Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettövrigt
Läst 34007 ggr
bass
81

Extraslag hjärtat

Hej. jag är här pga. mina extraslag.. försöker hitt folk med samma problem som förstår vad man går igenom, att vara rädd för att dö varje dag är tungt att bära på , man möter folk varje dag skrattar med dom och ser vanlig ut men inne bär jag på en rädsla som är svår att beskriva. finns där en lösning på hur man kan leva med det?

nakenkatt
10

har också haft mkt extraslag vilket är väldigt olustigt och skapar rädsla.För en månad sedan fick min kompis skjutsa in mig till sjukhuset pga detta.Efter att de tagit ekg och såg att det var extraslag sa de att det är ofarligt alla har det en del lite och andra mycket.sa också att alkohol,kaffe och stress och oro sätter fart på extraslagen.numera dricker jag kaffe utan koffein och det har redan blivit bättre.Så du har nog samma som jag,men du kan be om ett ekg så du känner dig lugnare,jag vart mer lugn när man får ett besked att det ej är farligt.men det är så jäkla otäckt.

millan62
20

Har också en massa extraslag.Periodvist mer och ibland mindre. Det är jättejobbigt. Kan komma när som helst.Ibland när jag lagt mej och ibland ändå. Sedan att det är ofarligt gör det ju inte mindre jobbigt. För min del spelar det ingen roll vad jag äter eller dricker, jag får det ändå. Dock kan det bli värre efter en måltid.Men som sagt hjärtat fladdrar på så gott som varje dag och ibland känns det lite olika.En del gånger känns hjärtat som en geleklump som bara skakar, andra gånger stannar det för att sedan gå igång och ibland går det helt enkelt i otakt Rynkar på näsan(arytmi)

[CatsOnMars]
2

Kan vara den största klyschan någonsin men om jag var i dina skor skulle jag få varje dag att räknas!

millan62
0

#3 I vems skor då??

[CatsOnMars]
0

#4 I trådstartarens skor, alltså, om jag var han/hon skulle jag få varje dag att räknas. Lätt att säga kanske, men jag vill tro att jag skulle det!

Aviendha
4

Hur mår du annars? Får du någon hjälp? Extraslagen i sig behöver ju inte vara farliga, som du antagligen vet, men rädslan du lever med är mer än handikappande! Så ska du inte behöva ha det!

bass
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för alla svar skönt att se att jag inte är ensam här…. har varit på vanlig ekg men där såg dom inget, haft 24 tim ekg där såg dom en men jag kände inte av den, så dom har inte lyckats få med dom på ekg men det kan kvitta för det spelar ingen roll vad läkaren säger känslan när hjärtat stannar är skrämmande, enda lössningen jag ser är att inte vara rädd för döden det är enda sättet jag tror på. Men svårt eftersom jag vill leva. Jag undviker att prata med min fru om det för jag vill inte få henne att må dåligt som hon gör när hon börjar oroa sig så jag låssas som ingentig och försöker hantera det själv, men inte alltid lätt att klara det själv. jag skulle kunna beskriva mig själv som en stark persom som klarar det mesta men detta är för tungt för mig. tack igen för alla tips och om någon mer har något som underlättar så är jag tacksam för råd.

millan62
2

Låter kanske konstigt..men man lär sig leva med det mesta.T.o.m extraslagen fast det är jobbigt och ger ångest.

Det enda jag kan tänka mej hjälper något ,inte tar bort, men man blir inte lika rädd, är att ta något lugnande när det är som värst.

Visst det finns andra mediciner mot extraslag men de ger mer biverkningar än hjälp, enligt läkarna.

Själv äter jag Seloken för hjärtklappning och extraslagen och tar även 10 mg Sobril dagligen för att hålla stress och ångest någorlunda dämpad.

bass
0

Jag köpte en gång tabletter mot stress en dag när jag kände otrolig rädsla viste inte var jag skulle ta vägen, gick in i en naturmedesin butik eller vad dom nu hetter, fick något som fick mig att bli lite lugnare inte mycket så det räcker men min fru blev orolig och jag fick slänga dom och låsas må bra igen. träffade en läkare en gång men han tyckte att jag inte behövde någon medesin mot stress ångest så nu tar jag ett glas vin så gott som varje dag. vet inte om det hjälper men jag tycker det är gott .

Aviendha
2

Jag skulle inte rekomendera alkohol i ditt läge som "självbehandling" ^^ Alkohol kan mycket väl lindra för stunden, men det är inte alls ovanligt att man får värre ångest i längden av det (och nu pratar jag inte om fylleångesten dagen efter).

Har du ångest och upplever stress (helt fri från dessa element kan man aldrig vara, det är en naturlig del av livet) så tycker jag i stället att du ska söka hjälp igen. Påtala hur du mår, att du inte kan ha det såhär längre och att du måste ha någon form av hjälp.

bass
1

Ringde till vårdcentralen idag men gav upp efter 30 min i telekö. provar igen imorgon sista försöket med att få någon hjälp där. käns som jag får försöka klara av att leva med det. jag vet at fri blir man alldrig från stress och tankar men bara jag kan sluta vara rädd för det är inte lätt ,som jag skrev i tidigare inlägg jag vill leva däför blir jag extra rädd.

tack för era inlägg

Internettan
5

Magnesium är bra för hjärtat och efter vad jag läst är det något väldigt många idag har brist på. Våra jordar är utarmade och maten vi äter är inte vad den var förr. Dessutom äter många snabbmat och halvfabrikat och jag tror att många av de symtom vi människor lider av har med kosten att göra.

Själv har jag blivit av med mina extraslag men kan inte säga exakt vad som "gjort susen". Äter olika tillskott och äter dessutom bättre mat numera. Vet i alla fall att magnesium ska vara bra för hjärtat (och mot ångest bland mycket annat).

Magnesium har även kallats naturens lugnande medel då det är väsentligt för att nerver och muskler skall fungera effektivt. En av dess viktigare funktioner är nämligen att få musklerna att slappna av efter hopdragning; om du knyter handen med hjälp av kalcium så kan du bara släppa greppet med hjälp av magnesium. Om du ständigt har stela muskler i nacke och rygg eller är stel på morgonen så är det mycket troligt att magnesiumbrist föreligger. Ryggskott kan orsakas av att spända muskler drar ben och diskar ur plats. Magnesiumbrist framkallar muskeltrötthet.

Magnesium är synnerligen viktigt för hjärtat. Hjärtat är nämligen en muskel; pumpverksamheten är beroende av att kalcium drar ihop hjärtat och att magnesium får det att slappna av; för lite magnesium är lika med hjärtattack (kramp). Dr Matti Tolonen berättar om professor Ott Hejt som obducerade över 1000 personer år 1900 och inte fann en enda hjärtinfarkt. På den tiden var magnesiumintaget mångfaldigt jämfört med idag. Flera vetenskapliga undersökningar har även visat att risken för hjärtinfarkt ökar med mjukt vatten, dvs. vatten med lågt magnesium. Det kan även underlätta blodcirkulationen i trånga blodkärl då det förhindrar att blodkropparna klumpar sig.

_Kalcium och magnesium arbetar alltså tillsammans för att kontrollera muskelarbetet. Kalcium drar ihop och magnesium relaxar musklerna. Utan magnesium drar musklerna ihop sig och släpper inte taget. Samma sak kan hända med hjärtat. Det går in i kramptillstånd och kan inte slappna av. Läkarna kallar det då för hjärtattack. Får hjärtat magnesium tillräckligt snabbt kan det förmodligen börja slå igen. Börjar man känna att hjärtat slår oregelbundet bör man ta magnesium så brukar det försvinna snabbt.
_

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

"Every point of view is a view from a point."

nakenkatt
2

vill bara tala om vad de sa till mig på akuten,alkohol och kaffe stressar hjärtat samt när man har feber.jag känner av ett glas vin hur hjärtat skuttar till,så det skulle jag avråda dig från att ta till.jag får också enorma ångestkänslor dagen efter en fest med alkohol.Inget bra alls för mig personligen.

bass
3

intressant om Magnesium ska ta och prova det. har hört många säga att ändrad kost kan få extraslagen att bli farre, men samtidigt så hör jag inte någon läkare säga det så om det nu fungerar varför talar inte läklare om det.

tack för alla förlag och tips kommer att prova alla för se om det blir något bättre för mig, och roligt att höra någon blivit av med sina.

ibland undrar jag om magsyra kan bidra till extraslag eller gaser från magen, hörde någon gång att det kunde men hör inte att läkare känner till något sådant

Internettan
3

#14:

När man själv börjar söka efter svar upptäcker man tyvärr att det är mycket läkare inte känner till. Jag har för länge sedan slutat vänta på läkares slutsatser. De tar sina prover och hittar de inget fel så är man frisk, oavsett hur man mår.

Jag vet inte om magnesium hjälper alla, det kanske finns olika orsaker till extraslag. Men det skadar i alla fall inte att försöka. Ofta behöver man köpa sådant på hälsokosten (finns mycket på nätet) eftersom Apotekets preparat ofta innehåller för låga doser. Vet ej just med magnesium.

bass
0

köpte magnesium idag tagit en tab. fick tyvär ett extraslag en timme efter så jag provar ett par dagar till innan jag lägger ner iden.

apoteket magnesium 60mg   3 gånger dag.

Internettan
3

Fast det fungerar säkert inte på studs, det handlar nog om att fylla på förråden i kroppen. Om du ändå har magnesium hemma så varför inte göra slut på burken?

Känner du att extraslagen förvärras av tabletterna av någon anledning så förstår jag om du vill sluta. Men är det bara så att de "vanliga extraslagen" fortsätter så ge det lite tid.

bass
1

Jag hade tänkt ge det tid och se om det kan göra någon skyllnad,, tack för tipset även om det inte hjälper

Skrufs
1

Jag har haft problem med extraslag på hjärtat och det visade sig bero på giftstruma - hypertyreos. Försvann helt med medicinering. Kolla era sköldkörtelvärden!

bass
0

Tror är kollat i mina första läkarbesök,, men har ring dom igen och frågat om jag kan göra ett 24tim ekg . tycker inte att någon tar tag i det alla försöker friskförklara en utan att ta reda på varför dom heltplötsligt kom till. jag har på sistonde haft mer än vanligt men på något kostigt sätt så försöker jag att inte bry mig om det .annars blir man knäpp. Roligt för dig att du slipper dom nu måste vara skönt att gå vidare med vardagen utan dom

Internettan
0

#19:

Det var intressant. Det är tydligen inte alltid det syns på de vanliga proverna att man har problem med sköldkörteln. (I alla fall när det gäller hypo men vid hyper så vet jag inte.) Det gäller att hamna hos rätt läkare eftersom kunskapen ofta är bristfällig när det gäller dessa komplicerade sjukdomar.

#20:

Håller med dig. De borde ta tag i det och inte så lättvindligt skicka iväg patienter som mår dåligt. Det är hemskt att du ska behöva ha det så. Får du ett 24-timmars-ekg eller vad svarade de?

bass
1

Han skulle skicka ett brev till dom och be om ett 24 tim, men eftersom jag varit där en gång innan och inte döande så lär det djöja 3 mån kan tänka mig. det som retar mig är när jag gjorde 24 tim första gången så fick dom inte med det på band, så vad gör dom ?? skickar hem mig och thats it. inte en tanke på att vi kan försöka en dag till eller ring när du har mycket besvär så bandar vi då. nop så går det inte till. jag får börja om från början och be läkaren att ta mig på allvar och hjläpa mig igen och så vidare ,,, men denna gång så orkar jag inte men en helrunda igen så jag tänker inte vara tyst och bara gå därifrån.

Internettan
0

Nej, det är precis så det går till. De har varken tid eller ork att engagera sig i den enskildes besvär. Hittar de inget fel så är det inget att bry sig om, tänker de.

Bra om du orkar stå på dig. Om man är "tjatig" så får de mer energi.

bass
0

Jag fick tid för 24 tim ekg idag  25e okt slutet på månaden..

Livia 4
3

Hej..jag är här för jag vet hur det känns att ha extraslag i hjärtat,fast man vet att det inte är farligt så är det lika förbaskat jobbigt var gång det sätter igång.det jag tycker är värst är att inte veta när det börjar eller när det slutar.ibland kan man ha det i veckor och ibland nån gång då o då. är det nån mer än jag som blir lite handlingsförlamad när ex slagen sätter igång? jag tänker alltid "tusan inte nu snälla" för man vet att när det sätter igång så brukar det hålla på ett tag..

ell83
2

Extraslag på hjärtat är väldigt obehagliga, jag får så direkt när jag stressar. Det är inget farligt i sig men jag tycker ändå man ska ta det som ett varningstecken, och att man behöver sakta ner när extraslagen kommer. I stället för att hitta mediciner eller knep som dämpar symtomen på stress, så ska man ta bort det som stressar. Byta jobb, gå ner i arbetstid, lägga av med alkohol, tobak och kaffe, avsäga sig olika uppdrag man tagit på sig osv, vad det nu än kan vara som orsakar stressen.

bass
0

Jag har haft många extraslag på sistonde var 20 de minut fler i minuten

några efter varandra ,alldrig haft det så jobbigt som nu. läkarna kan inte göra så mycket dom säger att vissa har fler än mig, men det hjälper inte riktigt att andra har fler. att hitta orsak är inte heller lätt.

sluta stressa kan man inte göra eller sluta orora sig för att dö, hur slutar man med det. byta jobb går inte det är inte bara att sluta och så ramlar jobben på en. den som har ett jobb idag kan inte bara lämna det, sedan så finns det inga jobb idag där man inte behöver stressa. tänk att sitta på en anställnings samtal och så säger man  jag kan inte stressa mer därför vill jag jobba hoss er.

vad jag har lärt mig är att alla har olika slag och det som fungerar för en inte fungerar för andra.

det käns jobbigt när man inte kan göra något åt extraslagen, just nu tycker jag att det skulle vara bra med en om dagen det kan jag kunna leva med.

Livia 4
5

Det känns skönt att kunna skriva av sig lite här inne.är just nu inne i en intensiv period med mycket x slag,nästan längtar till det ska bli läggdags då jag tar 5mg imovane (insom,tab) äter aldrig sömn,tab annars.man sover gott och slipper vakna och känna efter.jag blir så fruktansvärt trött men det är säkert anspänningen i kroppen,man är hela tiden på sin vakt.jag äter bisoprolol (betablockerare) har ett högt blodtryck som beror på stress.men inte blir xslagen mindre för det inte.jag känner mig ofta nedstämd o lessen när jag är inne i en period jag som annars är glad o pigg i vanliga fall.hur hanterar ni andra hjärtskuttare detta obehagliga fenomen?        Kram <3

bass
1

hej liva . jag har funderat på sömnmedel då jag får en del när jag ska såva och blir stressad av det men vill helst inte ta några medesiner eftersom jag ska upp men min lilla son till dagis och vill vara så vaken man kan .har funderat lite på om magen kan spela någon roll för extraslagen och kan lugnande medel hjälpa mot dom då dom kommer av stress och oro, finns det någon som vet något om det. ha det bra alla där ute

Livia 4
2

Hej bass!! de här sömntab, jag pratar om sitter bara kvar i kroppen ca,2-3 tim du vaknar utvilad.men de hjälper till att somna annars ligger man bara o känner efter.idag har jag haft telefon tid med Hjärtläkaren som jag varit hos,ska till han på tors fm och det känns bra.Va inte rädd för att ringa Läkare o berätta hur dåligt man mår..Jag tar Atarax ibland när det är som värst kan hjälpa lite.jag jobbar själv inom vården så det där med medicin har jag en del kunskaper om,när inte hjärtat löper amok så tar jag endast en huvudvärkstab, vid behov.just nu önskar jag att det fanns nåt som kunde ta bort x slagen.försöker att inte stressa men undermedveten stress är inte lätt att få bukt med…Kram<3

bass
0

jag tror att tress kan vara orsaken till extraslagen, men svårt att hitta rätt balans

Redfoot
5

Hej,

Jag har haft problem med extraslag och oregelbunden puls, hjärtklappning etc sen 2006. Jag har gjort flera undersökningar arbetsprov, långtids-ekg, samt varit på akuten många gånger, men ingen läkare har lyckats hitta orsaken till mina symptom. Jag har fått höra att "det är ingeting farligt". Med tiden har jag blivit allt mer orolig för symptom i kroppen och det har lett till en tilltagande ångest, samt perioder med panikångestattacker och dödsångest samt massor av fysiska symptom som huvudvärk, muskelryckningar, yrsel, svårt att andas etc etc. Jag har gått i KBT men det hjälpte inte. Jag har kollat mina blodvärden och allt såg ok ut. Samtidigt har det känts som att kroppen går på högvarv på något vis. Som att den reagerar alldeles för starkt i många situationer.

Nåväl; för en vecka sedan började jag äta magnesiumtillskott (precis som någon rekommenderade tidigare i denna tråd). Jag började på en riktigt hög dos (375mg 2ggr/dag), och effekten var nästan omedelbar! Efter två dagar hade alla mina muskelryckningar upphört! Hjärtat har börjat slå lungt och fint igen! Min yrsel har upphört! Jag är inte trött längre! Jag har börjat tänka positivt igen! Nu har det gått snart en vecka så jag vet ju inte om det håller i sig, men det är helt klart så att någonting har hänt i min kropp de senaste dagarna. Så jag kan bara instämma i tidigare talare om att testa magnesium. De tabletter du köpte på apoteket tror jag inte är starka nog för att du ska känna en effekt, så jag skulle rekommendera att du går till en hälsokostbutik och köper ordentliga magnesiumtabletter.

Det finns inga biverkningar vid överdosering av magnesium bortsett från att man blir lös i magen, så det är helt ok att börja på en hög dos. Får du problem med magen är det bara att sänka dosen lite.

Ge magnesium en chans igen. Magnesium verkar lugnande på alla muskler i kroppen (inklusive hjärtat), och många undersökningar visar att en stor del av människorna i västvärden lider av magnesiumbrist pga vår livsstil och kost.