjat med Nexiumen låg jag helt utslagen på soffan och kunde knappt resa mig upp. Jag tappade hår, jag hade ont i bröstet och kunde knappt andas, jag gick ner i vikt, det kröp i hela kroppen och jag började för första gången någonsin slås av svåra självmordstankar. Min pojkvän fick bära mig till psyk, vilket nu är en vecka sedan, där jag grät hysteriskt och bad om att få någon medicin som kunde hjälpa lite mot min ångest. De föreslog till och med att jag skulle läggas in en tid. Efter en stunds velande bestämde jag mig för att åka hem och vänta på en ny utredning, för det kändes konstigt att kasta sig över tunga mediciner efter bara några veckors intensiv ångest. Jag ville ha lite extra betänketid och fick en ny tid hos psykiatrikern (14:e september).

Så i måndags tog mina Nexium slut och jag blev orolig att magen skulle bli ännu värre (vilket tydligen är ett utsättningssymtom för många PPI). Låg i soffan och försökte andas, tog en Sobril när det kändes som att jag skulle kvävas på riktigt och blev lite lugnare av den.

I tisdags mådde jag fortfarande lika dåligt. Igår likadant. Och imorse när jag vaknade kom jag på mig själv med att för första gången på några veckor ha vaknat utan tyngden över bröstet. Jag kände mig till och med rätt lugn, normal puls, bara lätt ångest. Började fundera på om det där med andningen kanske hade något med Nexiumen att göra och satte mig vid datorn för att kolla upp andras erfarenheter. Det jag möttes av fick mig bokstavligen att flyga av stolen.

http://www.healthboards.com/boards/showthread.php?t=241937

http://www.healthboards.com/boards/showthread.php?t=458892

http://www.healingwell.com/community/default.aspx?f=45&p=1&m=184176

http://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=21153&name=NEXIUM

Det här är alltså människor som både haft problem med ångest eller depression tidigare och människor som var fullt friska innan de började med Nexium. Vissa skriver att medicinen borde förbjudas, andra är bara tacksamma över att ha hittat forumen och kunnat komma på fötter igen efter att ha slutat med tabletterna.

Jag vet inte om någon av er på forumet här känner igen sig, men om så är fallet så hoppas jag att det här inlägget kommit till någon sorts nytta.

DoD
0

Jag äter nexium blandat med många mediciner och har sett nexiumet som en tablett utan bivärkningar eller krongel.. Jag är inte rädd för att dricka alkohol med nexium och inte heller för att blanda andra mediciner med nexium men däremot så hjälper den inte mot IBS men den förhindrar magkatarr och magsår eller andra infektioner i magen. Själv kommer jag få äta Nexium resten av mitt liv :(

De kanske va nått du inte tålde i den? jag åt omeprazol innan Nexiumen och den fick mig att spy och må riktigt dåligt.

Lycka till med allt iaf och hoppas mitt svar var till nån nytta!

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

impish
0

Resten av livet? Är det på grund av magsår eller något annat? :/

Jo, jag åt vanliga omeprazol innan också, och jag mådde likadant av dem. Inget illamående eller något, blev bara hysteriskt ångestfylld och alldeles sänkt. Kunde sova 12-13 timmar om dagen och ändå vara dödstrött. Grät nästan hela tiden när jag var vaken. Förstod inte alls att det kanske kunde ha med Nexiumen att göra.

Jag hoppas verkligen att du mår bättre av dem än jag gjorde i alla fall.

DoD
0

jag mår bra av dom, kan inte leva utan dom då dom hjälper mig så mycke med min magsäck, jag har nån konstig sjukdom i magsäcken som gör att jag alltid har ont i magen har ven alltid infektion i magen mer eller mibdre… skittråkit eftersom man inte orkar så mycke när man har feber bdagligen och ont helatiden men värst när jag äter.

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

isa
0

Jag kan inte äta Nexium för då kan jag inte sova! Ligger helt klarvaken och får inte ens en timmas sömn. Jag vet inte vad det är i dom. . . . .  . .Det blir hemskt för mig om jag inte får sova.

Jag får äta 40 mg. Losec i stället när det är som värst.

impish
0

#3 Jag har ingen infektion i magen, men jag har låggradig feber rätt ofta. Speciellt efter att jag precis ätit. Väldigt konstigt… Men det är bra att det finns medicin som underlättar för dig i alla fall. Jag är glad att inte alla drabbas av de där sinnessjuka bieffekterna.

#4 Det är något skumt med de där tabletterna. Håll dig till Losec i så fall, det är nog bäst. :o Jag har blivit så otroligt rädd för Nexiumen. Verkar vara en rätt ny medicin dessutom, så ingen vet riktigt vilka bieffekter den kan ha än.

Linda3232
0

Nexium - http://genericmedstonorth.com/?wm=11492&tr=8027 Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

[Tassy]
1

Gammal tråd men måste bara inflika att nexium är det bästa som hänt mig och min mage. Som TS spekulerar i/hoppades på så mildrades min ångest mycket av nexium och magen blev som ny. Jag fick med andra ord helt önskvärd effekt av nexium. Har tidigare gått igenom medicinkur efter medicinkur utan något som helst resultat. Med detta inlägg vill jag visa på att nexium om alla andra mediciner passar vissa, andra inte. Det är ingen anledning att förbjuda medicinen.