Citalopram Teva någon som tagit?
Jag har nu fått Citalopram Teva för min OCD och för att jag inte mått så bra. Och jag har aldrig käkat Antidepprisiva mediciner förut och jag är ärligt talat lite rädd. Så därför skulle det vara bra att få höra lite från dom som ätit Citalopram förut vad ni tyckte om det? Biverkningar, om det fungerade och såna saker.
Jag har ju bara ätit 1 dag nu och kan avbryta om det verkar som att det inte är någon bra medicin.

Biverkningar är helt olika fårn person till person. En del mår pyton, andra känner ingenting alls. Hoppas du inte behöver besväras med sånt!

Jag åt citalopram i ca 3 år och hade inga biverkningar vad jag vet. Det som var jobbigt var att jag nästan blev apatisk. Jag antar att det är vanligt med de flesta antidepressiva mediciner men jag kände att jag varken var glad eller ledsen och det var ju bra i mitt dåvarande tillstånd men det blev jobbigt i längden. Jag hade liksom ingen lust att göra någonting men det kan ju ha haft att göra med att jag var deprimerad också. Jag blev bättre med den medicinen i alla fall, slut med allvarliga ångestattacker och depressionen gick över till största del.
#1 jo det är ju så men eftersom jag mådde konstigt redan första dagen så är jag rädd för hur det ska bli när jag går upp till full dos.
#2 Okej skönt att höra att du inte fick några biverkningar, men vaddå var du aldrig glad? Alltså var det alltid så att man kände sig apatisk eller kom det i perioder? Det låter ju inte sådär jättekul :/
Någon mer som tagit det eller tar? Jag tog en tablett första dagen men sen har jag inte tagit något mer är så rädd för att jag ska bli annorlunda alltså att jag ska bli konstig eller nåt. Kände ju dagen när jag tog en tablett att jag blev konstig alltså kände mig som en Zombie, men nu när jag inte tagit så känner jag mig pigg och som vanligt.
Jag har ätit det, och jag fick biverkningar. Iof bara en, men den räckte.
Tänker dock inte skriva vad det var då det är en väldigt ovanlig biverkning. Vill inte göra dig orolig i onödan.
I övrigt fungerade dom bra. Och de flesta jag vet har varit näjda med den medicinen.
Att du kände dig konstig redan dagen efter första pillret beror nog mer på dig än på tabletten. Så snabbt verkar dom inte. Och i början kan man känna sig lite konstig, men man blir inte hög av dom, som många tror. Så ät nu tabletterna som du ska och hålla inte på att stoppa och så. Tala då med din läkare först.
Jag äter Citalopram för tillfället, men ska nog sluta med det. Det funkade från början mot min ångest, men nu inte alls. Dessutom har den även gjort att jag hamnat i det här "apatiska tillståndet" som flera pratar om. Jag kan inte gråta längre och har blivit väldigt känslokall. Kan såra människor med flit utan att jag egentligen vill det, men jag vill bara se hur långt jag kan pressa dem innan de blir arga/ledsna. Visst är det hemskt? Jag hatar mig själv för det.
Biverkningar som jag fått är (förutom att jag känner mig avtrubbad dvs) är illamående (mest i början), yrsel, "myrkrypningar" i kroppen" och att jag inte är hungrig längre. Det kan gå en hel dag utan att jag ätit något, men jag känner det inte.
Men det här är ju bara hur jag reagerat. Alla reagerar ju som sagt helt olika. Jag tycker att du ska ge tabletterna en chans! Om det blir väldigt jobbigt så kan du sluta, inga skada skett :)
Lycka till!
Louise
Jag har precis varit och hämtat ut citalopram… *glad*.
Fick min första tablett 20mg för kanske 4 år sedan och mina ångestattacker försvann, jag sov bättre, blev gladare och vågade flörta mer ;-)
Men sen flyttade jag och orkade inte skaffa ny doktor så för dryga halvåret var tabletterna slut.. och ångestsymptomerna kom smygande tillbaka (panikattack, hypokondri, social fobi, illamående mm). Idag tvingade jag mig till ny läkare, som skrev ut enligt tidigare ordination.
Läkaren som jag besökte verkade ändå tycka att jag tagit tabletterna länge .. men min förra läkare hade ju sagt att jag säkert behövde dem flera år mer än 3 år iaf. Sitter nu och undrar hur länge jag behöver ta tabletterna egentligen. Livstid? Nåväl hoppas jag fortsatt kommer slippa biverkningar och ångestsymptom.

ohh ja dessa mediciner ater seroxat och tycker att biverkningarna inte e lika farliga som att ma skit som jag gjorde innan, visst man far tanka pa vad man ater för att ej bli allt för tjock och ja sex det e ej sa intressant langre men vad gör man, har atit dessa nu i snart 10 ar:/
Det är ju ett tag sen den här tråden startade, men jag skriver ändå. Det kan ju vara fler som börjat äta Citalopram, och läser det här.
Jag började med Citalopram i aug -08, för depression och panikångest. Det tog flera veckor innan jag kände av full effekt av dom, så det är bara att kämpa på. I början pendlade jag mycket mellan "hög&låg". Var nästan euforisk vissa dagar, ofta 2-3 dagar för att sen få en riktigt låg dag då jag bara satt och inte orkade göra nånting. Detta försvann efter ett tag. Nu är det mest sexlusten som det märks på, att jag äter tabletterna.
#9 Det är sexlusten om jag märker av också.
Jag åt citalopram i 2 år. Absolut dom som fungerade bäst för mig. Inga biverkningar.
Jag har ätit den några gånger. Tycker den fungerat bra för mitt mående men jag har blivit känslig för serotonin på senare år så jag blir tvärsjuk. Massa feber och andra konstiga biverkningar.
Dom flesta biverkningarna gör över inom 2-3 veckor så stå ut även om du känner dig som en zombi i början för de är vanligt att man blir trött och seg.
Du kommer inte bli personlighetsförändrad. De är ingen mirakelmedicin som gör dig konstig eller till nåt du inte är utan förhoppningsvis bara ett bättre du

Tyvärr så hjälpte inte den inte för mig alls utan är nu inne på mitt tredje medel, har bara tagit det en kort tid än så länge så ännu vet jag inte om just den hjälper mig. Men jag hoppas på det bästa!! Men av Cita. fick jag ialf inga biverkningar utav alls. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Hej jag har tagit 40mg nu snart ett år..mådde skit dåligt när jag börja med dom o nu har jag tappat min sexlust..idag börjar jag sänka dosen till 20mg för o se om lusten kommer tebax..vill ju heller inte sluta me dom för dom har nog räddat mih en hel del..tråkit bara när man inte känner igen sig längre..mvh tjej79
jag åt citalopram i ca 2 år
jag hade biverkningar dom tre första veckorna, då fick jag svår ångest och mådde pissigare än någonsin.
men när min kropp väl hade vant sig med dom så mådde jag jättebra, en viss minskad sexlust hade jag men det kunde jag leva med.
jag tycker inte att du ska vara rädd föratt äta dom, men jag vet hur det känns när man aldrig gjort det förr, man drar sig lite föratt börja.
jag blev inte en annan människa av dom, jag var mig själv, det enda som hände var att jag tog lite lättare på saker o ting. det är ju ett "lyckopiller". altså så var det mycket lättare att genomlida vardagen o jag kunde återgå till arbetet o allt annat som mina polare gjorde.
det e ju lixom inte så att man bli apatisk i den meningen att man kan jämföras med en sombie.. vilket jag trodde att man skulle bli när jag började med dom efter att ha hört vad andra sagt om det.
visst, det finns biverkningar som är mindre vanliga och som naturligtvis är jobbiga. men det är ju inte alls säkert att du får dom biverkningarna.
jag kan säga såhär:
Citalopram är det bästa som någonsin har hänt mig, utan det hade jag gått under.
jag behövde käka det ett tag… få ett brejk lixom… det hjälpte mig att ORKA komma på fötter och nu behöver jag dom inte längre =)
men insättnings symtom och utsättnings symtom hade jag… om jag skulle börja med dom igen så skulle jag smygstarta med dom… börja med en halv o sen sakta öka. jag åt även sobril i början för att lindra ångesten tills min kropp vant sig.
PS:jag åt citalopram för min deppresion, lider fortfarande av panikångest men jag är inte depprimerad längre DS.
ska vara sjuk skriven när man användar citalopram teva
#16 Vaddå måste man vara sjukskriven?
Dikra: Vad är det för flams? :P Kanske missförstår dig? Jag får mina för att KLARA vardagen.
Som biverkningar fick jag i början tankar/känslor att jag ville dunka huvudet i väggen, får lite sånt knas om jag ökar dosen också, men det går över efter några dagar för mig :)
Helena
Jag har bara ätit två antidepp mediciner Flouxetin och Zoloft, men äter inga nu. tyckte inte dom hjälpte
biverkningar står ofta i backspegeln, men vanligt är väl huvudvärk, kanske ont magen..
hoppas medicinen kan hjälpa dig kramar
Hur många mg per dag äter ni?
/Emma
Har börjat få muskelryckningar i kroppen de senaste dagarna. Kom nu att tänka på att jag börjat ta citalopram i några dagar. Så jag undrar om muskelryckningarna kan vara en biverkning av de här tabletterna?
#21 Det kan bero på tabletterna, men det brukar gå över. Glöm dock inte berätta detta för behandlande läkare, gärna direkt.