Svårt med andningen...
Har panik just nu, svårt att andas..var länge sen jag kände såhär. Känns som om min vanliga inre stress-faktor är så hög just nu…fast jag inget har att stressa upp mig över…fy…
Har ni som jag, en inre stress som kanske inte alltid beror på yttre faktorer? Vad gör ni åt det när paniken sätter till?

Försöker minska stressen genom medveten närvaro. Anna Kåver och Åsa Nilssonne har skrivit bra enkla böcker i detta ämne med lätta konkreta övningar man lätt kan lära sig… Finns att låna på bibliotek.
Angående andningen är yoga andning bra… Andas in och ut genom näsan. Fokusera på att det är magen som ska ut när du andas in - inte det spända stressaxlarna som ska upp… Försök att ta långa långsamma andetag. Tänk SAT på inandning och NAM på utandning.
Det finns även jättebra CD skivor med färdiga avslappningsövningar och andningsövningar med rogivande musik i bakgrunden - dessa är bra för att komma igång om man är helt nybörjare…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Tack för tipsen :) Ska kolla upp boken och försöka lära mig andas rätt :)
En sån CD har jag, men det fungerar inte för mig…tyvärr…
Hursom jag har kört kbt terapi på mig själv innan jag fick remiss och det hjälpte jättemycket. jag hitdettade en bra bok som jag ska tipsa om! höj din energi av sanna ehdin. Den tar upp jättebra förklaringar till varför kroppen reagerar som den gör eller rättare sagt hur kropp, menatl, emotionell och själsligt är kopplat och allt måste ha balans. Har man ångest är dte emotionella och mentala och kanske själsliga ej i balans med fysiska och i västerlandet har vi ej så mycket fokus på de 3 förstnämnda för att vi började med att dissekera döda kroppar som läkare och forskare här och då "försvann" lite den biten med att tänka på mentala, emotionella, själslig. Men i asien tex har man tänkt på detta länge, livsenergi, det finns ju olika energi i oss människor. Fysisk energi men också annan energi, när din andra energi (du får läsa mer om detta i boken) är slut, så måste du höja den annars blir dte såhär otakt i hela kroppen. Jättebra bok! LÄS!
och och olika andningstekniker. Jag kör med en nu som är: andas in genom näsan ta in luft i magen först, sedan fyller du bröstkorgen, sedan andas du ut. Andas ut genom att först tömma bröstkorgen den här gången och sist tömmer du magen på luft. Gör man denna övning en timme varje dag i 3 veckor för vissa kanske det tar 4 månader, så kommer du att kunna andas bättre. För mig som har tungt över bröstet gjorde det nästan ont att prova andas in i bröstkorgen första gångerna, men det släppte och denna övning funkar jättebra för mig och är ett riktigt sätt att andas på. Du kan med fördel ligga ner när du gör detta. Men jag gör det sittandes och när jag är ute och promenerar! Lycka till och denna övning är jättebra för att ej heller tänka mycket på alla förvirrande tankar.
kram brown bean