Annons:
Etikettövrigt
Läst 2231 ggr
Nova89
2012-07-09 20:36

Vad innebär ett bedömningssamtal?

Hej!

Imorgon ska jag på ett bedömningssamtal till en kurator på en affektiv mottagning. Jag har aldrig tidigare varit i kontakt med psykiatrin så detta är helt nytt för mig, så jag undrar kort och gått vad ett bedömningssamtal innebär? I brevet jag har fått hem står det att besöket tar upp till 2 timmar, och sedan fick jag med ett häfte hem där jag bl.a fick fylla i mina alkohol/drogvanor, hur jag har mått det senaste året respektive de senaste veckorna och liknande frågor som jag ska ta med mig till besöket.

Vad innebär ett bedömningssamtal? Är det för att ta reda på om jag eventuellt ska få komma på en utredning som kanske kommer att leda till en diagnos (jag har idag ingen diagnos alls), eller vad handlar det om?

Tack på förhand! :)

Annons:
Honestyisdead
2012-07-09 20:40
#1

Det innebär att de ska bedöma om och i så fall vilken typ av hjälp du kan komma att behöva.

Nova89
2012-07-09 20:58
#2

Tack för svar!

Min kurator som jag gått hos innan (och som skickade remissen) misstänkte att jag kanske skulle få en diagnos, men vilken det gällde ville hon inte uttala sig om eftersom hon endast var kurator och inte kan ställa diagnoser. När kommer man till det stadiet där en eventuell diagnos ställs? Tänker liksom att behandlingsmetoden kanske varierar beroende på om man inte har en diagnos respektive om man har en diagnos? Men som sagt, jag har inte någon erfarenhet av det här sedan innan, så jag vet inte :)

Honestyisdead
2012-07-09 21:00
#3

Känner dom att det är aktuellt med en utredning så kan det ta allt från ett par veckor upp till ett par år. Beror på hur ofta man går på utredning, vem som utför den, resurser osv.

Nova89
2012-07-09 21:04
#4

Okej, tack! :)

Nova89
2012-07-10 22:07
#5

Skulle bara berätta att bedömningssamtalet idag gick jättebra. Fick istället för en kurator träffa en psykoterapeut. Enligt hans bedömning såg han mycket starka drag av bipolaritet av det jag berättade, så jag fick fylla i lite frågeformulär och utifrån dom blev det klart att jag skulle få träffa en psykiatriker som skulle bedöma om jag var bipolär, och sedan (utifrån resultatet från psykiatrikern) bestämma vad jag ska få för behandling för mina problem!

Honestyisdead
2012-07-10 22:12
#6

Vad bra att det gick bra och att det rör på sig :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: