Benzo beroende
Hejhej, har tagit benzo i 5 år utan uppehåll (inte utskrivet utan svart)och blev tvungen att sluta då jag åkte in inom sjukvården, fick abilify istället men känner fortfarande abstinens efter benzo. Finns det någon här som tagit benzo /slutat med det och isåfall, har ni några råd?
Hur gick ni till väga och hur länge har ni varit utan medicinen?
Detalj: Har fått benzo utskrivet två gånger men då enbart under korta perioder, då snackar vi om ca 2 månader så resten av tiden har jag fått fixa det själv. Har aldrig fått ta pisseprov.
Att sluta med benzodiazepiner kan vara väldigt jobbigt och man skall inte sluta tvärt eftersom det är farligt när man har ätit det under en lång tid och det borde dina läkare förstå. Om du nu berättade det när du var inlagd?
Benzodiazepiner är starkt beroendeframkallande och har du ätit det i fem år är du beroende av medicinen därför vill jag tipsa dig om att fråga i "Beroenden i Fokus" - där finns många med erfarenhet av beroende, att sluta och abstinens. Tror det är större chans att du får snabbare svar där.
Att ha ångest (och ofta en dystopisk personlighet) är väldigt påfrestande och gör livet svårt att hantera, då är det lätt att man börjar självmedicinera eller utvecklar destruktiva beteenden. Jag har mått dåligt större delen av mitt liv, vilket förmodligen beror på en kombination av min personliget och obalanser i hjärnan bl a ett underskott på serotonin. För friska eller normalglada människor kan det vara svårt att förstå och upplevas som provocerande, och är man redan svag och skall behöva försöka försvara och förklara sig själv är det nästan oundvikligt att man får låg självkänsla och skuldkänslor och så kan man till slut försöka hitta egna vägar ur den onda cirkeln, för en del slutar det to m med självmord för att man inte står ut.
Jag förstår dig och tycker inte du skall känna det som ett nederlag att du är beroende av benzo, nu har du ju iofs inte berättat varför du tagit dem eller ens om du vill sluta men jag vet att de flesta som börjar äta benzo gör det för att dämpa ångest.
Tack så mycket! Jag har tagit benzo mot ångest hela tiden, fick ångest första gången när jag var 8 år och när jasg kom upp i rättan ålder fann jag ett botemedel mot det men blev sedan beroende, detär xanor jag har tagit hela tiden depot tabletter alltså. Jo förstår hur du känner, känner igen lite av det du skrivit :/ Ska testa beroende i fokus, tack så mycket ska du ha :)
Hej!
Jag har själv ätit xanor, men slutade ofrivilligt för ett år sedan och har fortfarande grym abstinens :( det är ett helvete,och ångesten är inte nådig!! :(
vad har du för abstinenssymptom?
berätta gärna hur det har gått,är du fortfarande utan benz?
#5 Heej! Förstår precis hur du känner :/ de symptomerna jag har är ju ångesten, jag är väldigt nojjig också och är ofta uppjagad och rädd så behöver verkligen benzo. Det jag åt var xanor depot tabletter och de på avdelningen sa att mina biverkningar var från xanor, har fått skakningar och hallisar.. ser kryp väldigt ofta , oexisterande kryp som springer runt på golvet och får oftast panik ångest på nätterna så jag är i stort behov av något och det dom ger en istället för benzo som enligt dom är lite "snällare" är ju atarax men det funkar ju inte alls…. usch skitmedicin.
Jag är fortfarande utan benzo och har varit det men ser ingen förbättring på abstinensen, den är fortfarande där och jag skulle fortfarande kunna tänka mig att ta det men försöker undvika då jag inte vill hamna i trubbel. :/
Hur går det för dig och hur var det i början , har det blivit bättre eller sämre, får du någon hjälp ?
hur länge har du varit utan benzo?
Förstår dig,jag är också nojjig,har mycket dödsångest..samtidigt känns det som man vill dö ibland för ångesten verkligen river en inifrån :(
Även jag får skitmediciner som Atarax,lergigan. Om man tycker att dom funkar då har man inte ångest!!
jag brukar nästan må ännu sämre av dom,blir så där obehagligt trött liksom. :(
Det är bra att du försöker undvika att ta benzo,försöker också det men det är ett helvete!
Ibörjan hade jag panikattacker ofta,men det har övergått till en konstant ångest,lite som att ha fastnat i en panikattack.
Har väldigt många skumma symptom, och även muskelvärk och depression,apatisk,extremt trött!
har du också de symtomen?
Jag har varit utan benzo i snart två månader bara och det känns som ett helvete. Dödsångesten känner jag igen och konstant ångest, känns som någon förföljer mig och är efter mig hemma. Brukar ofta inbilla mig att någon är i mitt hus… :/
atarax funkar absolut inte alls! kanske möjligtvis mot klåda, men absolut inte ångest. :(
jo man får ju den där abstinensen, jag börjar som sagt ofta skaka, och få huvudverk, blir också lätt irriterad och något känner jag igen av dom där - depression, och extremt trött. Jag sover 14 timmar om dygnet, lite på kvällen då jag vaknar hela tiden under min sömn. Sen sover jag på dagen också. Har även fått självmordstankar och jätteskumma mardrömmar. Mardrömmer du också mycket? Och så hallucinerar jag kryp jämt, är det något du också känner igen?
Mvh Ammy