Etikettallmänt-om-ångest
Läst 9107 ggr
Anki78
2012-07-12, 09:34

Ångest på morgonen

Hej,

antar detta är ett ämne som behandlats förr, men jag blir ändå inte riktigt klok på mig själv. Jag har gått ner i arbetstid, fått mig själv att inte ta så allvarligt på allt och kunnat släppa allting lite bättre (t.ex med ordningen i huset, barnens (3 st ålder 5-9) härjande osv) och tycker att jag på det viset är 'en bit på rätt väg' från allt sånt som tidigare stressat mig nåt otroligt.

Men nåt som tillkommit de senaste 2 månaderna är ångest, som är värst på morgonen. Har också haft 1-2 panikattacker per vecka (!), som jag märkt att för det mesta beror på 'hälsoångest'. Jag kan t.ex känna mig svag (vilket jag gör rätt ofta), det kan snurra till i huvudet (spänd nacke, mycket huvudvärk) och så är tankarna igång och det blir till en panikattack. Ska efter semestertiderna börja hos en kbt-psykolog.

För mig är morgnarna värst. Jag sover rätt ok. Äter ingen medicn (ännu…måste väl snart börja). MEn jag hinner bara vakna och så känner jag hur puslen drar igång, illamåendet kommer över mig,lätt yrsel, och jag får verkligen kämpa för att få morgonmål i mig. Nästan på gränsen till panikattack. Förstår inte varför det triggas igång sådär kraftigt på morgnarna. Och hur 17 jag ska göra för att få bort det! Det är väl nåt med mina egna tankar…  men det är inte så lätt. Mycket huvud- och nackvärk gör inte saken bättre, lågt blodtryck har jag oxå. Och alla barnen som vaknar och ska ställas. Tror att jag på nå vis är rädd för 'få se nu hur den här dagen ska bli, hur dåligt ska jag må, osv.). Oroar mig för allt smått, har någonform av GAD också sku jag tro. Vill inte ha nå mycket inplanerat.

Nu blev det här långt, ursäkta mig. Nån som har nå tankar och ideer att dela med sig?

kristina130
2012-07-12, 11:13
#1

Hej!

Jag har själv ångest och panikattacker, har haft det i nästan 30 år. En sak som jag lärt mej genom KBT-terapi är ju den att kroppen "förväntar" sej att du ska ha ångest på morgonen eftersom du haft det innan. Omedvetet spänner du dej och hoppas att bara den här morgonen blir bra, och sedan är det i full gång. Det kan räcka för mej att jag upplever en sitution där jag haft ångest tidigare så börjar det igen. Hoppas att du förstår vad jag menar. Ett tips skulle kunna vara att du skaffar en cd-skiva med avslappning ( Själv har jag Unestål ), eller med skogs/havsljud eller något annat som du blir lugn av. Sätt klockan 1/2 timme tidigare än du brukar på morgonen och lyssna på denna. Har själv gjort så och det har funkat, då har jag liksom varit före ångesten. Sedan måste du tillåta dej att må dåligt, det vänder inte på en gång. Kanske finns det också andra morgonvanor du kan ändra på så att du liksom bryter mönstret. Hoppas att det är till litet hjälp.

Upp till toppen