Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 1378 ggr
LillaBenice
0

Ångest?

På kvällarna när jag sitter på mitt rum själv, så kommer alt.. jag gråter tårarna rinner..Jag får tryck över bröstet (får jag även i skolan) kn knappt andas och kallsvettas.. Jag mår piss tankarna kommer så fort jag blir ensam.. De här tryck över bröstet och det.. akns det vara ångest relaterat ? eller vad är det..? jag orkar helt seriöst inte..

CelsiusT
0

Ja det är typiskt ångest. Hjärtat kan klappa/öka tempo, tryck över bröstet, det kan kännas tungt när man andas, kallsvettning, (oförklarlig) gråt.

Frågan är ju varför du har ångest. Är det något specifikt du har ångest för? Har du ofta ångest? Äter du någon medicin som har ångest som biverkning? Tex p-piller eller annat hormonbaserat preventivmedel, finns även andra mediciner som har ångest som biverkning.

Har man ofta ångest ska man söka hjälp. Det är inte kul att gå runt och må dåligt och det är inget man ska behöva göra. Mår man ofta dåligt och har mycket ångest kan man behöva hjälp, antingen i form av samtalskontakt, eller i form av ångestdämpande medicin (ofta i kombination med samtal).

Medarbetare på westernridning.ifokus

LillaBenice
0

Ja, jag har detta varje kväll..nästan.. eller så fort jag bli ensam. jag ägter iga mediciner mer än alvedon. Egentligen, så finns de tusen grejer jag kan ha ångest över.. de är alltfrån att min mamma är sjuk till skoan, men ändå det är så himla mycke så jag tror ändå inte det är det.. Jag tror de är förflutet som gör att jag mår så här dåligt.. och skolan! verkligen skolan.. jag är påväg mot ig i varenda ämne.. jag klarar inte proven. eller något. jag förstår inte ordenkliget… och alla säga bara skolkuratorn prata med henne men fan heller henne vill jag inte snacka med! :(

CelsiusT
0

#2 Har du provat att gå till UM och prata med någon där? Prova det och se om du hittar någon människa där som du känner att du är bekväm med att prata med, det är viktigt.

Om du har mycket ångest så kan du gå till VårdCentralen och få hjälp. Men man bör nog vara förberedd på tex om man vill ha psykofarmaka för då måste man nog säga det. Man kan inte bara gå dit och sätta sig och vänta på att dom ska "hitta felet". Är du under 18 så är det nog bra om du har pratat med din mamma innan och kanske tar med henne till VC. Om hon inte är med på detta så kan det krävas en samtalskontakt först som förstår hur du mår och som kan rekomendera läkemedel om det behövs (ibland räcker det med samtalsstöd).

LillaBenice
0

Jag är 15, Mamma vet nog inte riktigt om de.. då jag sitter själv på mitt rum..
Funderar på att gå till skolsyster imorgon och prata med henne oh se vad hon tycker.. Kan äventilllägga att för ett år sedan när jag mådde så härdåligt fick ajg några gånger ta en utav mammas anti deprisiva oh de hjäpte t en viss del.

CelsiusT
0

#4 Anti-dep är inget man kan äta "någon/några" av utan det måst eman äta en längre tid. Det skulle dock kunna vara någon medicin som är lugnande/avslappnande.

Om din mamma har sådan medicin hemma så är hon nog inte främmande för det här med ångest. Prata med henne.

Prata med skolsyster eller skolkyrator är absolut inte fel! Jättebra initiativ. Lyssnar inte dom så finns det UM eller VC dit du kan söka dig själv.

LillaBenice
1

De kanske var lugnade, jag kommer inte ihåg.. Men iaf. Nej hon är inte främande med det då hon får 8 årsedan fick e stroke.
Skolsyster brukar alltid lyssna.. så jag gör så att jag går och prtar med henne imorgon om on är där..

CelsiusT
0

#6 Jättebra! Hoppas det går bra.