Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikett: paniksyndrom
Läst 4199 ggr
julklappen
0

Någon här som är som jag?

Ibland  när jag är med min make eller någon annan t.ex. i en affär och ska handla t.ex.mat.Så känner jag mig som om jag håller på att kvävas,kräkas,svimma, jag får en känsla av att jag bara vill fly.Det kan  komma fort över mig som en pil. Jag går ofta ut till bilen då och sätter mig, då går det över om en liten stund. Någon mer som har det så här? Jag fick det bara över en natt för länge sedan.

Maria
0

Låter som panikångest.

/Maria

[GIKmio]
0

Jag brukade förr bli svimfärdig när jag var på varuhus. Men det tror jag berodde på att folk sprang kors o tvärs framför mina ögon.

Zaphix
0

Ja, är panikångest. Brukar ofta avbryta en attack genom att fly iväg ifrån det som skapar ångest. Såsom du gör, sätta dig i bilen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

julklappen
0

Undrar om man ska behöva gå hela livet med det?

[GIKmio]
0

Det måste vara obehgligt att vara på marknader eller nattklubbar där det är trångt och mycket folk.

Eeia
2

Nej, det skall du inte behöva dras med hela livet. Men det är nog så att för att bli av med det så måste du aktivt arbeta emot det. Finns massa olika tekniker och för alla är det väl olika vad som fungerar. Men det gäller att utsätta sig för dem situationerna som drar igång paniken och försöka stanna kvar i dem hur gärna man än vill fly. Känslan brukar då gå över efter ett tag. Finns massor av litteratur och tips, sidor på internet. Bara att googla ;) Önskar dig stort lycka till och hoppas sannerligen att du blir bättre. Du är inte ensam i det här och hur j-vligt det än känns så kan panikångesten inte skada dig. Har själv panikångest som jag försöker övervinna så jag vet att det är svårt och tar tid. Men tänker att det kommer vara värt det i slutändan. Styrkekramar!

Grynette
1

Du är absolut inte ensam! Jag känner precis som du speciellt i stora varuhus. Trots att jag har gått i KBT behandling under en längre period och nu förstår vad som händer i hjärnan så är jag inte helt fri från mina panikattacker. Under behandlingen så får man lära sig att utsätta sig för dessa "obehagliga" situationer. Även fast det känns fruktansvärt obehagligt för stunden så försvinner den känslan efter ett tag.. Hoppas allt ordnar sig för dig! Du är inte ensam!

LightAndShadow
0

Ja, jag kan också uppleva samma symptom på panikångest, för det är det det är, men för mig brukar de mest uppkomma när mitt psykiska allmäntillstånd är nedsatt.Man är väl helt enkelt mer skör och sårbar då. Det hände senast förra veckan i mataffären.

Det är påfrestande men ofarligt, som flera här påpekat, och instinkten blir att man vill fly från den hotfulla situationen. Har du gått i KBT eller fått någon annan hjälp? Du kan ha andra bakomliggande problem som utlöser ångesten och som du behöver bearbeta.

Mammize
0

Jag känner igen mej precis. Hur känns det i huvudet på dig när du får dessa "anfall"? Jag får någon konstig känsla i huvudet som är svår att beskriva men det känns som hjärnan går på högvarv och att just det som händer då har jag varit med om förut känns det som. Jag har även svimmat 2 ggr men 2 års mellanrum men då var jag ensam hemma. Hemskt obehagligt är det. Äter Citalopram men får dessa känningar ibland ändå, sätter jag mig då ner och drar djupa andetag så släpper det. Ska få ett 24 tim ekg, eeg-röntgen och annan röntgen på huvudet.

Monizz
0

du är inte ensam.. För mig har det hjälpt enormt att läsa massa böcker om panikångest.. Då förstår man mer.. Och jag tvingar mig själv att gå ut och tänker hela tiden "jag kommer inte dö, jag kommer inte dö" ÄVEN fast det känns så.. Jag vinner lixom över det…

julklappen
0

Nää, jag har inte fått någon behandling för det, jaa det känns konstigt i huvudet då och man vill bara fly, hjärtat slår lite fortare och man får ont i magen. Tack alla här för era svar.