Etiketterbehandlingmediciner
Läst 3379 ggr
ahof
2012-08-06, 13:33

Panikångest och skola

Är första gången jag skriver någonting på den här sajten, har bara varit inne och läst tidigare

Är en tjej på 18 år som ska börja tredje året på gymnasiet, har under 6 års tid mått psykist dåligt, mest över mig själv. Att jag inte duger och mått dåligt över mitt utseende. Fick för mig en massa saker, till exempel att jag var för tung för alla hästar så jag slutade med ridning (men har för övrigt tagit tag i detta igen, och det finns ingen annan stans jag mår så bra och känner mig så lugn på som i stallet. Vilken inverkan dessa underbara djur har på oss!)  även med simning då jag inte klarade av att visa mig i baddräkt längre, och ändå var jag inte ens överviktig, sedan har ångesten börjat visa sig inom andra områden också.

Något som är nytt för mig är panikångestattacker, det började i slutet av förra terminen i skolan då det inte gick så bra för mig. Jag minns första gången anfallet kom, det var när  jag berättade för mina föräldrar att jag inte hade klarat kemi-kursen, har aldrig tidigare känt en värre känsla. De kom sedan några gånger i veckan, oftast på skolan. Fick stänga in mig på toan där jag satt och hyperventilerade. Som tur var så var det bara några veckor kvar till lovet och efter skolavslutningen kände jag en otrolig lättnad, men nu börjar sommarlovet ta slut och jag känner bara mer och mer varje dag en känsla som säger "jag vill inte jag vill inte" och det börjar trycka i bröstet. Fick även en ångestattack igår för första gången sedan lovet började. Har pratat med 2 olika psykologer under 2 års tid och jag känner inte att det är någonting som har hjälpt, tyvärr. Och som det är nu så vet jag inte hur jag ska kunna klara av skolan, känner sån otrolig ångest hela tiden och jag vill verkligen inte tillbaka, jag vill inte börja må så dåligt igen. Finns det någonting man kan göra? Vill verkligen att det här ska försvinna

kristina130
2012-08-07, 13:44

Har du funderat över vad huvudproblemet till att du får ångestattacker är? Trivs du bra med ditt gymnasieval ? Har du vänner som du känner dig trygg med ?, osv.

Jag tycker att det verkar som du har väldigt dåligt självförtroende, du känner att du måste prestera på topp, tror att du är för tung för att rida, vill inte visa dej i baddräkt osv. Har du någon ätstörning också, du skriver att du upplever dej som tjock fast du inte är det.

Jag förstår att du mår mycket dåligt, jag har själv haft panikångest i många års tid och har väl litet erfarenhet där i alla fall. Jag tycker att du ska gå till din Vårdcentral och be att få en remiss till KBT-terapi, den terapin är mycket bra. Alltså inte alls som psykolog, du pratar inte om vad som tidiagre hänt i ditt liv, utan du jobbar för att bryta dina negativa tankar som bygger upp ny ångest/panikattack. KBT-terapin ingår i högkostandskortet för läkarbesök. När man har börjat få panikångsest, som du, är det lätt att man bygger upp förväntansågest. Det har du redan gjort, du oroar dej för att det inte ska funka i skolan igen. Fortsätter du att tänka så, ja då kommer panikattacken som ett brav på posten när du väl är där. Du tänker;- bara jag inte får panikångest, eller känner efter " så att du kan stoppa den i tid", det är det tankesättet man ändrar på genom KBT-terapi. Försök att ta tag i dina problem med terapeut innnan det blir ännu mer ångest. Du ska inte behöva må så här dåligt.

Och du, ett ord på vägen- Du är bra som du är, världen står och faller inte med om man misslyckas med något, det gör alla människor.

JÄTTEKRAM

pute20
2012-08-11, 11:38

Hej!

jag lider också av panikångest och har gjort det sen jag var 14 (18 nu).

min ångest kom dagligen förr och det blev ett hinder för mig i vardagen, jag slutade gå i skolan, jag hoppade över träningar och till slut, hade jag bara några få vänner kvar då jag isolerade mig riktigt hårt.

för 2 veckor sen fick jag 1 attack och hade faktiskt en igår, men innan det trodde jag att jag hade blivit av med dom då jag hade ett ganska långt uppehåll.

jag är rädd varje dag och tänker precis som #kristina130 nämner "Du tänker;- bara jag inte får panikångest, eller känner efter " så att du kan stoppa den i tid""

för mig funkade inte KBT då jag fick en helt outbildad (känndes det som) man som kallade mig ett ärende och glömde mitt namn. Har hört att just KBT har mycket bra metoder och hjälp och antar att jag lyckades göra en felträff.

en sak jag lärt mig är att, man blir ibland besviken på personal när man söker hjälp, man förväntar sig mer och bättre MEN, när du hittar den där personen som hjälper dig, som får dig att bli stark och hantera allt detta så kommer det kännas SÅ bra och det KOMMER att funka!

har du en vän så rekomenderar jag starkt att tala om för h*n (om den är pålitlig) så du också har ett stöd i skolan. ring personen då det börjar kännas jobbigt och tänk dig att så fort du hör personens röst försvinner alla dåliga känslor.

vill du så kan du mejla mig om du undrar över någonting, kanske inte alltid kan hjälpa men de är alltid skönt att bara kunna skriva av sig!

Pute20@hotmail.com

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Upp till toppen