Koffein
Fler än jag som reagerar på koffein, lättare får ångest/panikattacker när ni dricker kaffe, cola mm?
Har slutat dricka cola som jag drack jääämt förut, var min nya läkare som rek. det. Dricker ca två koppar kaffe om dagen fast jag vet att jag inte borde dricka koffein alls.
Min läkare talade om för mig att hon träffat flera patienter som även reagerar endast på en bit chokladkaka, det triggade igång attacken. (koffein i det med)
Intressant att höra om det är fler som känner sig sämre "panikmässigt" i samband med koffeinintag.
Besök mig gärna på Ronias matte
jag mår sämre utan colan 
Är det inte endorfiner i choklad som ska göra en "lycklig"? eller är jag ute och cyklar som vanligt :S
Jo, det är endorfiner i choklad, koffein ska det inte finnas vad jag vet iaf
Helena
Jo, koffein finns både i choklad och te o massa annat… ska googla så jag inte sitter och ljuger nu.
Sämre utan colan? Hur då? Det är inte för koffeinberoendet då?
Att kaffe triggar igång ångest är "rätt" känt bland läkare. Men ändå serveras det kaffe på nästan alla öppenvårdsmottagningar.
Men hemma, om man har lätt att få ångest, ska man nog försöka undvika kaffet så gott man kan.
Choklad däremot har jag inte hört något om, mörk choklad ska i allafall vara bra. Kanske väldigt ljus choklad kan påverka negativt? (tur som sjutton att jag inte "går igång" på choklad, skulle bli tokig då)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#3 kan vara koffeinberoendet. Men även om jag har ångest nu så är jag säker på att jag skulle fått värre ångest om jag slutade med colan.

Jag mår sämre om jag dricker kaffe, kan bli väldigt upptriggad och skakig av det därör har jag börjat med koffeinfritt kaffe, funkar helt okey.

Oj…. kanske borde tänka öcer mitt kaffedrickande…..
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Ja det känns ju faktiskt ganska så onödigt o bälja i sig saker som man mår sämre av - man behöver inte sluta helt med allt men jag har nu slutat med colan (drack massvis innan), tar ca 2 koppar kaffe om dagen. O ja, jag mår faktiskt bättre.
Märkte redan innan jag visste att det var panikångest jag hade för massa år sen att jag blev sämre av just kaffe.
Alla reagerar inte på koffein negativt men ofta gör "vi panikare" det.

ja…. jag borde ju i alla fall dra ner på det…. dricker minst en kanna om dagen. :S
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
Kaffe triggar inte igång min ångest vad jag vet, men å andra sidan dricker jag bara 1 kopp på morgonen. På kvällar blir det riktigt hälsote. (Yogi från hälsokost som är kanongott). Dricker aldrig läsk eftersom jag tycker det är för sött.
Något som verkligen triggar igång min ångest är otrevliga och elaka människor. Eller när jag blir motarbetad av sjukvård, FK och liknande. När jag fick veta att jag var tvungen att vänta ytterligar 2 år innan jag få börja min utredning så stegrade ångesten i topp, usch!

jag slutade med kaffe från februari till september , det var underbart, men nu dricker till och från ,och jag känner mig
konstig dgen efter att jag druckit kaffe,,,,, tänker på allt
Jag får ganska ofta ångest av för mycket kaffe. 1 - 2 koppar per dag har gått bra men mer än så går inte tyvärr, jag som tycker om kaffe så mycket.
1-2 koppar är vad jag är nere på nu oxå. Tyvärr kan min andra kopp ha varit bidragande till kvällens värsta panikattack på länge… bidragande på så sätt att jag var skakigare än vanligt och bubblig i magen vilket i mitt fall lätt leder tankarna till en attack o så vips är den där :(
Om någon följde länken i #4:s inlägg så framgår det rätt tydligt hur koffein påverkar det centrala nervsystemet, och vi som är extra känsliga från början, vi kan få förhöjd ångest eller andra cns-problem av för mycket koffein. Men det är väldigt individuellt också.
// David
Ja usch ibland är man mer känslig än vanligt. :( Jag brukar dricka ett stort glas med vatten efter en kopp kaffe, och på något sätt tycker jag att det hjälper ganska bra. Men jag är väldigt försiktig med kaffet för jag har fått hemska panikångest attacker pga just för mycket kaffe.
Kram på dig!

Om man har svårt att sluta helt med kaffe så kan en bra grej vara att tänka på att aldrig dricka det på fastande mage.
Det brukar gå bättre om man tar en kopp precis efter en måltid, då brukar det inte bli lika illa.
Men jag har valt att gå över till koffeinfritt helt och hållet och det är mycket bättre för magen också har jag märkt.
Vet ni om det är grönt eller rött te som inte ska innehålla koffein alls? Eller tein som det heter då.
Koffeinfritt kaffe innehåller ju lite koffein ändå fast i så små mängder så det märks nog inte.
Jag ska försöka gå ner till en kopp om dagen först nu och sen sluta helt, annars får ja sån förbaskad huvudvärk.
Grönt te innehåller inget koffein alls, om jag inte minns helt fel. Finns rätt många goda sorters grönt te. Min absoluta favorit hittade jag i Gällivare, och har inte hittat något liknande här nere än, men det var grönt te och citronblad av något slag.
// David
Ah, jag som trodde det var rött. Då köpte jag fel :)

Det finns koffinfritt rött te också =)
Hmm, ska det stå på förpackningen om det innehåller tein/koffein? Eller gäller det här bara lösviktste?
Yogi Tea innehåller inget koffein vad jag kunnat se och det är otroligt gott. Nedan kan du läsa massor om Yogi Tea.
Tack för tipset!
Finns det att köpa i vanliga butiker?
Jag läste innehållsförteckningen på mitt röda te igår och där stod bla: 60 % svart te.. 
På en del ICA butiker kan det finnas på hälsoavdelniingen. Annras finns de nog mest på typ hälsokost-butikerna. Tyckte jag så en sida där man junde inhandla via nätet oxå-
Hemma har jag nog just nu ca 7 olika sorter. Köper så fort jag kommer över dom

Haft Panikångest i ca ett års tid efter flera traumatiska händelser, jag börjar må bättre och slutade med kaffe för två månader sedan. Panikattackerna så gott som försvan. Jag provade kaffe idag en kopp och två timmar senare fick jag en sjuk panik attack! Jag är helt övertygad om att koffeinet förvärrar de spänningar som jag går och bär på.
Jodå jag vet allt oxå att koffein kan ge panik ångest, Även om jag är något koffein beroende, jag kan dricka allt för mycket om dagarna. Brukar ibland få hjärt klappningar av det. Har försökt att tra ner med det men har inte lyckats med det.
Lyckades rätt bra när jag väntade barn.
Choklad har jag alldrig hört talas att det skulle på verka något, Det är väl en himla tur det att jag känt av något av det, jag älskar choklad, mums.
.
.
#26 Precis vad som händer hos mig med, är nere på en kopp om dagen nu. Visst är det dumt att hälla i sig nåt som gör så man blir sämre, hur gott det än nu är.
Rött te i lösvikt fick jag veta i en teaffär är det som inte innehåller koffein alls så jag köpte ett hekto när jag ändå var där, visst, inte samma sak men ändå ngt värmande i magen:)
#27 Choklad är det så väldigt små mängder i. Jag tog bara upp det för att det finns de som är såå känsliga mot koffeinet att till och med en chokladbit kan trigga igång en attack, jag älskar choklad jag med och det tänker jag inte sluta med:)
Jag dricker knappt heller kaffe eller Cola. Men grönt, rött och ört-te dricker jag mycket :) Dricker jag kaffe så blir det en halv kopp, har inte märkt någon ökad ångest av det.
Visst en väldigt gammal tråd det här men jag hoppar på den ändå då den tar upp "mitt ämne".
Har haft panikångest i perioder sedan många år, även diagnostiserad med GAD, div. annat och genomgår just nu neuropsyk utredning.
Nu till saken; har alltid vart en "kaffe-junkie" och inte kännt att jag kan ge upp mitt kaffe på morgonen då jag känner mig som en zombie, men då min panikångest har förvärrats helt sjukt mycket det senaste så kände jag att jag måste göra allt som går för att komma till bukt med problemet. Så nu har jag bara druckit pepparmyntste dem senaste dagarna. Tills idag, testade en kopp kaffe nu på morgonen och det är helt sjukt vad jag genast känner ökad ångest. Verkligen obehagligt.
Kan ju ifs lugna mig själv med att jag vet att det är just kaffet som får mig att må så här, men det är inte lätt då jag är hyfsat hypokondrisk ;)
Men jag undrar om det är någon som vet något billigt pås-te (ja, jag är lat), teinfritt, uppiggande och som gärna sätter fart på magen? Det är väl det jag saknar med kaffet. Pepparmynta skall ju vara bra för ämnesomsättningen men jag tycker inte jag har märkt av det, och det är väl snarare lugnare har jag fått för mig.
Oj, vad långt det blev, ursäkta mig
Väldigt tacksam för tips dock!
Samma här!
Jag är ingen kaffedrickare, men jag kan ändå ta mig en kopp då och då med familjen under fikan.
Är diagnoserad med generaliserad ångestsyndrom och panikångest med agorafobi.
När jag har druckit endast ½ kopp kaffe hos familjen, fått låna deras bil och ska köra hemåt några mil därifrån, då har jag flertal gånger börjar känna osäkerheten och paniken stiga inuti mig och massa tankar fladdrat förbi. Har fått kämpa många ggr med mitt psyke om jag då kör kvällar och druckit kaffe på eftermiddagen.
Jag kan dock hantera den "lilla" ångest som framkallas pga kaffet med hjälp av mina underbara tabletter som jag går regelbundet på (venlafaxin 37.5 mg) och kan därmed ta mig en kopp då och då.
Coca cola sent om kvällen är också en liten varningssignal att tänka på, det kan bli värre än med kaffet faktiskt :\
Försöker istället ta en kopp te som jag dricker ofta utav, men ibland så vill man göra sällskap och ta sig en kopp kaffe..
Ett tips för er som vill försöka byta över från kaffe till te - köp löste, det har oftast mycket mer intensivare smak än vanligt påste och luktar mycket godare.
Skulle det vara så av någon anledning att ni känner det blir för krångligt, köp då liptons peach/mango eller vaniljte, de älskar jag! :)