Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettertvångssyndromocd
Läst 2292 ggr
PetitePuma
1

skär mig

Hej, jag brukar få ångest och rejäla tvångstankar, och när jag får attacker så vill jag röka och göra illa mig själv. Vad ska jag göra..?

HannaM
1

Något annat=p Nej men så lätt är det ju inte. Försök lära dig att känna igen när ångesten börjar smyga sig på och försök bryta redan då genom att göra något som du tycker om, som får dig att fokusera på något annat men som ändå inte kräver massvis med tankeverksamhet får då brukar man inte orka.

Vanliga tips är att tex ta en dusch, gå på promenad, prata med en vän, pyssla med något, sortera saker eller lite mer destruktiva men bätter än självskador, hålla i isbitar eller snärta gummisnodd där man tänkt skära sig.

[AmandaO]
1

Mycket bra ord HannaM. Hade precis tänkt skriva samma sak. Jag har samma tips som du.

Att skära sig hjälper inte på lång sikt utan endast för stunden. Och jag kan tänka att när du är på väg att bli frisk kommer du må dåligt för dina ärr. Gör någonting som inte skadar dig, Jag tar alltid en powerwalk varje dag det hjälper oftast. Annars är tvspel ett bra tips också, Om du blir som jag, jag blir ofta extremt arg av mig när ångesten vägrar ge sig, då är tvspel bra. Bilspel eller fighting. Med hög musik i bakgrunden.

Eller ställ dig och baka något. Du kommer inte ens märka att du sakta men säkert varvar ner.

PetitePuma
0

Tack för tipsen! :) Ska testa.

Svion
0

Gummiband mot armen brukar kunna vara ett alternativ om det handlar om utbyte av smärta.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

[134643]
1

Jag brukar försöka avleda mig själv när jag får panikattacker. Men när man ligger på golvet, gråtandes och kan knappt andas är det svårt att göra något annat ;)

Jag brukar när det verkligen är supernära att jag tar fram rakhyveln/saxen/kniven ta en isbit och krama den i handen, eller som #4 sa, en gummisnodd. Det hjälper.

[134643]
0

För övrigt så borde du skaffa hjälp, du behöver inte må såhär! :)