Etikettertvångssyndromocd
Läst 2270 ggr
LondonDirector
2012-06-03, 00:23

Har jag OCD???

Exempel 1
När jag ska gå ut så måste jag kolla allt flera gånger (spis, dörr, att sladdarna är urdragna….) detta kan upprepas mellan 5-8 gånger innan jag kan gå ut… Dörren håller på att gå sönder för att jag drar så mycket i den….. Och ibland när inte mamma är hemma så får jag ringa till mormor, så att hon "är med" när jag stänger den…..

Exempel 2.
Om jag reagerar starkt på något som någon säger, så måste jag fråga dom minst 10 gånger vad dom menade med det dom sa, för att försäkra mig om att jag förstått rätt.. detta kan även pågå i dagar vilket är väldigt jobbigt för dom i min familj…

Exempel 3
Är rädd att folk förstår mig fel… är egentligen samma som det jag skrev ovan bara det att det är omvänt… Måste förklara hela tiden för folk vad jag menar för annars kan de ju förstå mig fel…

exempel 4.
Jag räknar i huvudet… Mycket med årtal och speciellt när det gäller filmer. När är filmen gjord och hur gammal var skådespelaren då? Börjar räkna, kommer av mig, får börja om…. Måste räkna om igen för jag kan ju ha räknat fel…..

Känns det igen???

HannaM
2012-06-04, 09:41

Det låter ju onekligen jobbigt för dig att leva såhär. Har du funderat på att söka hjälp för det?

LondonDirector
2012-06-05, 00:16

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

LondonDirector
2012-06-05, 00:17

Jo, jag är under utredning just nu… Dock är det sjukt långt mellan gångerna så jag tvingas gå till en kurator emellan. Var hos psykologen första gången på kanske ett år den 8 maj, nästa tid är 17 Juni vilket jag själv tycker är totalt kaos…..

LondonDirector
2012-06-05, 00:17

Jo, jag är under utredning just nu… Dock är det sjukt långt mellan gångerna så jag tvingas gå till en kurator emellan. Var hos psykologen första gången på kanske ett år den 8 maj, nästa tid är 17 Juni vilket jag själv tycker är totalt kaos…..

LondonDirector
2012-06-05, 00:25

Hoppsan kom visst två gånger haha

santuse
2012-08-10, 19:11

Ja, du har tvångssyndrom tyvärr. Det har jag också! Sök hjälp, eller berätta för någon att du har det, ingen jag känner vet om att jag har det, det är jobbigt. Jag vågar inte berätta för nån …

Pehpsii
2012-08-16, 08:02

#6 ush vad jobbigt. Jag kom till en punkt där jag "kom ut" och sedan dess är mitt liv så mkt enklare. Alla vet och förstår mitt beteende och jag slipper känna lika mkt ångest.

De vänner som står mig nära vet även hur de ska/borde hantera mitt uppförande för att inte förstärka.

Har gått igenom KBT behandling och med hjälp av den och bra vänner och en fantastiskt förstående sambo så har jag så nära på ett normalt liv som jag nog kan komma idag.

Det hade jag inte när jag "var i garderoben". Hoppas att du vågar komma ut så du också kan få stöd, förståelse och hjälp!

och till trådskaparen - Jag är ingen psykolog men det låter onekligen som tvång. Du borde kanske kontakta Ananke (http://www.ocdforbundet.se/) där det finns stödgrupper och lite hjälp och stöd för din familj. De har hjälpt mig mycket och gör att tiden mellan vårdbesöken känns bättre!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Upp till toppen