Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1649 ggr
Nominom
0

Hjälp tack!!

Kan man ha ångest fast man inte vet det?
Har nämligen haft svårt att andas under de senaste 3 månaderna, och svaret jag fick av läkaren var har du ångest? o inget mer.
Det känns som att det är nått ivägen och ibland bara att det blir trångt.

Oftast sker det på kvällarna/natten men oxå när jag liksom tänker på det på dagarna. OFTAST vaknar jag upp och älskar känslan av att andas utan nått ivägen.

MEN jag tror inte att jag har någon anledning till att ha ångest?
De va en tid nyligen då jag höll på o va orolig o inbildade mig att jag var sjuk hela tiden osv.

Någon som har erfarenheter inom detta?

plutopellis
0

Jag inte alls insatt men har lite ångest själv. Panikångest har jag. Det jag reagerade på som du skrev är att läkarna inte sa mer. Lyssnade de på lungorna? Blodtryck? Andningssvåtigheter får ALDRIG ignoreras även om det "bara" är ångest. Blev själv ignorerad när jag sökte för andnöd och jag trodde då att det berodde på mina starka antidepressiva. Sluta ta dom då fick jag som svar. Tre dagar senare kollapsade jag och var nära på att ryka med i lungemboli. Nu låter det INTE som om du har detta för du beskriver mer ett ångestfyllt upplevande men ville bara påpeka hur viktigt det är att ta det här på allvar. Och att din läkare bör ha hjälpt dig vidare så du blir av med din ångest. Det finns tabletter man kan ta för stunden men bäst är samtalsterapi för att komma till botten med det hela. Det låter som om du har mycket oro redan från innan som säkerligen spelar in och det är klart du blir rädd när det är tungt att andas och rädslan förvärrar det hela. Lyssna på din kropp och om du känner minsta oro så sök igen och be eventuellt om en ny läkare och säg till denna att du vill ha hjälp inte bara få veta att det är ångest. Tyvärr måste man tala om för vården vad man vill ha ut av den :( lycka till!

AkiMar
0

Några dagar innan jag fick min första panik attack hade jag svårt att andast, förstod inte heller varför tills jag fick en ångest attack och andningen varade väldigt länge, så ta kontakt med läkare och förklara att det inte är OK att inte kunna andas som vanlig, du kanske har en allergi bara! Absolut kan du ha ångest utan att veta om det, jag hade absoluuut ingen aning vad ångest var Förns jag fick diagnosen! Man behöver inte ha anledning för att få ångest tycker jag, för jag har haft riktigt stora panik attacker / ångest i 5 år nu och än idag har jag inte kommit fram till VARFÖR jag har fått det, och än idag går det inte en dag där jag inte känner massa symtomer angående ångesten! Sök hjälp i tid, atarax heter ett par tabletter som är tydligen ganska bra om man har lite ångest har jag hört, fråga din läkare ;)