Ständigt funderande
Satt och kolla på teve med min sambo igår och helt plötsligt utbrister han "Men herregud hur orkar din hjärna med dig själv?! Du har ALLTID något att prata om! Finns det någon gång du inte tänker på något? "
Jag har funderat på det där sen igår och kommit fram till att Nej det finns ingen gång som jag inte tänker eller funderar på något. Jag tänker konstant, ältar saker som hänt, planerar saker som jag vill göra, har fantasi scenarior i mitt huvud, tänker på konstiga saker som tex det här med hönat och ägget såna saker. Jag måste tänka och disskutera dom till jag kommer fram till en rimlig slutsats.
Det är inte bara min Sambo som har lite problem med mitt eviga tänkade och babblande. Min familj tycker också jag är jobbig, dom brukar oftast skratta åt mig och säga att dom faktiskt inte orkar lyssna hela tiden. Mamma har fleratal gånger sagt att hon tror att jag har ADHD.
Men det är nämligen så att jag har OCD och funderar på om det kan ha någon sammankoppling med det eller om jag helt enkelt bara är en funderare.
Så ni med OCD upplever ni samma sak?
Andra som inte har OCD får såklart också komma med tankar och åsikter 

Tja jag har adhd och nog är det fullt ös därinne alltid=) Känner du igen dig i adhd i övrigt?
Nej alltså jag vet ingeting alls om ADHD utan jag brukar bara koppla ihop det med koncentrations svårigheter och mycket energi. Men om det stämmer vet jag ju faktiskt inte.

Kika in på bokstavsfolk.ifokus och läs lite så får du se om du känner igen dig.
Annars är det ju fullt möjligt att bara ha mycket tankar och trafik i huvudet utan att det är något "fel" på en.

Jag har ju en så kallad "tyst" adhd, alltså inte de "vanliga tecknen utan de tar form i just tankar, tankar som inte slutar, att jag vill rädda världen, tänker ut lösningar och ständigt känner mig otillräcklig..kanske nått som stämmer in?---
Står tom i min diagnos "tyst Adhd, trodde bara det var ett uttryck först.
känner igen mig delvis.. min hjärna går också på högvarv jämt.. även nattetid oftast, de gånger jag sover så kan jag vakna och vara mitt i en tanke..
oftast kan jag inte tänka klart en tanke innan nästa börjar så jag är förvirrad, snurrig och ofta lite osammanhängande är du det med eller kan du samla dina tankar så att säga och komma fram till ngt vettigt?
minns saker gör jag inte heller..
försöker komma fram till vad som är fel på mig för det känns som att depression, panikångest & generellt ångest som jag e sjukskriven för inte riktigt är hela sanningen *S* som om det inte hade räckt..
men ja det här med tvångstankar och sånt skit har jag också problem med.. har precis "erkänt" för en psykolog att jag har massa störande återkommande läskiga tankar som inte slutar..
Oj såg nu att jag inte svarat! Känner mig rätt dum nu.. glömma bort sin egen tråd 
Men jag svarar nu ändå fast det har gått lång tid,
Jag har inte läst så mycket på bokstavsfolk.ifokus för jag känner ändå kanske att det spelar kanske ingen roll vad mina tankar beror på, jag trivs ju med att tänka ständigt så =)
#5 Spännande, aldrig hört om tyst ADHD förut. Just det här med att känna mig otillräcklig det passar inte riktigt in på mig. I mina tankar så "leker" jag ju lycklig och tänker lyckliga situationer.
#6 Intressant att du nämnde det med att inte tänka klart en tanke, precis så är jag! Jag hoppar ofta från tanke till en annan innan den första är "färdigbearbetad". Sen kommer jag på det efter ett tag och försöker avsluta den första tanken men råkar hoppa till en annan igen.
Mina tankar blir aldrig "färdiga".
Minnet är inte på topp hos mig heller, jag är 22 och får skriva upp allt i en kalender annars så missar jag saker.
Har du läst något om OCD?
#8 jag har precis fått en ny läkare som funderar på om det kan vara ngn slags bipolär grej, tydligen så är det vanligt det här med stress och ångest och just det här med "ofärdiga" tankar och det finns visst hur många varianter som helst på det där verkar det som.. jag fattade inte riktigt, men nu ska jag äntligen få en ordentlig utredning efter att ha varit sjukskriven i en evighet…
har inte läst om OCD direkt.. vet att jag sett ngn program om det, men eftersom jag inte minns saker.. så minns jag inte ngt av det *s*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja jag funderar nog ständigt jag med. Så fort jag vaknar på morgonen tänker jag med nåt och har svårt att sova pga att ajg inte kan sluta tänka. Men jag har en kompis som också funderar mycket, så vi tänker tillsammans och pratar på via msn. Det är bra. Men det är lite jobbigt att tänka så mycket jämt. Och jag fantiserar även mycket att jag pratar med olika människor, när jag inte tänker ;).
Kram från Ambrosia :)
#9 Vad skönt att du ska få en ordentlig utredning nu då! =)
Nä okej, ja Outsiders har sänt några program om det. Men annars hittar man rätt mycket info om man googlar på det också.
#10 Skönt att du har någon att prata av dig med och som förstår dig. Hehe ja fantasier är mycket av mitt vardagstänk här också.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Liinda: Ja jo det är nice att ha 2 vänner jag kan prata med om allt. Men jag kan inte prata med dom alltid. Nu har en tex en ny flickvän. Så då är hon mycket med henne. Men jag är glad för hennes skull. Hur brukar du fantisera typ? Att du pratar med olika människor och så?
Kram från Ambrosia :)
Okej men du kan väl prata med henne för det eller? =)
Jag fantiserar hur det skulle varit om jag hade varit rik, hur det hade varit om jag hade en hund, eller barn, hur livet i hus skulle sett ut ja massa sådant. =)
Liinda: Ja jag det kan jag väl iof. Intressanta fantasier du har. Det kanske jag ska prova med också att fantisera om. Coolt.
Ha en fin helg. Kram från Ambrosia :)
Hej!
Jag ser att det var längesedan tråden skapades men jag läste detta nu och vill bara svara att jag känner igen mig!!
Min hjärna sover i princip aldrig känns det som..
Jag har ännu ingen diagnos men då min son fick diagnosen OCD i julas och då de säger att det är en "ärftlig" sjukdom föll bitar på plats för mig också..
Jag har bett min läkare skicka remiss för jag vill utredas, så jag går och väntar.
Visst blir man trött när hjärnan hela tider har ngt att "lösa" och fundera på..känns till och med som den jobbar på natten då man ibland är slut på morgonen också.
Jag har inte ADHD! Är till 99,5 % säker på att det rör sig om OCD. Efter att min son fick diagnos började jag läsa..Jag har ett stort behov av att förstå saker som jag funderar på och då kan jag läsa massor..troligtvis också tvångsbeteende men iofs blir man väldigt kunnig inom mycke..
Hälsningar Jossan