Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 3889 ggr
[sossomatic]
0

Dödslängtan

Hej alla läsare,

Jag har under större delen av mitt liv lidit av ångest och nedstämdhet och fick sommaren 2010 min Borderline-diagnos. Jag behandlas nu med 10mg abilify, 150mg voxra samt DBT. Dessutom har jag propavan, imovane, sobril och stesolid vid behov.

De senaste veckorna har jag känt en mer ihärdig dödslängtan än tidigare. Än så länge kan jag kontrollera den med hjälp av DBT-färdigheter och lugnande mediciner, men jag blir rädd för mig själv och vad jag kanske en dag lämnar. Jag vill leva, men min dödslängtan sitter kvar. Hur hänger det ihop?

En del av mig tänker att det nog bara är medicinjusteringen, eftersom det var snart en månad sedan jag satte in voxra. Och man blir ju oftast sämre innan det blir bättre. Men en månad senare? Borde jag inte känna mig lättare i själen snart?

Jag antar att jag skriver detta inlägg för att kunna få någon form av stöd från ni som förstår och går igenom samma sak. Och kanske något råd på vad jag kan göra för att lindra mina destruktiva tankar?

Tacksam för svar..

TanjaK
0

Bäte du.. du är inte ensam. Tanken av det gör det lättare för mig.. var inte längesen jag satt med alla mina piller i näven och tänkte hur enkelt det hade varit.. men som du.. jag vill leva jag vill vara här och kan inte göra illa de människor som älskar mig. Men det är inte lätt… ge det en chans, din medicin.. jag mådde jättedåligt i två månader av min förra medicin och fick ta lugnande ihop för att ens kunna fungera.. men den bytte vi och nu känns det bättre. Det viktiga är väl att ta hand om sig själv. Sova ordentligt, vila när världen är jobbig och äta ordentligt och ingen alkohol.. orkar du så ta gärna små prommenader, brukar kännas som jag vädrar mitt sinne när jag väl orkar mig ut. Rädsla av att träffa folk brukar hindra mig.. men har funnit en liten skog där det knappt finns någon och där lullar jag runt ibland, brukar kännas bättre då.

Hoppas du får ihop det och lägg fokus på de stunder som det faktiskt känns bra och lägg ingen press på dig själv att du "måste" bli bra.. den har jag märkt gör det bara värre. Ta hand om dig själv och be hellre om ny medicin än att slita på dig själv. Finns en uppsjö, kanske bara behöver byta till någon liknande!

Stykrekram!

T

[sossomatic]
0

#1 Tack så otroligt mycket för ditt svar!

Jo, det där med alkoholen måste jag ta tag i. Jag har inget alkoholproblem eller så (det har vi rett ut på terapin att jag inte har), men det händer att jag dricker även fast jag vet att jag borde avstå helt pågrund av mitt mående och min medicin. Men ändå så tar jag mig ett glas eller fyra emellanåt. Kanske bara det kan göra att jag ökar min livskvalité?

Jag har ju turen att ha både hund och iller så ut måste jag oavsett om jag orkar eller ej. Det är bra. Vet inte vad jag skulle tagit mig till utan de två.

Jag har möte med min psykiatriker någon gång nästa vecka så jag får stå ut tills dess. Hon lär ju veta vad jag bör göra: Höja doserna eller byta helt.

Att inte tvinga mig själv till att bli bra var ett bra tips. Det skall jag verkligen lägga på minnet. Har varit alldels för mycket av sådana tankar.

Tack återigen för ditt svar, det hjälpte mycket.

nakenkatt
0

Du ska se att medicinen du fått kommer hjälpa dig.mellan 6-8 veckor kan det faktiskt ta innan det vänder.och att du har djur det är jättebra,har själv en del djur hemma och de hjälpte mig otroligt mycket när jag mådde som sämst för fem år sedan.brukar titta in här på ifocus ibland och kanske kan man bidraga till någonting för andra som nu mår som jag gjorde då.Försök avleda dina mörka tankar det är inte lätt jag vet det.jag umgicks ej med folk på lång tid men djuren ger så mycket mer.jag stickade en del också för att komma ner i varv och koppla av,och det var bra för mig.Allt kommer att bli bätre och bättre men som sagt det tar tid och det måste nog få köra det,det är en läkningsprocess.Lycka till gumman.

TanjaK
1

Kära du, detta med alkohol är normalt.. vi alla gör det. Skäms inte vi har inte alkoproblem.. det handlar endast och inget annat än att dämpa ångest… och det hjälper.. för stunden.. men i långa loppet dödar det dig.. ingen bra med medicin har jag mårkt.. men kan själv än igen dricka två öl eller två glas vin för att slappna av men måste påminna mig att det stannar efter det.

Stor kram och ingen press på dig själv.. det är som det är och vi ska vara tacksamma för de bra dagar som kommer!!  Tanja

nakenkatt
1

#4 Du har så rätt i allt du skriver tanja,mycket bra du resonerar helt rätt.Hoppas många tar tills sig det du skriver för så här är det.och att man får glädja sig åt de dagar man mår bra för det kommer det vet jag.

nakenkatt
1

#4 Du har så rätt i allt du skriver tanja,mycket bra du resonerar helt rätt.Hoppas många tar tills sig det du skriver för så här är det.och att man får glädja sig åt de dagar man mår bra för det kommer det vet jag.

sashiochjag
0

jag har tva kanske valdigt konstiga tips och jag ar inte erfaren av olika sjukdomar och sa, kom bara in har for min nyfikenhet…  men jag vet inte nagot om vad du kampr med sa jaghar bara tva tips som later kontiga men jag lovar de ar inte lika konstiga som de later:

1. kangen vatten ett vatten med bland annat ett annat pH varde som hjalper kroppen, det hjalper med otroligt mycket, www.livsvatten.se det ar inte bara pH vardet som ar skillnad men jag vet egentligen inte sa mkt mer forutom att det varkligen hjalper. men en sak innan man blir battre av det kan det bli lite jobbigare for att det bearbetar kroppen. det har tipset ar mer fysiskt.

2. APF-audio psykofonologisk lyssnings traning. det har ar ett mer psykiskt tips men man far aven lattare i skolan. Det man gor ar faktiskt att lyssna pa musik.. jag vet later helknasigt men jag har provat det hjalper varkligen, man mar battre i sjalen och far battre sjalvfortroende, far lattare i skolan och massor av annat. www.brainbalance.se (den kan oxa kallas tomatis jag tror det ar ungefar samma sak iallafall… ;)

Lycka till!