Annons:
Etikettövrigt
Läst 5325 ggr
Tinaninen
2012-07-05 23:15

Kvällsångest

Runt halv tio på kvällen kommer alltid ångesten. För då börjar det gå mot läggdags. Jag hatar det verkligen. Har haft perioder när jag är helt livrädd för min säng, vilket känns aningen knepigt. Jag vågar knappt gå förbi den och drar mig i det längsta för att slippa gå och lägga mig. Många nätter går jag inte och lägger mig alls. Jag sysselsätter mig och blir nästan manisk. Kan städa och sortera i alla garderober och skåp och vips så är det morgon och då finns det ingen mening med att sova.

Vissa kvällar börjar jag skrika och gråta för att jag måste sova. Det känns helt vrickat, och sen jag började gå på mediciner så drömmer jag så himla konstigt när jag väl sover att det också har börjat skrämma mig.

Jag har sömntabletter men det tar en timme innan dom verkar och jag kan inte ligga still så länge och det har hänt att jag tagit mig ur sängen och gått och trillat för att jag blivit så mjuk i kroppen.

Någon som har liknande problem?

Annons:
UlrikaD
2012-07-05 23:20
#1

Om mediciner gör att du drömmer konstigt hade jag nog försökt få bytt mediciner till att börja med. Man behöver sin sömn och mardrömmar och andra konstigheter är fruktansvärt jobbigt.

Jag har haft någonting liknande dig, men då har jag fått ångestdämpande medel, typ sobril att ta några timmar innan jag ska lägga mig. Det tar udden av den värsta "skräcken" som det ju faktiskt är och man kan gå och lägga sig och ta sin sömntablett.

Kan vara värt att fråga om du kan testa om du inte gjort det tidigare.

CelsiusT
2012-07-05 23:24
#2

Inte nu längre men jag känner igen mig själv för några år sedan i din beskrivning. Viktigt att avdramatisera sängen och göra den till en trygg plats. Aldrig ligga kvar i sängen med ångest, det skapar oro och gör sängen till en otrygg plats.

Ta en sömntablett och sätt dig i soffan. När den börjar verka så låt dig somna på soffan. Det är itne farligt att sova på soffan framför tv'n. Bättre det än att inte sova alls, det gör ofta saken värre. Träna lite KBT på dagtid med sängen.

Det är ju ofta så, och var så för mig iaf, att i sängen där kan man inte somna och då får man ångest för det, i sängen drömmer man läskigt och då får man ångest för det. Sovandet i sig är jobbigt och då får man ångest för det. Allt detta byggs upp i hjärnan så att sängen blir ett obehagligt hot som man vet är en direkttrigger till ångest, klart att man itne vill gå dit! Det gäller att vända på detta och ta bort stress och press runt sängen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tinaninen
2012-07-05 23:25
#3

Har tagit ångestdämapnde mediciner men fick inte fler utskrivna eftersom dom var beroendeframkallande och min läkare tyckte inte att jag var SÅ sjuk..

Mina anitdepp har som biverkning ett förändrat drömmönster men det har i princip alla antidepp.

Men jag antar att jag får ringa vårdcentralen igen, för nu har jag äntligen kommit ifrån sjukskrivningen och jag vill klara av att jobba och då måste jag få sova.

Tack för ditt svar!

UlrikaD
2012-07-05 23:42
#4

Jag har testat olika antidepressiva också med mardrömmar som följd. Det funkar inte för mig, jag blir helt förstörd.
Äter Lyrica nu, och på mig ger de inga mardrömmar alls vilket är helt underbart om man jämför med innan.

Sobril och liknande är ju beroendeframkallande, men jag anser väl att det är bättre att komma över svackan när man mår så otroligt dåligt och ta itu med det sen än att må så dåligt så man inte står ut.

CelsiusT
2012-07-05 23:48
#5

#3 Att ha ett jobb som skapar rutiner är iaf en bra början. Försök att komma in i att sova alls. Som sagt, ta en sömntablett och sitt kvar i soffan, somna och ligg kvar.

Du har ingen sambo eller djur eller så? Det brukar vara väldigt effektiv ångestdämpning att bli omhållen eller få klappa på djuren. Ta med djuren in i sovrummet och ligg och gosa i sängen, men börja gärna dagtid så det inte måste vara kopplat till att sova.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rebeckis
2012-07-08 17:06
#6

jag är jätte rädd på näterna och orora mig för en massa saker det är sjukt jobbigt :/

Annons:
Johnny47
2012-07-10 18:42
#7

sömntabletter är inte så bra tycker jag , det tar tid innan dom verkar, jag äter Imovane dom verkar efter 15 minuter och är INTE sömntabletter,

utan insomnings tabletter,

vad gäller din ångest mot kvällen så prata med din läkare att lägga om vilka tider du äter din anti depp

kan vara så att en hel del av det gått ur kroppen framåt kvällen

kanske kunda dela upp det under dagen istället så dom verka hela dygnet

och sängen ja , prova lägg dig på soffan och kolla TV tills du somnar eller läs en bok tills du somnar,

det maniska du tala om verka som att du lider av bipolär sjukdom

då får man ångest i regel EFTER en manisk period, men kanske e olika vet inte , jag e bipolär och få meds för det nu, dom tar bort det maniska och gör mig mer stabil,och gör att jag inte får så djup ångest + att jag äter antidepp ssri meds åxo

TanjaK
2012-07-15 04:23
#8

Jag är med dig.. jag börjar förbereda kvällen med ett par lugnande.. sen lite kamomillte i soffan med både dator och tv.. går ju inte med bara en grej.. blir för lite. Sen när jag är lagom lugn så kryper jag över och tar en stilnoct.. de är insomningstabletter och känner inte av dem när jag vaknar.. Drömmarna finns ju där och många gånger vet jag inte om det hänt på riktigt eller om jag drömt.. Saknar mitt minne.. men jag sover i alla fall och det hjälper mot ångesten.

Men som sagt innan, byt medicin… det finns så många olika och jag hoppas förtfarande någon träffar rätt!

Hoppet är det sista som dör! Jag lever med inställningen att det kommer att bli bra.. även om jag vill dö var varannan dag.. så måste jag tror att det blir bra! Solen kommer skina även på oss!

Kram

bianca 53
2012-07-16 23:39
#9

hej, jag vet hur det är, jag har haft min ångest i 40 år….o nu flyttade mina 2 söner o jag sitter här ensam, vågar knappt lägga mig……det är så jäkla hemskt….vet snart inte vad jag ska göra….kraaam

Upp till toppen
Annons: