Annons:
Etikettallmänt-om-ångest
Läst 5184 ggr
Altlock
6/8/12, 3:39 PM

Ångest symtom

Jag har varit dålig i något år och man har gjort ett hundratal undersökningar och man säger nu att det lutar åt någon ångest sjukdom. Mina symtom har varit ett lågt kaliumvärde, hjärtklappning och högt blodtryck, Det som jag tycker är skumt är att blodtrycket och även hjärtklappningen kan hålla i sig i några dagar. Trodde att ångest bara kommer och går under några timmar. finns det någon som har erfarenhet av denna typ av ångets?? jag upplever att jag mår dåligt i stort sett hela dagen och har svårt att somna och slappna av. Detta har tyvärr börjat styra hela livet. kanske skulle jag nämna att jag haft klippkort på akuten.

Annons:
Tessen
6/8/12, 7:28 PM
#1

När du mår dåligt hela dagarna och har svårt att somna och svårt att slappna av så blir kroppen stressad vilket kan leda till hjärtklappning och förhöjt blodtryck eftersom du förmodligen stressar upp dig ännu mer när du känner att hjärtat börjar rusa och blodtrycket höjs så det är liksom ett moment 22. stress = ångest, ångest = stress. Du måste iaf försöka lära dig att slappna av och koppla bort det som är jobbigt. Hur töntigt det än låter så testa att börja träna en lugn variant av yoga eller tai-chi, det finns träningsdvder så du kan träna det i lugn och ro hemma, en yogamatta och balansboll köper du billigt på Rusta. Sen även läsa böcker om Mindfulness. Jag har själv tränat yoga i många år för att släppa stressen och nu när jag har väldigt ont i kroppen pga att all stress av att jag har kroniskt posttraumatiskt stressyndrom har gett mig Fibromyalgi (obotlig nervsjukdom som gör hjärnan hyperkänslig för smärta och tar fel på många andra nervimpulser vid rörelser och beröring och tolkar det som extrema smärtimpulser) så har jag fått börja träna hemma dom dagar jag orkar, efter ett yogapass så är det en sorts meditativ vila där det känns som man bara sjunker genom golvet, hjärtat saktar ner och blodtrycket sjunker. Jag har även Tai-Chi träningsdvder. Just nu håller jag på att läsa "Mindfulness - Medveten närvaro i vardagen" Den finns att köpa på vissa apotek har jag sett och dom har tagit bort den religiösa delen i Mindfulness och koncentrerar bara på att man ska leva medveten i nuet. Inte älta det som hänt eller stressa över framtiden utan leva just nu.

Men dessa sätt passar inte alla, du kanske behöver en promenad eller joggingtur i skogen för att slappna av och släppa stressen. Vara nära djur och natur. Själv tycker jag det är underbart att ta en lång ridtur i skogen helt ensam med hästen, då får jag en stunds sinnesro. Man behöver hitta något som ger lite sinnesro i vardagen, bara ångestdämpande mediciner hjälper inte, tro mig, jag har tagit stesolid i över 6 år nu och zolpidem som är insomningstabletter för att inte stressa upp mig över att jag inte kan somna och klockan blir så mycket och man måste sova nu osv. Trots dom lugnande medicinerna har jag alltså stressat så mycket att jag fått en obotlig sjukdom som även är svår att behandla symptomen på. Försök hitta ditt inre lugn, försök hitta ett sätt eller en plats som ger dig en stunds sinnesro och lugn. Det behövs för att orka med ångest och depression! Och glöm aldrig att ta hand om dig, skäm bort dig själv ibland med god mat och något extra gott till efterrätt och njut av maten, även om du är ensam eller köp något du velat ha länge men ansett att det är onödigt att lägga pengar på även om du har råd. Låt aldrig ångesten ta över vardagen för då hamnar du bara i en mörk spiral som fort går neråt. Jag har varit där. Nu kan jag för det mesta hantera ångesten, men inte smärtan eller tröttheten av sjukdomen som ångesten och stressen över den gett mig.

Så ta hand om dig! Du är värd bättre än att må så dåligt. Det finns ingen som förtjänar att må så (eller jo okej, den person som förstörde mig och gav mig kronisk PTSS genom extrema trauman och alla andra som honom) men ingen annan förtjänar det här. Du är starkare än du tror annars hade du redan gett upp. Du förtjänar sinnesro och inre lugn så försök verkligen hitta det som ger dig en stunds lugn.

/T

Upp till toppen
Annons: