Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2435 ggr
[finamöss]
0

Ångest hos barn

Vill gärna ha svar på några frågor:

Hur uppkommer ångesten? Medfött eller p.g.a någon förändring i livet?

Vad kan jag göra för att hjälpa mitt barn?

Varför jag undrar är för att jag har uppmärksammat en ökad oro hos min 9 åring. Hon säger ofta: Tänk om jag har denna sjukdom, tänk om jag gör bort mig, tänk om Maja i skolan retar mig, tänk om jag har struma, tänk om hela tiden. Hon oroar sig mycker för vad som kan hända och för att bli allvarligt sjuk.

Sen kan en hel dag skita sig för att frisyren är fel eller för att dom där favorit vantarna är borta. Då går hon inte till skolan. Ja jag övertalar henne i det flesta fall att man måste gå i skolan. Men det finns dom dagar där hon är omöjlig. Och en 9 åring går inte att bära bara så där. Särkilt inte som jag är liten och späd.

Jag vet att jag ska söka hjälp av skolpsykologen, men vad kan jag göra som mamma? Det skär i mitt hjärta att hon inte mår bra. Jag älskar min lilla flicka massor.

[silkesnosen]
0

Försök att själv inte visa oro. Visa att världen inte är farlig!! Har det hänt något nyligen, som fått henne att inse sin egen dödlighet?? Jag har för mig, när ´jag läste barnpsykologi, att just 9-10 års åldern är känslig just för att de inser att livet är ändligt… Har hon något intresse, hästar , fotboll..kan vara bra att hjälpa henne att fokusera på något annat och att hon får många upplevelser av att hon klarar många situationer :)

[silkesnosen]
0

Jo, sedan har vi ju alla olika disposition, för hur vi visar oro och hur det manifeteras i oss..och vissa saker hör till utvecklingen.

[finamöss]
0

Hon ska börja dansa till hösten. Det enda som kan ha utlöst hennes oro är nog hennes pappas nya liv. Vi har separerat när hon var bebis. Han har träffat en tjej och ska ha barn i Juli. Hon har haft pappa för sig själv i snart 6 år och helt plötsligt ändras det.

Annars så vet jag att hon har en kompis som är 1½ år äldre än henne som tutar i henne en massa saker. Vet inte om jag kanske ska förbjuda dom att leka mera. Kan man göra så? bör man göra så?

[silkesnosen]
0

Förändringar hos hennes pappa i kombination med en ålderfas, som förstärks kanske. Kan vara viktigt att pappa pratar med henne om att hon är lika viktig för sin pappa, om det skulle vara oro över att räknas mindre.

Hm det är svårt det där….Kan du prata med henne om att hon inte ska tro på allt hon hör??? Kanske prata med den andra flickans föräldrar. Leker de så att de mår bra av att vara med varandra…eller baseras det bara på oro..

Det känns som om båda flickorna behöver ett intresse utanför sig själva, som slukar dem…. Skulle inflytandet vara skadligt, så får man kanske ta en paus, men det kanske inte är det första man gör.

[finamöss]
0

Det är inte första gången hennes kompis tutar i henne dåliga saker. Hon lär henne också vad vuxna gör i sängen m.m. Hennes mamma tar inte till sig det jag säger till henne.

[Ödlan]
0

Hahaha