Skickas runt
Jag har skickats runt mellan vuxenpsyk och vårdcentralen det senaste. Idag var jag hos en kbt och på fredag ska till en annan psykolog. Grejen är att ingen kan hjälpa mig. "Jag är för sjuk" säger dom. Hur kan man vara för sjuk för att få hjälp?
Antagligen kommer jag skickas tillbaka till vuxenpsyk igen, Och dit vill jag så väldigt gärna inte. Dom skriver bara ut en massa mediciner som inte funkar utan att lyssna. Och när jag väl säger något så vänder de det emot mig sedan. Vrider och vänder på allting gör dom.
Jag har alltså ångest och eftersom jag inte har någon fast kontakt och valde att sluta med all ickefungerande medicin tvärt för två månader sedan, står jag rätt själv nu. Powerwalkar på morgonen för att inte bli galen.
Får dom verkligen säga att jag är för sjuk och sen bara strunta i mig?
Klart att de inte får skicka runt dig hela tiden, någon måste ha remitterat dig i första led som är ansvarig för dig.
Det kan ju vara så att du är för sjuk för just den enheten du mött ska kunna hantera dig eller hjälpa dig men om du inte får någon hjälp alls så tycker jag du ska vända dig till någon patientnämnd och klaga. Man ska inte behöva bråka sig till vård och hjälp!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag vet inte vem det är som har remitterat mig från första början faktiskt. Kommer inte ihåg. :/
Jag får ingen hjälp alls som det ser ut just, hade hopp om kbt:n och kännde att vi klickade men tydligen så gick inte det. Dom på vårdcentralen pratar hela tiden om att jag kanske ska tillbaka till vuxenpsyk och jag är livrädd. Dom kommer inte lyssna, skriva ut någon medicin och sen skicka mig till en ätstörnings-ansvarig. När problemet i första hand är ångest.
Ska helt klart klaga, tack för tipset!
Känner så med dig. Hoppas det här löser sig.
Kanske fel läge att fråga men har du någon nära som kan bråka med och åt dig så du slipper gå igenom allt detta själv? Du verkar ju behöva tid att läka, inte bråka .
/ Skogshumblan
Min mamma brukar hjälpa mig ibland. Maila psyk när dom gör fel och fixa tider och sånt när jag inte orkar. Jag blir ju bara förbannad när dom inte lyssnar (håller på att utredas för adhd, så har rätt hett temperament)
Men mamma bor 30mil bort så hon är liksom inte med mig och bråkar med dom. Men hon gör så gott hon kan. Annars så sköter jag det mesta själv.
Bra att du har någon som kan hjälpa dig lite iaf. Lycka till med allt och vet att du inte är ensam!
/ Skogshumblan
Tack så jätte mycket! :)
Det tycker jag verkligen inte att dem ska få göra! :( Läkare är till för att hjälpa folk inte att strunta i människorna! :(
Jag vet, det är ju så det borde vara tycker man ju :(
Jag håller med måste ju finnas hjälp att få självklart annars skulle man ju få ångest för det om allt bara var hopplöst hur skulle man orka leva då?
jag har också mycket ångest och möjligen posttraumatisk stress för jobbiga saker jag varit med om.
Vet du varför du har ångest? Är ångesten symptom eller själva sjukdomen? Det viktigaste måste vara gå till botten varför du mår dåligt istället för att behandla symptomen, alla är olika det som hjälper för en människa hjälper inte alla, alla sjuka behöver rätt insats och det verkar svårt att hitta ibland tror jag vi är labbråttor och doktorna bryr sig inte de skriver ut massa piller och hoppas problemen (vi) försvinner!
Lycka till! Tänker på dig! Berätta om du får bättre hjälp, håller tummarna! Kramar Emmy
Jag vet inte varför jag har ångest. Panikattacker och allt som hör till kan komma när jag är som lyckligast. Det bara ploppar upp från ingenstans.
Jag känner lika dant, att det känns som man är en labbråtta. De senaste 2åren har jag fått ut över 10st olika mediciner. Och ingen har hjälpt.
Var faktiskt hos en annan psykolog igår, han ska fixa någon som ska utreda mig för add och fixa så jag får andra kontakter än dom jag haft innan på vuxenpsyk. Det känndes som att han lyssnade lite iallafall.
Hoppas allting löser sig för dig med Emmy, Kram :)