Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettsocial-fobi
Läst 6695 ggr
cowboys
3

fluoxetin

hej.
igår fick jag fluoxetin utskrivet av min läkare mot min ångest och depression.
är det någon annan som har denna medicin och isf: vadär den värsta biverkningen ni varit med om? de enda min läkare berättat om är att man kan bli dålig i magen, minskad sexlust och vissa får huvudvärk och skumma drömmar i början när man tar dem.

tacksam för svar

jag räknar tre, fyra, fem ljug för mig, ja ljug för mig

Trollhassel
0

Jag fick den utskriven men började aldrig med den efterom jag hört från en bekant att hennes biverkningar var jobbiga. Panikångest i början av beh. och viktuppgång samt minskad sexlust. Jag har dålig erfarenhet av antidepressiv medicin överlag. Om du är osäker tycker jag att du ska prata med din läkare igen och be honom klargöra för dig vad du kan vänta dig av behandlingen. För min del har jag under åren jag ätit antidepressiv medicin fått återkommande deprassioner och ångest. När jag inte ätit antidepressiv medicin har jag bara fått korta och övergående depressioner, sådana som man kan betrakta som normala i en människas liv.

Om du har stora problem med depressioner och ångest så tror jag att du ska börja med tabletterna utan att tänka så mycket på biverkningarna, för du kommer säkert ändå må bättre av tabletterna ändå. Om du inte haft problemen länge eller gått ner i en djup depression skulle jag inte rekommendera dig att börja med dem. Läkare är duktiga på att skriva ut tabletter även om det kanske egentligen finns andra alternativ för patienten.

Hoppas att du kommer fram till en lösning och att du får må mycket bättre snart, oavsett hur du gör med tabletterna! Lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

cowboys
0

jag ahr lidit av ångest sen jag var ca 11 år och depressionen kom runt 2007 och det är intre förrän nu (när jag fyllt 18) som jag vågat ta hjälp. får börja med 20 mg tills jag kommer in i medicinen och sen kommer den ev högas till 40mg / dag.

han sa att de två-tre första veckorna kunde allt kännas värre men det är bara tills kroppen "accepterat" medicinen

Trollhassel
0

Ja, men då behöver du säkert tabletterna. Försök att inte fundera så mycket på biverkningar i förväg. Det är många som inte får någon biverkning alls. Jag hoppas att du blir hjälpt av tabletterna och om du inte är nöjd så är det ju alltid bara att höra av sig till läkaren igen.

Ta hand om dig!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Ivycorn]
0

Biverkningarna är olika från person till person. Jag har tagit tre olika tabletter, fått mardrömmar och livliga drömmar av alla som aldrig försvann. Min kompis började med citalopram och sa att hon blev mycket piggare och bättre på den medan jag bara blev slö och trött och fick förstoppning och apati.

Så det är verkligen olika, det går inte o säga vilka biverkningar du kommer att få.

Karmatarerskanise
0

Helt fel fråga att ställa, eftersom det inte spelar någon roll för dig och din kropp vad andra fått för biverkningar. En del får inga biverk´ningar alls, medans andra får en del.

Börjar man läsa om vad andra varit med om kan man lätt inbilla sig saker :)Känner folk som blivit hjälpta av dessa tabletter, och folk som inte märkte någon skillnad. Så det är ytterst individuellt.

Skulle de inte ha effekt får man testa sig fram med andra mediciner.

HellviHumle
0

Jag åt Fontex under tre, fyra år men hade aldrig några som helst biverkningar. Det är väldigt individuellt. Jag tycker ändå att du ska börja och se hur det funkar.

HH

cowboys
0

#5 + #6: okej, tack!

deepestwish
0

Jag har tagit fluxoetin sedan november kombinerat med atarax som är en lugnande medicin mot min depression och ångest. Jag har inte fått några biverkningar men de har varit tvugna att öka dosen ganska många gånger. Jag är helt enkelt väldigt nöjd med fluxoetin.

bulltok
0

Flouxetin är den medicin som fungarat bäst på mig. Inga biverkningar. Lite mindre ångest. Hade sertralin innan och det enda den gjorde var att jag gick upp 20 kilo i vikt.

Monizz
0

jag fick SVETTNINGAR så det hette duga, Svettade överallt och spelade ingen roll om jag just duschat. Minskades efter ca 2,5 månaders behandling.. Då kan jag tillägga att jag endast hade 10 mg..

cowboys
0

ja, svettningar har jag också märkt att jag fått. dock inte extremt mycket, men jag tycker att det är myckert eftersom att jag aldrig svettades innan.

även märkt att jag lättare börjar hallucinera lättare och då är det typ svarta prickar i ögonvrån och liknande som jag märker av lättare.

även skakningar i händer och ben och minskad aptit