Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3031 ggr
Hondendar
2012-07-11, 22:22

Döds ångest

Sen kanske 2 timmar tillbaka började tanken komma " tänk om jag dör inatt, min sambo är inte hemma. Täänk om jag dör vem ska ta barnen, så jag slängde iväg ett mess till sambon o sa det att har jag inte hört av mig innan 8, terror ring o svarar jag inte så åk hem. Jag vet att det låter helt sjukt, jag vet. Jag har domningar i hela ansiktet, munnen o händerna, jag känner hur hjärtat söår snabbare o snabbare. Jag har haft problem med huvudvärk i ca 3 år, o jag tycker att den har blivit jobbigare och konstigare. Så jag stressar upp mig själv om vetskapen att jag kommer dö inatt. Det är det mitt huvud säger, jag får panik. Jag är medveten om att det låter så sjukt, men jag kan inte hjälpa det. Finns det nån som kan ge mig tips när jag just får döds ångest? Att tänka på andningen ville inte funka en sekund. Snälla hjälp mig..

Zabbio
2012-07-11, 22:30

Du kommer inte dö inatt. Försök att andas ett djupt andetag och tänka rationellt. OM något mot all förtmodan skulle ske, så finns det säkert folk som tar hand om barn m.m. Sambon till exempel?

Vill du chatta för att skinga tankarna så kan du lägga till mig på facebook. (zab nilsson)

Hur domnar ansiktet?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Nina
2012-07-15, 16:59

Lite sent nu, hur gick det TS?

Händer detta igen råde jag dig att ringa psykakuten.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Randen
2012-07-21, 21:46

Jag har samma problem… :(

kristina130
2012-07-23, 11:46

Jag har också samma problem, är idag 47 och har haft dödsångest i nästan 30 års tid, trots detta har jag fortfarande inte lärt mej hantera det;((. Blir lika rädd varje gång det kommer, och börjar jag känna igen något symtom och kan intala mej att det är panikångesten som spökar så dyker det upp ett nytt skrämmande symtom. För mej kan det hjälpa ( om det inte har gått för långt i attacken ) att göra något, t.ex. städa eller sitta vid datorn och läsa något, helt enkelt göra något som distraherar ångesten. Lägger jag mej ner och känner efter kommer paniken på en gång, man tänker ju hela tiden på vad som kan hända och inte på vad som verkligen händer. Man målar upp de värsta skräckscenario framför sej. Och, när attacken väl har släppt tänker man att till nästa gång vet jag, men ack nej, då dyker nåt nytt symtom upp. Du kan i alla fall ta som en liten tröst att jag har haft domningar i anisktet/huvudet och runt munnen, kinderna, armar, ben+ yrsel, hjärtklappning m.m., m.m.. Så du är inte ensam.

Upp till toppen