Behöver hjälp och tips
Jag fick diagnosen utmattningsdepression för 2 år sedan. Fick då börja äta citalopram och fick även kuratorstöd och sjukgymnastik. Tog mig ur detta till slut en det var en jobbig tid. I januari i år så svimmade jag igen helt plötsligt och då var det igång igen, börja må dåligt och efter ett tag höjde jag mina citalopram med 10 mg + sobril 5mg. Äter nu 40 mg citalopram och 10 mg sobril på morgonen (har gjort det i ca 2 veckor). I början fick jag dessa biverkningar men de känns bättre nu. Har någon form av ångest mest på morgonen men även på kvällen. Någon som vet när citalopramen har full effekt efter doshöjning? Läkaren har tagit ekg och det är normalt förutom att jag har väldigt hög puls men blodtrycket är normalt. Han gjorde även neurologiska tester där han såg att jag är svagare i vänster sida, sämre reflex osv. Han har skickat remiss för ett 24 timmars ekg, eeg-röntgen och sen även skiktröntgen på huvudet. Nu är jag jätteorolig för att jag har hjärntumör. Har någon annan varit med om detta? Vill ju bara må bra igen. Jag vill ju komma igång med mitt liv igen, står bara och stampar och tar inte tag i något, har fått börja gå på soc som jag aldrig tidigare gjort.
Hej! Fick samma som du …utmattningsdep förra vintern…började som en oro känsla i magen som jag inte kunde få bort genom mental avslappning (har provat ddetta tidigare när jag varit stressad och fått det att funka) oron äxte starkare o starkare för att tå månader efter oron startade övergick det till ångest. Sökte läkarhjälp och fick Venlafaxine….mådde skit vid uppstart och fick gå så högt som 300mg innan det "vände" som en hand för mig(från soffläge i tre månnader) Kombinerade med Mirtazapin 30mg för att få sova…men slutade ganska snabbt med den då den oxå innehåller uppåtstimmulanns vilket gjorde mig speedad (blev för mycket av stimmulanns då Venlafaxine oxå har detta). Min erfarenhet från min fantastiskt "korta" sjukdommstid är att: Kräv att få höjja dosen snabbare änn 2-3 veckor du känner skilnaden på doshöjning redan efter 2-4 dagar(kroppen behöver vänja sig säger dom?) Har nu under vintern trappat ner för att precis denna veckan slutat helt. Har som biverkning inte blivit kvitt yrsel under sommaren o hösten. hoppas slippa den nu.Löptränar konternuerligt sedaan maj-juni vilket enligt läkarna snabbar på hjärnans tillfrisknande(kroppens egna påfyllning a seratonin i hjärnan)Mår bättre idag änn jag gjort på många år,full av energi o glädje. Dock viktigt att förstå hur man levde fel förut för att ej trilla dit igen!
tack för ditt svar! Vet inte hur jag ska ta mig ut och promenera eller springa för orken finns inte där. Höjde mina citalopram upp till 40mg för tre veckor sedan men igår och idag har jag mått hur dåligt som helst. Har en inre oro som inte liknar något, ingen ork alls och bränningar i armar och rygg. Sen får jaag en konstg känsla i huvudet och kroppen som är jätteobehaglig, rädd att svimma igen.