Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 11581 ggr
plunice
0

Extraslag i hjärtat

Hej alla!

Jag har haft panikångest i några år som jag

nu har börjat tappa kontrollen över IGEN.

Bakslagen kmr ju då och då och det

är väl en del av vägen ut ur ångesten.

Iaf så kan jag ofta få panikattacker i samband

med att hjärtat slår ett extraslag.

Ibland kan det kännas som att det stannar

och sen smäller till, och ibland kan det "bara"

kännas som om det tar en kort paus o sen

hoppar igång igen, båda med en följd av

hjärtklappning och otrolig panikkänsla

Ibland kan det även kännas som om "luften

går ur mig" vilket jag inte riktigt vet om det

har med extraslagen att göra, hinner inte riktigt

känna :S.

Jag har gjort 5 vanliga EKG, 1 invertes EKG,

24-timmars EKG och ultraljud under de senaste

3 åren och de säger att det "bara är extraslag"

som alla människor har, men bara vissa

läger märke till det.

Även att läkarna, från sköterska till hjärtexperter

säger att det inte är ngt att bry sig om, så går jag

o tänker o tänker o tänker på det varje dag,

och då försvinner dom ju inte direkt eftersom

dom tydligen kan komma lättare om man är orolig.

Är det någon mer som lider av extraslag och

som vill prata av sig? Eller någon som kanske

bara vill skriva en kommentar eller liknande?

Är alltid skönt att höra hur andra upplever

saker och ting o få skriva av sig lite!

Ha en underbar dag

/ Emelie

svava
0

Hej Emelie

Jag tycker att du har det jobbigt.

Det är ju så att hjärtat är ju förknippat med infarkt eller flimmer när det slår fel.
Trots att läkare säger att det inte är något som är fel, finns ju en rädsla hos dig att Dö, antar jag.

Så det är inte det minsta märkligt att du blir extra uppjagad när du känner av det. Din dödsångest är totalt reel och ska behandlas av din psykläkare om du har en sådan. om inte så skaffa dig en.

Jag har så ofta Ångest.  Panikångest ..Inte dödsångest, men hjärtslagen slår hårt och dubbelt och när pulsen sticker iväg till 180 helt utan orsak tycker jag det är svårt att andas. Som du säger är det som om luften går ur mig..

Är du hemmavarande eller i yrkesliv. ??

Har du några hobbys, där du kan slappna av.

Meditation går att köpa på cd, där dom leder dig in i ett avslappnat tillstånd.

Jag skickar meden länk till en ganska annorlunda metod att hantera allt möjligt med.

Du kan ju prova.

Det är gratis och kan inte skada

http://www.youtube.com/watch?v=tFn8tX5xD4s

Kram Svava

AnnaKarin25
0

Jag förstår att du blir rädd av detta.. Det skulle jag också bli..

Mitt hjärta slår inte extra slag, men ibland så kan jag känna pulsen slå jätte hårt (känns det som) i halsen.. och det är väldigt obehagligt.. Då brukar jag bara försöka andas lite lugnare och ta några djupa andetag.. så brukar det bli bättre..

Att hjärtat slår extra slag tror jag är väldigt normalt.. Händer nog hos alla bara det att alla kanske inte känner av det..

Och med tanke på att du går och tänker på det hela tiden så är det kanske inte jätte konstigt om du märker av det.. Om jag vore du så skulle jag lita på vad läkaren säger.. Även fast det är väldigt svårt..

Jag har också en otrolig dödsångest.. Det är verkligen hur jobbigt som helst..

lycka till och fortsätt skriva..

plunice
0

Hej Svava!

Nu har jag äntligen fått en tid för att börja min

KBT och det blir nu på tisdag!

Jag har blivit sjukskriven från jobbet som

personlig assistent pga

att jag jobbar med en annan människa som

kan råka illa ut om jag får panikattacker då jag

kan tappa henne. Annars brukar dom ju vilja

att man jobbar kvar, men dom tycker det är

fel jobb för mig.

Jag har en del hobby's, bl.a. så rider jag och pysslar

i stallet osv. Det är den enda träning jag får, och det

är knappt jag vågar rida, eftersom jag är rädd för

att anstränga mig.

Du då? jobbar du? hobby?

Tack, ska kolla länken!

MVH Emelie

plunice
0

Hej AnnaKarin2!

Jo jag ska försöka tänka på vad läkarna säger,

och ska äntligen få börja på KBT- behandling!

Tack för att du skriver!

MVH Emelie

Skuppit
0

Hej!

Kämpa på! Jag vet hur det där känns, har nämligen samma problem själv. Får extraslag lite då och då om dagarna och de följs nästan alltid av panikattacker. I och med att det är hjärtat blir man väl lite extra rädd helt enkelt….

Men hur det än är, så har du ju gjort flera grundliga undersökningar och extraslag ingår i ett normalt hjärtas rytm. Lätt att inse rent förståndsmässigt men lite jäkligare när man är uppe i det….

Som jag förstår det har du fått hjälp. Bra! Det kommer att ordna sig för dig. Håll ut!

smulan68
0

Hej Plunice!!!

Jag har också hjärtklappning det är obehagligt men ingenting farligt, men vi som lider av ångest vi tänker inte på det sättet, utan vi förstorar alltid upp allting till det större.

Men känner du att du behöver prata av dig så får du gärna msn:a mig för jag behöver också en hjälpande hand känner jag.

marre.andersson68@hotmail.com

Brunabonan
0

hej! Jag hittade denna sajt för att nu mår jag också dåligt och läkarna säger att det verkar som att det är panikångest och stress. Jag är som alla andra här att jag tror att det är fel på mitt hjärta iaf, jag har bara gjort vanliga ekg. Men jag har inte känns extraslag som du beskriver det men annat obehagligt, som att när jag ska sova att det känns som att jag ej kan andas och vaknar plötsligt för att jag trodde jag skulle dö, och sedan kan jag få som en "klump" i halsen ibland och att hjärtat då kan ja…typ kanske slå ett extraslag eller att det slår lite tyngre nästa slag efter klumpen i halsen. Jag har vant mig vid klumpen i halsen som inte alls kommer ofta nu, förr gjorde det mig jätterädd, men nu vet jag och förstår att det ÄR ngn form av stress. Men under nätter när man ska sova så om jag blir störd kan jag vakna och då känns dte som att hjärat typ "darrar", men jag har känt på pulsen och det verkar vara normal puls vad jag tror. Men det varar i 10 sek kanske, jätteobehagligt, inte konstigt att man tror att det är ngt hjärtfel man har, jag ska till läkaren idag iaf och se om jag kan få göra fler tester. Första gånegn detta darr hände var när jag var typ 28, nu är jag 34 och det händer bara i samband med att jag just har somnat och sedan vaknar antingen av mig själv att jag ej andas känns det som eller av att jag blir störd an ngt.