Ångestsjukdomar iFokus

Ångestsjukdomar

Etikettallmänt-om-ångest
Läst 2104 ggr
elli-kleo
2012-02-09 22:52
1

ångest

jag mår så himla dåligt och jag får sån hemsk ångest vare gång jag skäller på någon eller blir arg. jag har problem med mina agretioner och mår mkt dåligt över detta. jag får lätt hemska utbrott ..  Vad är det för fel på mig? :(

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

MimmiH
2012-02-12 10:25
0

Vad jobbigt. Kanske kan du få hjälp av en KBT-terapeut?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Mandra
2012-02-19 08:22
2

elli-kleo: Jag skulle säga att känslan "ilska" hos dig är "överladdad" - den triggas därför igång av minsta lilla.

En överladdning hos en känsla inträffar när man tillräckligt ofta och länge trycker ner just denna känsla. Vilket är mkt lätt hänt med just ilska i vår kultur - då det är "fult" att vara arg.

Men, för att det ska nå de proportioner du beskriver krävs nog mer än kulturella värderingar. Förmodligen har något "starkt" hänt dig, där du blivit väldigt arg, men inte kunnat/vågat/fått leva ut ilskan på ett sunt sätt. Troligen har detta hänt vid flera tillfällen, ju mer du trycker ner, desto mer överladdad blir den nedtryckta känslan. Vid ilska blir det som en högexplosiv bomb innombords till slut.

Ett sätt att bearbeta detta är att under "ordnade former" försöka "leva ut ilskan". Dvs släppa ut den på något sätt. Ett sånt sätt kan t ex vara att slå på en boxningsboll och verkligen försöka få upp ilskan och "slå ut den". Hjälper dock inte alltid, då den kan sitta för hårt för att du ska få kontakt med känslan - men gör ett försök. :)

elli-kleo
2012-02-23 07:58
0

Tack så hemskt mycket för ditt svar!

Jag känner igen det där med att trycka ner ilska, det har hänt under hela min uppväxt, så jag har mycket jag behöver leva ut.
Min mamma tror att jag har adhd men det tror verkligen inte jag

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus