Vad gör ni när ni har ångest?
Nu har jag ångest. Har ont i bröstet och känner mig jätte ledsen och ensam. Och jag skulle så gärna vilja prata med någon. Men mina föräldrar har gått och lagt sig, så jag kan inte ringa och väcka dom. Har redan pratat med dom länge 2 ggr i dag. Sen ringde jag jourhavande medmänniska men där var telefonkön full, så man skulle ringa senare.
Hur står man ut med alla känslor? Vad gör ni när ni får/har ångest? Jag har tagit min medicin nu. Men det tar ju ett tag innan den börjar värka. Om den gör det. Hoppas det. Och så har det blivit mörkt ute, jag som är mörk rädd. Ush vad jobbigt livet är ibland.
Mvh från Ambrosia :(
Hej,
Hoppas du lyckades somna. Man kan alltid ringa akutpsyk och prata av sig med en sköterska där. Det har jag gjort ett par gånger (dock mest bara gråtit i telefonen men har alltid känts bättre efteråt). Annars när jag har ångest brukar jag ta fram min "krislista" jag fått av min terapeut. Där står det att jag:
1) Skall krama is
2) Skall äta wasabi
3) Gosa med hunden
Nummer tre väljer jag alltid och det fungerar för det mesta. Han är hela min värld och han märker direkt när jag mår dåligt.
När jag har ångest brukar jag vilja isolera mig, men det är just det motsatta jag måste göra. Jag måste be en vän komma över. Annars är det bara till att somna från ångesten och hoppas på att den är borta morgonen efter. Vilket den sällan är. Man kan inte fly från sina känslor. Man accepterar dem för vad de är. Just känslor, ingenting annat. De definierar inte dig som person och kan inte heller styra dina handlingar. Du styr dina handlingar.
Mängder med kramar från en medångestmänniska
Sofie-Marie: Tack för ditt fina svar. Såg ditt meddelande dagen efter jag hade den där ångest attackan. Men klara inte av att svara då.
Det känns som man måste vara akut sjuk eller självmordsbenägen för att ringa psykiatrins jour på kvällarna och natten. Så därför gör jag inte det, även fast jag mår dåligt. Men i natt funderade jag faktiskt på att ringa dit. Men jag gjorde inte det. Somna så småningom.
Varför ska du krama is och äta wasabi om du har en ångest attack? Vad bra du har en hund att kramas med. :) Vad är han/hon för hundras? Jag gillar med hundar. Men jag har ingen hund.
Ja det vore ju bra att ha en vän som kan komma över när man har ångest. Men det har jag aldrig. Min närmaste kompis bor i Stockholm. Och min andra bästa kompis har flyttat till Strängnäs. det är tyvärr för långt bort.
Ja känslor är jobbiga. Nä man kan ju inte fly från dom.
Hur mår du?
Tack för kramarna. Kram tillbaka från Lisa :)
Hej igen!
Jag skall krama is istället för att t.ex. skära mig. Tydligen så utlöser det samma endorfiner som vid andra självskador utan att skada kroppen. Det är för att chocka sinnena typ. Samma sak med wasabi. Fungerar väl sådär på mig så det känns skönt att jag har hunden.
Vad tråkigt att höra att du inte har någon som kan komma över och hålla dig sällskap eller ta hand om dig när du mår dåligt. Har du din familj i närheten? Är de förstående?
Kram på dig
Hej Sofie-Marie.
Jaha vad bra att krama is utsöndrar endorfiner och att äta wasabi med. Det hade jag ingen aning om. Asbra ju. Då har jag lärt mig något nytt och väldigt användbart. Måste göra lite is då. Isklabb har jag en. Den kanske det går att chocka sig själv med också. Ja det var ju bra man kan göra det, istället för att skära sig.
Ja vad bra du har din vovve. Söt han/hon var. Såg bild på din sida här. Jag drömmde i natt att jag hade en hund. Den var super gullig och söt och snäll. :)
A jo jag brukar ringa mina föräldrar och vara hos dom mycket med. Men på natten kan jag inte ringa dom, så då känner jag mig som ensammast i världen typ. Men jag ringde psykiatrins jour i går. Det var skönt att prata med en sköterska där. Funderar på att göra det jämt när jag mår dåligt. De är bra att prata och ventilera sina tankar med. Hon där i psykiatrins jour, sa jag kunde ringa dom även på kvällen och på natten. Hon sa man inte behövde vara typ akut självmordsbenägen, utan att man kunde ringa om man var rädd och hade ångest med. Så jag tror jag ska göra det nästa gång jag mår dåligt.
Hur har du haft det ångest mässigt nu sista dagarna?
Kram från Lisa :)
Vad bra att du ringde dem och att det hjälpte! De finns där för alla som behöver det, stort som smått. Tycker absolut du skall ha det i bakhuvudet nästa gång ångesten knackar på dörren.
De senaste dagarna har varit kaos i mitt huvud. Var tvungen att lämna bort min illervalp då han inte fungerade med hunden och var rädd att det skulle bli ett enda blodbad av allting. Så nu har jag med flit triggat igång mig själv till att vilja skada mig själv genom att se filmer, videos, mm. Väldigt dumt, men just i dessa vevorna ville jag inte tänka på allt det jag lärt mig i terapin. Jag ville bara få må dåligt. Ännu har det inte lättat, men jag väntar ihärdigt på att det skall sluta så jag inte hamnar i beroendet igen. Det är det sista jag vill.
Ja, jag är så himla glad att jag har min hund Samy. Han är mitt allt :)
Kram på dig Lisa <3
Hej Sofie-Marie. Vilket fint namn du har.
Ja jo det var verkligen nice att ringa psykiatrins jour. Ja du har rätt, man ska nog känna att man alltid kan ringa dom. Ska försöka tänka så.
Jävla skit du mår dåligt nu!! A vad synd du var tvungen att lämna bort den lilla illern. Dom är ju jätte söta och goa. Så jag förstår verkligen du ville behålla honom. Skit det blev så :( Ja då förstår jag du mår dåligt.
Nä hoppas verkligen du inte blir beroende av att skada dig själv. :( Finns det inget mer annat som man kan få asmycket endorfiner av? Som man kan göra mycket av. Typ ta is och sen nåt annat (choklad?) och sen nåt ytterligare annat (typ träna). Så du får värsta lyckorus istället?
Fast det är ju svårt när man mår dåligt. Man vet ju inte vad man ska göra för att må bra igen.
Men jag hoppas du mår bättre om ett tag igen.
STOR KRAM från Lisa
Tack för komplimangen! <3
Just nu VILL jag inte göra någonting annat än att just skada kroppen fysiskt. Ingenting annat existerar i min värld.
Och jag som jobbat så hårt. Med DBT-färdigheter och krislistor och dylikt. Allt förgäves?
Inatt är det svårt att andas.
Hej Sofie-Marie.
Oj vad jobbigt du känner så. :/ Jäkla skit det känns så igen, att du vill skada dig.
Hur gick natten? Ringde du nåt till psykiatrin då och så?
Å så kämpigt det är svårt att andas. STOR KRAM vännen.
Hur mår du i dag?
Kramar från Lisa
Hej!
Ja, min terapeut blev något förvånad när jag berättade om mina tankar som blivit till handlingar, med tanke på alla framsteg jag gjort det senaste året.
Natten gick inget vidare för att vara helt ärlig. Känns som att jag är tillbaka på ruta ett :(
Idag mår jag något bättre. Hade terapi idag och efter det kom en väninna på besök. Fick dock ångest över att en annan hund nästan attackerade min hund. Började hyperventilera och det blev bara pankaka av allting (min hund kom dock inte till skada).
Dum sak att få ångest över egentligen, men det kan man inte direkt råda över ju..
Hur mår du idag?
Kram
Hej.
A ibland är allt bara mörker, förstår det måste vara fruktansvärt. Och att man inte vet vad man ska göra då.
Vad svårt du är tillbaka på ruta ett nu. :/
Bra du pratade med terapeften om det och vad bra du träffat en kompis.
Vad läskigt en annan hund typ hoppa på din hund. Måste varit jätte hemskt ju. Förstår du tyckte det måste varit jätte jobbigt.
Nä ångesten kan man ju inte alls råda över tyvärr. Önskar man kunde det. Men nej. :(
Jo jag mår inte heller så bra. Jag har sett saker (har haft psycos en gång) på nätterna nu några nätter och är livrädd när jag ska sova. Och i natt är jag ensam med, så det gör ju inte saken lättare. Och så är jag väldigt mörkrädd. Har redan börjat fått ångest. Men tog en tablett för en stund sedan. Är rädd för denna natt redan och natten har inte ens börjat än. Bra liksom :/
Men jag ska träffa en jourläkare på psykiatrin i morgon, så jag får se vad hon säger. Förhoppningsivis får jag nån hjälp som gör så att jag slutar se läskiga saker på nätterna.
Kram från Lisa
Usch, vad hemskt att du ser saker när du skall sova! Jag hade också en sådan period. Jag försökte hålla mig vaken så mycket som möjligt och mina vänner klagade på att jag alltid var trött. Har även jag haft psykoser där jag sett dödsängeln och dylikt. Så jag vet verkligen vad du går igenom och lider med dig. Skickar över all styrka jag bara kan till dig.
Vad bra att du skall träffa läkare. Hoppas hoppas hoppas de kan hjälpa dig. Jag håller både fingrar och tår.
Kram på dig
Hej Sofie - Marie:)
Skriver PM till dig nu istället.
Kram från Lisa
Vilken tur du har Sofie-Marie… jag höll på att kvavas oav ångest här igår och visste inte vad jag skiulle göra.. hon orkade inte lyssna för de hade mycket att göra utan sade bara jourhavande medmänniska där kön var full och de otog inte in fler… konstigt folk tar livet av sif? :((
Lyckas till Amrosia! Kram
TanjaK: Ja det är verkligen tur jag har Sofie-Marie. Hon är fantastisk. :)
Men oj vad kämpigt du hade mycket ångest i går! Hur mår du nu? Vart var det du ringde där de inte orka lyssna? Ja jourhavande medmänniska var inte så bra, ringde 2 ggr en kväll/natt, men då var det med fullt.
Men nu har jag ju börjat ringa till psykiatrins jour, de är jätte bra att prata med tycker jag.
Kram från Lisa :)