Annons:
Etiketterbehandlingmediciner
Läst 4946 ggr
JohannaEkroth
2012-07-29 23:13

Läkemedel mot ångest

Jag fick just en aha-upplevelse när jag läste ett inlägg på erat forum och insåg att jag har haft klassiska ångestattacker i 20 år, men nu äntligen fått namn på dessa attacker av illamående, orolig mage, kallsvettning, skakningar, blodsvallningar, muntorrhet, kvävningskänsla, tryck över bröstet.

Jag har en Asperger-diagnos i grunden. Fick den 2009. Men dessa attacker har följt med mig sedan 11 årsåldern… Bättre i perioder, sämre i perioder. Trott det varit matintollerans, men en matintollerans tar inte semester på semestern vikte dessa attacker gör. De kommer bara när jag inte har så mycket annat att tänka på. När jag är ensam.

Jag äter 10 mg atarax på kvällen innan jag skall lägga mig, istället för sömnmedicin.

Men jag behöver någonting så jag slipper få dessa ångestattacker nu när de är som aktivast. Kanske även något snabbverkande när en attack är i antågande.

Så vad äter ni för medicin mot ångest?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Algotgardens
2012-07-29 23:25
#1

Bensodiazepiner är det enda du kan ta direkt när du känner att det är på gång, allt annat får du ta dagligen. Eller ja, vissa får väl antihistaminer (typ atarax), har dock aldrig hört att det har fungerat på någon.

kristina130
2012-07-30 07:53
#2

Jag äter paroxetin ( som är ett ssri-preparat ), man måste ta det en tid innan det funkar, för mej har det varit det bästa av alla ssri-mediciner, det har dämpat ångesten bäst. Sedan har jag  benzodiazepimer, Xanor också. Risken med dem är ju att man måste ta mer och mer om man behöver dem varje dag. Jag tar i alla fall båda varje dag, har inte behövt öka mina benzodiazepiner trots att jag ätit dem i många år, men tror att det beror på att jag äter paroxetin också. Men, jag har fortfarande 2-3 rejäla panikångestanfall varje vecka när jag fryser, svettas, skakar, blir yr, illamående, det känns som om jag ska bli tokig eller dö. Skönt att du hittat en förklaring till dina symtom, de stämmer ju så väl in på panikångest. Hoppas nu bara att du kan hitta någon bra medicin som hjälper dej.

DjSmurfen
2012-08-01 16:49
#3

Har fått ta atarax mot ångest i vissa perioder, då tar jag dom när jag känner att det är pågång, vet att det tar cirka en halvtimme för min kropp att känna av den, så då slipper jag oftast, men blev väl kanske 50 mg åt gången

Record
2012-08-02 23:01
#4

Hittade en bra sida vilken beskriver vem som tjänar på pillren lyssna gärna. Detta ger mig en fruktansvärd ångest.

http://newsvoice.se/2012/08/02/psykiatri-lakemedelsindustrin-forfattar-vetenskapliga-studier-lakare-signerar-och-ersatts/

MonikaS
2012-08-03 19:29
#5

Jag äter Cipralex 10 mg, den har hjälpt mig att må så mycket bättre. Har panikångest (agorafobi) och depression. I våras behandlades jag med KBT i samband med medicinen. Åt tidigare Sertralin men den hjälpte inte. Har även provat ta Atarax tycker den fungerar vid akuta situationer och även till natten.

JohannaEkroth
2012-08-03 20:53
#6

Kan tyvärr inte äta ssri preparat pga min migränmedicin. Rynkar på näsan

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
kristina130
2012-08-04 17:57
#7

Så synd att du inte kan äta Ssri. Hur är det med Lyrica, ska ju fungera på ångest också. Men vet ej om den går ihop med din migränmedicin.

JohannaEkroth
2012-08-04 19:35
#8

Hmm, det står illamående och kräkning som  biverkningar på bipacksedaln till Lyrica. Inte uppskattat när man har kräkfobi. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

kristina130
2012-08-04 21:51
#9

Nej, det förstår jag att det inte är då. Då återstår nog bara benzodiazepiner, den enda nackdelen är ju att det är så lätt att bli beroende av dem, fast måste du bara ta någon gång ibland kanske det inte är någon fara. Jag skulle prata med läkare om jag var som du, man ska inte behöva ha det så jobbigt med ångest-attacker som kommer ofta. Några har jag läst om som tycket att Theralen fungerar dagtid, själv blir jag jättetrött av dem, så på mig funkar de tyvärr inte. Hoppas att du får ordning på det. Kram Flört

Upp till toppen
Annons: